Dålig värme i kupén och bilen kokar - [LÖST] BMW 520i -97

Sabbadeus
26 mars 2019 · 14 Inlägg

Hej alla trevliga och snälla entusiaster.

Jag tänkte göra ett sista inlägg i den här tråden. Då problemet med både värmen och att den kokar är löst!!

Det jag gjort är alltså:
Bytt vattenpump (då den glappade)
Bytte termostat (ej termostat hus)
Tappade ur allt vatten i kylet och fyllde på med nytt färdigblandad glykol/vatten.
Luftade systemet ordentligt. Ett par tips på detta. Åk till en däck firma, fråga om du får luta bilen på en av deras lyfta för en hundring. Bör man få. Varmkör bilen. Lyft upp fram så högt att baken nästan tar i marken. Skruva bort båda luftningsventilerna, fyll på med vatten, jag fick nog I ca 3 liter efter att jag trodde det var fullt. Kör bilen en sväng, gira snabbt höger och vänster, och framförallt jucka med den som fan så att bubblorna kan komma fram till kylet. Upp med bilen igen på luften. Jag fick göra detta tre gånger. Sen kommer det värme som in i h-e och bilen är stadig i temp.

Stort tack för allas tips och tricks, och framförallt tålamod med mina ibland korkade frågor!!

Hoppas att detta kan hjälpa någon annan som är i samma sits.

panda666
26 mars 2019 · 4 250 Inlägg

Sabbadeus skrev:
Hej alla trevliga och snälla entusiaster.

Jag tänkte göra ett sista inlägg i den här tråden. Då problemet med både värmen och att den kokar är löst!!

Det jag gjort är alltså:
Bytt vattenpump (då den glappade)
Bytte termostat (ej termostat hus)
Tappade ur allt vatten i kylet och fyllde på med nytt färdigblandad glykol/vatten.
Luftade systemet ordentligt. Ett par tips på detta. Åk till en däck firma, fråga om du får luta bilen på en av deras lyfta för en hundring. Bör man få. Varmkör bilen. Lyft upp fram så högt att baken nästan tar i marken. Skruva bort båda luftningsventilerna, fyll på med vatten, jag fick nog I ca 3 liter efter att jag trodde det var fullt. Kör bilen en sväng, gira snabbt höger och vänster, och framförallt jucka med den som fan så att bubblorna kan komma fram till kylet. Upp med bilen igen på luften. Jag fick göra detta tre gånger. Sen kommer det värme som in i h-e och bilen är stadig i temp.

Stort tack för allas tips och tricks, och framförallt tålamod med mina ibland korkade frågor!!

Hoppas att detta kan hjälpa någon annan som är i samma sits.

Kul att det löste sig! har aldrig i mitt liv hört att man ska göra så me lutning osv, har alltid lämnat in skiten på verkstad för luftning då ja inte har tid sj då ja vet att det är en bitch att lufta. Nån har alltså alltid gjort det åt mig men aldrig hört att man kan göra så. Skönt som fan att det gick bra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang