Vad måste man ha i ett ljudsystem?

Jw39
19 mars · 8 Inlägg
#1

Tjenare, tänkte fixa lite ljud i bilen i framtiden, bla bas och 6x9 högtalare som jag ska bygga hatthylla med.

Sakerna som jag hade tänkt:
Slutsteg monoblock
Bas
Kabelkit till monoblocket
slutsteg 4 kanals
4 6x9 högtalare
Kabelkit till 4 kanalssteget

Allt verkade glasklart tills jag fick höra att man lära ha nå diskanter och delningsfilter för att de inte skulle bli dåligt ljud eller ev paja nånting, jag fattar inget av detta och vet inte hur det ska kopplas så därför vänder jag mig hit

Vad är det för nånting? Behöver man det? Isåfall, berätta hur det ska kopplas och gärna vad de gör för skillnad

Tack i förväg!

Jw39
20 mars · 8 Inlägg
#2

men kom igen nu, jag bits inte

Bassiehof
21 mars · 940 Inlägg
#3

Men det gör jag! Enligt vissa förståsigpåare.

Meaganeowner
21 mars · 1 877 Inlägg
#4

Rätt! 

Men alla har nåt att tillföra, så skriv Du.

granadadr
21 mars · 5 833 Inlägg
#5

nja med ett sk kit fram så måste man antingen ha passivt filter, eller aktivt via en processor ,  kiten kommer ju OFTAST med filter,  brukar vara en 4" med diskant eller en 5,25" med diskant,  du BÖR ha en 6,5" midbas med för att få ett trevligt ljud framifrån,, jag själv skippar bakhögtalare överhuvudtaget,, jag sitter ju endå aldrig bak å dem där bak skiter jag i i det fallet wink 
jag själv ÄLSKAR 10" basar då dem har rätta snärten i basen,  men allt är ju en smaksak,,  berätta gärna mer om det smile

mb_pucken
21 mars · 4 240 Inlägg
#6

En bra grund i en anläggning enligt mig är,
En riktigt bra stereo.
Framsystem, kittsystem helst eller en riktigt trevlig koaxialhögtalare. Beror på placering. Hög plasering tex instrumentpanelen så funkar koaxialhögtalare. Annars kittsystem.
Slutsteg, välljudande men bra kontroll.
Bas, inte för mycket och inte för lite.
Mono till basen. Gärna kraftigt och med bra spec.
Kabelkitt. Bra kvalitetskablar.
Dämpmatta till dörrar, skuff och tak.

Aldrig fattat mig på högtale bakom lyssnaren. Går att komplettera med ett par enklare högtalare bak för att vara snäll mot dom i baksätet möjligtvis.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Jw39
22 mars · 8 Inlägg
#7

Tacksam för svar!

kommer lite mer frågor, hehe

jag har faktiskt funderat på om jag ska strunta i bakhögtalarna och det lutar mer åt det hållet och satsar mer på framhögtalarna, så 1 bas och 2 högtalare där fram, vilket är i dörrarna va?
jag vill helst använda samma mått som original i framhögtalarna för jag vet inte om jag törs ta mig an att såga ut och hålla på eller vad tycker ni?
10 tum eller 12 tum bas? dubbel eller enkel?
hur mycket watt ska man ha för skapligt tryck i ljudet?
om jag då ska koppla framhögtalarna visst är det bara + och - ?
kan ni länka vad för mer saker jag behöver för att inte paja högtalarna eller basen som några nämnde att man lära ha?

granadadr
22 mars · 5 833 Inlägg
#8

jag har tävlat och håller med MB pucken, högtalarna ska gärna sitta i brädan om det går,, jag själv byggde en egen så jag fick bra stereobild smile , vad har du för bil?  jag kommer att bygga sk kickpaneler till nästa bygge då den ej ska tävlas med på samma sätt men ha kvar mitt retrobygge smile  jag körde aktivt filter, hade en ljudprocessor  med utgångar för 3 steg, så jag kunde ställa om ljudet till ALLT,

hade 3 steg 1 mindre för midbasarna för ansåg att dem var minst viktiga, 1 för 4" koaxialer,= 2 vägshögtalare,  ock då slutligen ett för subwoofers,, smile   idag har ju de bättre huvudenheterna bra processorer inbyggda,, så kanske man ej behöver en processor på samma sätt idag?

mrmercedes
23 mars · 118 Inlägg
#9

granadadr skrev:
jag har tävlat och håller med MB pucken, högtalarna ska gärna sitta i brädan om det går,, jag själv byggde en egen så jag fick bra stereobild smile , vad har du för bil?  jag kommer att bygga sk kickpaneler till nästa bygge då den ej ska tävlas med på samma sätt men ha kvar mitt retrobygge smile  jag körde aktivt filter, hade en ljudprocessor  med utgångar för 3 steg, så jag kunde ställa om ljudet till ALLT,

hade 3 steg 1 mindre för midbasarna för ansåg att dem var minst viktiga, 1 för 4" koaxialer,= 2 vägshögtalare,  ock då slutligen ett för subwoofers,, smile   idag har ju de bättre huvudenheterna bra processorer inbyggda,, så kanske man ej behöver en processor på samma sätt idag?

I vilken prisklass ligger dom bättre huvudenheterna enligt dig?

Jw39
23 mars · 8 Inlägg
#10

granadadr skrev:
jag har tävlat och håller med MB pucken, högtalarna ska gärna sitta i brädan om det går,, jag själv byggde en egen så jag fick bra stereobild smile , vad har du för bil?  jag kommer att bygga sk kickpaneler till nästa bygge då den ej ska tävlas med på samma sätt men ha kvar mitt retrobygge smile  jag körde aktivt filter, hade en ljudprocessor  med utgångar för 3 steg, så jag kunde ställa om ljudet till ALLT,

hade 3 steg 1 mindre för midbasarna för ansåg att dem var minst viktiga, 1 för 4" koaxialer,= 2 vägshögtalare,  ock då slutligen ett för subwoofers,, smile   idag har ju de bättre huvudenheterna bra processorer inbyggda,, så kanske man ej behöver en processor på samma sätt idag?

Har en v70 som jag hade tänkt fixa lite ljud i.

granadadr
23 mars · 5 833 Inlägg
#11

mrmercedes skrev:

granadadr skrev:
jag har tävlat och håller med MB pucken, högtalarna ska gärna sitta i brädan om det går,, jag själv byggde en egen så jag fick bra stereobild smile , vad har du för bil?  jag kommer att bygga sk kickpaneler till nästa bygge då den ej ska tävlas med på samma sätt men ha kvar mitt retrobygge smile  jag körde aktivt filter, hade en ljudprocessor  med utgångar för 3 steg, så jag kunde ställa om ljudet till ALLT,

hade 3 steg 1 mindre för midbasarna för ansåg att dem var minst viktiga, 1 för 4" koaxialer,= 2 vägshögtalare,  ock då slutligen ett för subwoofers,, smile   idag har ju de bättre huvudenheterna bra processorer inbyggda,, så kanske man ej behöver en processor på samma sätt idag?

I vilken prisklass ligger dom bättre huvudenheterna enligt dig?

vet ej  vilken prisklass,, men man får nog räkna med minst 3-4 lökar,,  stereos som jag använde på 90 talet låg på ca 5-6000 DÅ

Jw39
23 mars · 8 Inlägg
#12

Kan någon länka en köplista på ett system som skulle fungera i v70? smile

granadadr
23 mars · 5 833 Inlägg
#13

Jw39 skrev:
Kan någon länka en köplista på ett system som skulle fungera i v70? smile

hur pass mkt måste vara bolt on?

Senast redigerat av granadadr (23 mars )

Bassiehof
23 mars · 940 Inlägg
#14

Jw39 skrev:
Kan någon länka en köplista på ett system som skulle fungera i v70? smile

Vilken årsmodell?

Jw39
23 mars · 8 Inlägg
#15

Bassiehof skrev:

Jw39 skrev:
Kan någon länka en köplista på ett system som skulle fungera i v70? smile

Vilken årsmodell?

07 smile

Bassiehof
24 mars · 940 Inlägg
#16

Jw39 skrev:

Bassiehof skrev:

Jw39 skrev:
Kan någon länka en köplista på ett system som skulle fungera i v70? smile

Vilken årsmodell?

07 smile

Mao V70N?

Djo
24 mars · 10 074 Inlägg
#17

granadadr skrev:

mrmercedes skrev:

granadadr skrev:
jag har tävlat och håller med MB pucken, högtalarna ska gärna sitta i brädan om det går,, jag själv byggde en egen så jag fick bra stereobild smile , vad har du för bil?  jag kommer att bygga sk kickpaneler till nästa bygge då den ej ska tävlas med på samma sätt men ha kvar mitt retrobygge smile  jag körde aktivt filter, hade en ljudprocessor  med utgångar för 3 steg, så jag kunde ställa om ljudet till ALLT,

hade 3 steg 1 mindre för midbasarna för ansåg att dem var minst viktiga, 1 för 4" koaxialer,= 2 vägshögtalare,  ock då slutligen ett för subwoofers,, smile   idag har ju de bättre huvudenheterna bra processorer inbyggda,, så kanske man ej behöver en processor på samma sätt idag?

I vilken prisklass ligger dom bättre huvudenheterna enligt dig?

vet ej  vilken prisklass,, men man får nog räkna med minst 3-4 lökar,,  stereos som jag använde på 90 talet låg på ca 5-6000 DÅ

för 1500-2000 idag får du en väldigt kompatibel maskin med fler inställningar än gemene man förstår sig på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bassiehof
24 mars · 940 Inlägg
#18

Djo skrev:

granadadr skrev:

mrmercedes skrev:

I vilken prisklass ligger dom bättre huvudenheterna enligt dig?

vet ej  vilken prisklass,, men man får nog räkna med minst 3-4 lökar,,  stereos som jag använde på 90 talet låg på ca 5-6000 DÅ

för 1500-2000 idag får du en väldigt kompatibel maskin med fler inställningar än gemene man förstår sig på.

Det handlar inte bara om inställningar utan om ljudkvalitet också. För runt 4000 får du en toppmodell idag.

Djo
24 mars · 10 074 Inlägg
#19

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

granadadr skrev:

vet ej  vilken prisklass,, men man får nog räkna med minst 3-4 lökar,,  stereos som jag använde på 90 talet låg på ca 5-6000 DÅ

för 1500-2000 idag får du en väldigt kompatibel maskin med fler inställningar än gemene man förstår sig på.

Det handlar inte bara om inställningar utan om ljudkvalitet också. För runt 4000 får du en toppmodell idag.

Ljudkvaliten är skitfin i min piooner för 1250 på rea

Att betala 4k för en huvudenhet ser jag inte anledningen till om inte du möjligtvis ska börja tävla i sq tex.

Haft en alpine som kostade 3000kr för 6 år sedan den är sämre än pioonern jag gav 1250 för 2018

Saker går framåt och att tycka att någon som vill ha bra ljud i sin bil ska punga ut 4k på en huvudenhet tycker inte jag är ett bra tips någonstans. (såvida inte personen i fråga efterfrågar specifika saker som gör att han hamnar på en sådan maskin i slutändan)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bassiehof
24 mars · 940 Inlägg
#20

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

för 1500-2000 idag får du en väldigt kompatibel maskin med fler inställningar än gemene man förstår sig på.

Det handlar inte bara om inställningar utan om ljudkvalitet också. För runt 4000 får du en toppmodell idag.

Ljudkvaliten är skitfin i min piooner för 1250 på rea

Att betala 4k för en huvudenhet ser jag inte anledningen till om inte du möjligtvis ska börja tävla i sq tex.

Haft en alpine som kostade 3000kr för 6 år sedan den är sämre än pioonern jag gav 1250 för 2018

Saker går framåt och att tycka att någon som vill ha bra ljud i sin bil ska punga ut 4k på en huvudenhet tycker inte jag är ett bra tips någonstans. (såvida inte personen i fråga efterfrågar specifika saker som gör att han hamnar på en sådan maskin i slutändan)

Om du vill ha bra ljud och slippa köpa en extern ljudprocessor, då kan du satsa runt 4000 på en HU. Det var väl tanken från början.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang