Dålig värme i kupén och bilen kokar - [LÖST] BMW 520i -97

Sabbadeus
20 mars · 11 Inlägg
#1

Tjena.

Jag skriver här som ett desperat försök att rädda vår sommarbil som jag införskaffade förra året.

Så här är det.

Det har varit dålig värme i kupén under en längre tid och sen kom den endast då jag höll över 2000 varv. För att sedan lägga av helt, så det kommer ingen värme alls.

Den blir alldeles för varm, upp emot rött. Så då tvingas jag stå still och vänta på att temperaturen går ner.

Dock så upptäckte jag en sjuk sak, att rusade jag bilen upp till varvstoppet så gick temperaturen ner, snabbt. Lika snabbt som den stiger när den väl blivit varm.

Kylet läcker inte vad jag har märkt.

Nu är det så att jag har begränsat med kunskaper då det gäller att meka med bilar. Jag har inte tummen mitt i handen så jag skulle nog kunna lösa mindre reparationer med hjälp av Youtube.

Jag har fått till mig att det kan vara toppen eller topplockspackningen som har gått sönder. Men jag kan inte förstå hur det här hänger ihop med värmen etc.

Mitt desperata försök blir till att byta termostat samt att spola rent kylet och fylla på nytt fräscht där i. Kan detta vara en lösning? En kompis till mig som tydligen fattade lite mer gällande kylet sa att det fanns tryck där i. Kan det vara stopp som gör att det hindrar kylning samt värmen från att komma?

Jag skulle vara otroligt tacksam om ni kunde dela med er av era tankar om vad ni tror att det kan vara som felar i det hela.

Hjälp mig rädda vårt sommarnöje ett år till
Tack på förhand


Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

panda666
20 mars · 3 076 Inlägg
#2

bimmers är riktigt jävliga när det gäller kylaren, man måste lufta riktigt ordentligt.  Kolla kylare, slangar, termostat, vattenpump, rycker det vitt tex? kraftigt då. luktar avgaserna glykol? kolla så att du har nog me glykol i behållaren och lufta. Annars bör du kolla efter hur kylaren mår, vattenpump om den läcker osv. kolla att fläkten går som den ska också. Lycka till.

Svarte_Orm
20 mars · 2 174 Inlägg
#3

Om du är säker på att du har tryck är i alla fall vattenpumpen hel. Men hur ser motoroljan ut, svart eller mjölkgrå? Och hur ser kylarvätskan ut?

Innan jag började byta termostat och grejer skulle jag byta locket till expansionskärlet, det innehåller en övertrycksventil och om den öppnar för tidigt får man aldrig rätt tryck i systemet och då kyler det inte som det skall. Sedan måste man se till att lufta systemet riktigt bra, kolla på youtube efter guidning.

Lockwood
20 mars · 394 Inlägg
#4

Ställ frågan på ett märkesspecifikt forum, tex autopower.se, du får bättre svar där gissningsvis då de till skillnad från mig känner till bilarna i detalj?

Rent allmänt...Tryck har man pga värmen (gissar jag) det behöver inte betyda att vätskan cirkulerar (som den skall!). Man har tryck i kylarsystemet (övertrycksventil brukar finnas i kylarlocket...) för att höja vätskans kok-temperatur. Vissa bilar kan ha en normal kylvattentemp på över 100 grader, "rött" är det först vid ca 120 grader på dessa, ungefär.

Sabbadeus
20 mars · 11 Inlägg
#5

Fan vad snabbt ni svarar.

Jag är verkligen JÄTTEtacksam för att ni tar er tid. Jag skall absolut följa era råd.

Tack!!!!

Sabbadeus
20 mars · 11 Inlägg
#6

Nej, bilen ryker inte vitt, som jag lyckats flumma till mig på nätet så ska väl det vara ett tecken på att toppen är kass? Eller har jag fel.

Oljan är mer svart, mjölkfärgad kan jag inte minnas att den varit.

Jag har inte luktat I kylet än, känns det tydligt om det luktar avgaser? Fyllde ju dock på glykol och vatten ganska nyss så det kanske blir relativt svårt att känna det.

Jag ska kolla det med expensionskärlet också, den ventilen där. 👍👍👍

torsen
21 mars · 3 331 Inlägg
#7

Min erfarenhet, från flera bilar, säger mig att föregående ägare blandat in s k kylarcement i kylvätskan.
Leder till sämre värme i kupén och sämre kylförmåga för själva kylaren.
Som en följd av att kylarcementen inte bara tätar mindre hål, utan även placerar sig som en beläggning i hela kylvätskesystemet och därvid även, i värsta fall, täpper till mindre kylvätskekanaler.
Åtgärd, om ovan beskrivna fall stämmer, är tyvärr endast att byta kylare och kupéradiator.
Motorns kylvätskekanaler har visserligen reducerats, men brukar "tåla" en beläggning av kylarcement.
Men bra är det inte.

uhlin
21 mars · 1 242 Inlägg
#8

Om nu blockpackningen har lämnat in så inverkar även det på värmen i bilen.

Det kommer kallt emellanåt och lite värme ibland. Jag tror tyvärr på blockpackning och/eller topplock. Bmw:s sexor är känsliga för att gå varma, så bered dig på byte av blockpackning och minst planing av topplock.

Har TS tappat ur kylvätskan ur bilen innan det blev så?
Isåfall är det nog luft i systemet och de kan va riktigt j****ga att lufta.

Fast har den gått varm efter det så är det nog tyvärr lika illa, beroende på hur varm den varit och hur många ggr.

P.S. Kan även vara vattenpumpen som ställer till det för dig om du har himla tur.

Senast redigerat av uhlin (21 mars )

Mew
21 mars · 979 Inlägg
#9

Dessa har vattenpumpar med plastimpellrar, som brukar gå sönder med åren. Då blir det dålig cirkulation i kylsystemet och bilen beter sig som du skriver. Jag hade bytt vattenpump, gärna till en med aluminiumimpellrar! Finns på Schmiedmann. Byt termostat och termostathus samtidigt. smile

Sabbadeus
21 mars · 11 Inlägg
#10

Den har blivit för varm en gång då jag haft den, och den har inte betett sig så här innan. Så, med en j*vla tur kanske jag kan klara mig undan med att lösa vissa saker själv då.

Kan man kolla om vattenpump en är kass? Innan jag river ner allt som behövs och införskaffar en ny. Eller ser man detta när man har tagit ut den?

Såg att en vattenpump kostar 400 spänn på biltema. (de flesta här avskyr säkert saker från biltema, men då detta är en bil som jag bara vill ska hålla en sommar till så vill jag inte gräva ner massa tusenlappar i den.)

Så, jag tänker att jag gör följande.
Köper vattenpump, termostat och ett nytt lock till expansionskärlet.
Tar ut allt, kollar om jag nu kan se om vattenpump en är dålig, I så fall byter jag den. Byter termostaten. Byter vatten I kylet mot nytt fräscht.

Kan jag se om det använts kylarcement? Om jag tar ur termostaten, ser jag då detta på den?

Förlåt för alla frågor, kanske kan verka som korkade frågor ibland.

Man skulle gått och lärt sig detta i gymnasiet istället för den andra skit linjen som man inte använder sig av

Sabbadeus
21 mars · 11 Inlägg
#11

Kanske en dum sak nu (till 😂)
Det är så att den kåpan som sitter kring fläkten hänger typ helt löst, men den verkar ju inte slå i fläkten. För då hade det väl fört ett sjuhelsikes liv om den gjort det. Kan detta påverka?

Och ibland när man kör omkring så låter det som att fläkten hoppar in i ett annat mode typ, alltså att det blir en mer dov ton på fläkten som man hör in till kupén.

uhlin
21 mars · 1 242 Inlägg
#12

Vattenpump hos biltema funkar säkert ett tag, i synnerhet om du nu inte ska ha bilen mer än över sommaren, i annat fall hade jag lagt nån hundring mer och fått en bättre vattenpump.

För att se om nu vattenpumpen är boven så måste du ta väck den från motorn, först då ser du hur impellrarna ser ut.

Ang. skyddet runt fläkten så är inte detta nåt som påverkar de problem du nu har.

Antagligen har du en sk. viskofläkt på din bil, den fungerar som så att den blir att gå trögare då värmen kommer och att den låter lite mer (brukar inte höras) tyder på att den funkar som den ska. I annat fall om det är en elfläkt så är det ju bara på/av och det bestäms av en tempgivare.

Ang. kylarcement så tror jag nog inte det är det i den om det inte försvunnit kylvätska innan, men det brukar va ganska grumligt så det borde du se.

Så börja med att ta loss pumpen och kolla där, byt den vid behov, i med kylvätska och sen få bort luften i systemet. rekommenderas att du står med bilen kraftigt uppåt med framändan.

panda666
21 mars · 3 076 Inlägg
#13

Sabbadeus skrev:
Den har blivit för varm en gång då jag haft den, och den har inte betett sig så här innan. Så, med en j*vla tur kanske jag kan klara mig undan med att lösa vissa saker själv då.

Kan man kolla om vattenpump en är kass? Innan jag river ner allt som behövs och införskaffar en ny. Eller ser man detta när man har tagit ut den?

Såg att en vattenpump kostar 400 spänn på biltema. (de flesta här avskyr säkert saker från biltema, men då detta är en bil som jag bara vill ska hålla en sommar till så vill jag inte gräva ner massa tusenlappar i den.)

Så, jag tänker att jag gör följande.
Köper vattenpump, termostat och ett nytt lock till expansionskärlet.
Tar ut allt, kollar om jag nu kan se om vattenpump en är dålig, I så fall byter jag den. Byter termostaten. Byter vatten I kylet mot nytt fräscht.

Kan jag se om det använts kylarcement? Om jag tar ur termostaten, ser jag då detta på den?

Förlåt för alla frågor, kanske kan verka som korkade frågor ibland.

Man skulle gått och lärt sig detta i gymnasiet istället för den andra skit linjen som man inte använder sig av

bmw tyvärr är ingen bil du kan snåla med delarna, köper du nå universal skräp så kommer det kanske inte fixa problemet, köp så original det bara går med kvalite när det gäller kylning, annars kan dessa vara nästan lika dåliga som dom som är monterade på din bil just nu, kolla kanske på autodoc eller nått, men köp kanske inte det absolut billigaste du kan hitta? haru prövat lufta osv? men som många har sagt tror nog kylaren eller vattenpump.

Sabbadeus
22 mars · 11 Inlägg
#14

Tänkte bara skicka en uppdatering. Jag har nu lyckats byta både vattenpump och termostat. Helt ärligt så va det inte så genomjävligt som jag förväntade mig. Vattenpumpen glappade lite är jag ruckade pådrevet till remmen, hörde att det kunde ställa till det.

Och kylet såg faktiskt nytt ut.
Jag fick provtryckt systemet med en pump som vi satte på 10 (bar? Psi?) och det tappade marginellt lite på 10 minuter typ. Så fyllde på med kylväska och körde den varm. Den blir inte för varm nu, så jag lät den stå på tomgång.

Då ser jag att locket till expansionskärlet läcker. Så Svarte Orm, du har nog rätt med locket. Jag har beställt ett nytt nu. Så när det är på plats borde skiten kunna rulla utan att koka. Jag lär uppdatera mer om det var det som löste det sista. Kände nämligen att locket klickar och dras runt när man försöker dra åt det...

Tack för er hjälp och support med min problem

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars · 12 096 Inlägg
#15

Sabbadeus skrev:
Tänkte bara skicka en uppdatering. Jag har nu lyckats byta både vattenpump och termostat. Helt ärligt så va det inte så genomjävligt som jag förväntade mig. Vattenpumpen glappade lite är jag ruckade pådrevet till remmen, hörde att det kunde ställa till det.

Och kylet såg faktiskt nytt ut.
Jag fick provtryckt systemet med en pump som vi satte på 10 (bar? Psi?) och det tappade marginellt lite på 10 minuter typ. Så fyllde på med kylväska och körde den varm. Den blir inte för varm nu, så jag lät den stå på tomgång.

Då ser jag att locket till expansionskärlet läcker. Så Svarte Orm, du har nog rätt med locket. Jag har beställt ett nytt nu. Så när det är på plats borde skiten kunna rulla utan att koka. Jag lär uppdatera mer om det var det som löste det sista. Kände nämligen att locket klickar och dras runt när man försöker dra åt det...

Tack för er hjälp och support med min problem

Knappast bar, då hade något flugit i luften under huven... Locket ska läcka vid ett visst tryck. Så från är hur mycket du hade. Vid 2,5 bar så bör det väl släppa ut övertryck.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sabbadeus
22 mars · 11 Inlägg
#16

Det trycktestades utan locket till expansionskärlet, med någon sorts pump med klocka på...

Kan allt detta gänga ihop med att jag inte får värme i bilen? Eller är det någon mer del som kan fela just för det? Nu behövs ju inte värmen på ett par månader iofs... Om jag får igenom den genom besiktningen bara

Brådhis * Voff voff *
22 mars · 4 620 Inlägg
#17

Sabbadeus skrev:
Det trycktestades utan locket till expansionskärlet, med någon sorts pump med klocka på...

Kan allt detta gänga ihop med att jag inte får värme i bilen? Eller är det någon mer del som kan fela just för det? Nu behövs ju inte värmen på ett par månader iofs... Om jag får igenom den genom besiktningen bara

10 psi helt säkert (~0,69 bar). 10 bar hade inneburit att din kylare hade sett ut som en ballong. 10 bar är högre än vad man pumpar i ett lastbilshjul. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sabbadeus
25 mars · 11 Inlägg
#18

Hej ni alla visa...

Jag har nu som sagt bytt ut vattenpump och termostat. Samt även lockt till expansionskärlet, nu läcker det inte längre. Dock så ble bilen fortfarande för varm, men det tog längre tid.
Jag har fortfarande ingen värme i kupén.
Kan det vara så att systemet behöver luftas ordentligt så löser detta de sista problemen?
Den ska ju visst stå i kraftig uppförsbacke, hur många graders lutning är "kraftig uppförsbacke" Och hur vet jag när eller om det är luftat...

Tack igen för all guidning

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars · 12 096 Inlägg
#19

Sabbadeus skrev:
Hej ni alla visa...

Jag har nu som sagt bytt ut vattenpump och termostat. Samt även lockt till expansionskärlet, nu läcker det inte längre. Dock så ble bilen fortfarande för varm, men det tog längre tid.
Jag har fortfarande ingen värme i kupén.
Kan det vara så att systemet behöver luftas ordentligt så löser detta de sista problemen?
Den ska ju visst stå i kraftig uppförsbacke, hur många graders lutning är "kraftig uppförsbacke" Och hur vet jag när eller om det är luftat...

Tack igen för all guidning

En kraftig uppförsbacke är en kraftig uppförsbacke... Den bästa du kan hitta helt enkelt. Luftningen är riktigt besvärlig. Tar ofta 10 minuter med tomgång/varvning samt pytsa på lite vätska allt efter som det sjunker i kylaren/kärlet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
viccoA
25 mars · 2 521 Inlägg
#20

Aluminiummotorer är känsliga för varmgång, håller tummarna för att det räcker med att lufta. Uppfarter till P-hus eller liknande brukar vara bra (gärna på kvällen när affären stängt, så du inte står i vägen).

Senast redigerat av viccoA (25 mars )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang