VW Bora tdi slö

MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Tjena, var och köpte mig en Bora tdi 02 igår, gick hur bra som helst när jag provkörde och när jag körde hem den (15 mil hem).
Men imorse när jag skulle åka till jobbet så kändes den fruktansvärt slö, verkar som den inte vill varva över 3000.
Gick inte få upp den över 100 på raksträcka
Vart ingen skillnad på 4an och 5ans växel, förutom varvtalet då, kommer inte över 100-110 på 4an heller.

Har läst lite grann och flera säger att vakumslangar till turbon spricker ofta på dessa, bör man kolla detta först eller kan det vara något annat problem?


Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Det låter som du saknar turbotryck, ja. Ingen motorlampa som tänt sig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det låter som du saknar turbotryck, ja. Ingen motorlampa som tänt sig?

Nej, ingen motorlampa. Står man i friläge och varvar så hör man ju turbon vina och dumpa, kan det vara trycket ändå?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 478 Inlägg

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:
Det låter som du saknar turbotryck, ja. Ingen motorlampa som tänt sig?

Nej, ingen motorlampa. Står man i friläge och varvar så hör man ju turbon vina och dumpa, kan det vara trycket ändå?

Då hade jag kollat lite om slangen som går från turbon till insuget är hel/sitter ordentligt.
Sen hade jag kollat om motorlampan lyser när du bara har tändning på utan att starta bilen. Den ska sen slockna när bilen startat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:
Det låter som du saknar turbotryck, ja. Ingen motorlampa som tänt sig?

Nej, ingen motorlampa. Står man i friläge och varvar så hör man ju turbon vina och dumpa, kan det vara trycket ändå?

Då hade jag kollat lite om slangen som går från turbon till insuget är hel/sitter ordentligt.
Sen hade jag kollat om motorlampan lyser när du bara har tändning på utan att starta bilen. Den ska sen slockna när bilen startat.

Ska kolla på lunchen, återkommer då! smile

MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då hade jag kollat lite om slangen som går från turbon till insuget är hel/sitter ordentligt.
Sen hade jag kollat om motorlampan lyser när du bara har tändning på utan att starta bilen. Den ska sen slockna när bilen startat.

Märkte precis att motorlampan inte lyser vid tändning heller, men bilen är nybesiktad sen i måndags. Borde inte det blivit 2a på det?

Senast redigerat av MuIIeMeck (27 mars 2019)

MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då hade jag kollat lite om slangen som går från turbon till insuget är hel/sitter ordentligt.
Sen hade jag kollat om motorlampan lyser när du bara har tändning på utan att starta bilen. Den ska sen slockna när bilen startat.

Kan även tillägga att den startar på första klicket, kall som varm, sitter nån kraftbox i av okänt märke som jag provade att koppla in igår, bilen gick bättre men imorse så stannade jag påvägen och kopplade ur den ifall det var den som spelade spratt men det var det inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 478 Inlägg

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:
Då hade jag kollat lite om slangen som går från turbon till insuget är hel/sitter ordentligt.
Sen hade jag kollat om motorlampan lyser när du bara har tändning på utan att starta bilen. Den ska sen slockna när bilen startat.

Märkte precis att motorlampan inte lyser vid tändning heller, men bilen är nybesiktad sen i måndags. Borde inte det blivit 2a på det?

Misstänkte det. Motorlampan är bortkopplad känns det som. Besiktning kan ha missat det. För visst borde det blivit en ombes. Alternativt har säljaren nollställt bilen precis innan bes och då har den klarat sig. Den behöver 4-5 starter innan den tänder sig om något fel föreligger. Hur var säljaren? Hade han/hon haft bilen länge?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:
Då hade jag kollat lite om slangen som går från turbon till insuget är hel/sitter ordentligt.
Sen hade jag kollat om motorlampan lyser när du bara har tändning på utan att starta bilen. Den ska sen slockna när bilen startat.

Märkte precis att motorlampan inte lyser vid tändning heller, men bilen är nybesiktad sen i måndags. Borde inte det blivit 2a på det?

Misstänkte det. Motorlampan är bortkopplad känns det som. Besiktning kan ha missat det. För visst borde det blivit en ombes. Alternativt har säljaren nollställt bilen precis innan bes och då har den klarat sig. Den behöver 4-5 starter innan den tänder sig om något fel föreligger. Hur var säljaren? Hade han/hon haft bilen länge?

Verkade vettig, 30-40 års åldern, han köpte den i maj förra året då hans fru pendlade i den men dom hade köpt en ny merca nyss så därför behövde dom inte ha kvar Boran.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 478 Inlägg

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:

MuIIeMeck skrev:

Märkte precis att motorlampan inte lyser vid tändning heller, men bilen är nybesiktad sen i måndags. Borde inte det blivit 2a på det?

Misstänkte det. Motorlampan är bortkopplad känns det som. Besiktning kan ha missat det. För visst borde det blivit en ombes. Alternativt har säljaren nollställt bilen precis innan bes och då har den klarat sig. Den behöver 4-5 starter innan den tänder sig om något fel föreligger. Hur var säljaren? Hade han/hon haft bilen länge?

Verkade vettig, 30-40 års åldern, han köpte den i maj förra året då hans fru pendlade i den men dom hade köpt en ny merca nyss så därför behövde dom inte ha kvar Boran.

Då får jag komma med en tråkig rekommendation: Du får läsa av felkoder via OBD2. Via verkstad eller köp en läsare för cirka 500:- på Biltema och gör det själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
27 mars 2019 · 10 388 Inlägg

Gällande motorlampan...se det beror minsann på.

Sammanfattning;

Måste lampan fungera? Och går det att besiktiga med lysande motorlampa. Ja, och nej;

Kontroll av felindikator/varningslampa/morolampan (kalla den vad f*n ni vill) görs på alla bilar som omfattas av kontroll av omborddiagnossystem (OBD). Så vilka bilar är det då?

Bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg från och med årsmodell 2002.

Dieseldriven personbil med totalvikt av högst 2 500 kg görs från och med årsmodell 2004.

Dieseldriven personbil med totalvikt över 2 500 kg från och med årsmodell 2007.

Dieseldriven lastbil och buss med totalvikt av högst 3 500 kg från och med årsmodell 2007.

På bilar som omfattas av krav kontrolleras att varningslampan fungerar och inte varnar för fel i det avgasreningen. Varnar felindikatorn för fel i det avgasreningen blir bilen underkänd.

Då det här handlar om en diesel...så...kvittar det om lampan lyser, blinkar eller trycker ut morsekoden för "min ägare har randiga boxershorts", den går igenom iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:

Misstänkte det. Motorlampan är bortkopplad känns det som. Besiktning kan ha missat det. För visst borde det blivit en ombes. Alternativt har säljaren nollställt bilen precis innan bes och då har den klarat sig. Den behöver 4-5 starter innan den tänder sig om något fel föreligger. Hur var säljaren? Hade han/hon haft bilen länge?

Verkade vettig, 30-40 års åldern, han köpte den i maj förra året då hans fru pendlade i den men dom hade köpt en ny merca nyss så därför behövde dom inte ha kvar Boran.

Då får jag komma med en tråkig rekommendation: Du får läsa av felkoder via OBD2. Via verkstad eller köp en läsare för cirka 500:- på Biltema och gör det själv.

Tyvärr får det väl bli så, jävligt surt...
Vad tror du, har jag haft en helvetes otur eller kan gubben ha lurat mig?
Tycker det är lite komstigt ifall man kan dölja ett fel som turbotryck så den fungerar hela vägen hem med stopp osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 478 Inlägg

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:

MuIIeMeck skrev:

Verkade vettig, 30-40 års åldern, han köpte den i maj förra året då hans fru pendlade i den men dom hade köpt en ny merca nyss så därför behövde dom inte ha kvar Boran.

Då får jag komma med en tråkig rekommendation: Du får läsa av felkoder via OBD2. Via verkstad eller köp en läsare för cirka 500:- på Biltema och gör det själv.

Tyvärr får det väl bli så, jävligt surt...
Vad tror du, har jag haft en helvetes otur eller kan gubben ha lurat mig?
Tycker det är lite komstigt ifall man kan dölja ett fel som turbotryck så den fungerar hela vägen hem med stopp osv.

Eftersom motorlampan inte verkar fungera så nja... Det luktar lite surt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MuIIeMeck
27 mars 2019 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MuIIeMeck skrev:

Hybrid_ skrev:

Då får jag komma med en tråkig rekommendation: Du får läsa av felkoder via OBD2. Via verkstad eller köp en läsare för cirka 500:- på Biltema och gör det själv.

Tyvärr får det väl bli så, jävligt surt...
Vad tror du, har jag haft en helvetes otur eller kan gubben ha lurat mig?
Tycker det är lite komstigt ifall man kan dölja ett fel som turbotryck så den fungerar hela vägen hem med stopp osv.

Eftersom motorlampan inte verkar fungera så nja... Det luktar lite surt.

Fick bilen felsökt idag och fick felkod ”Laddtrycksreglering; negativ avvikelse” så är väl antagligen wastegaten som spelar spratt.
Men nollställde felkoder och nu går den bra igen, får se om det bara var tillfälligt problem eller om det kommer tillbaka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Vi håller tummarna på lite elektronisk hicka bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang