Farthållare Volvo s60 2003

Passat97
31 mars 2019 · 19 Inlägg

Tjena!
Köpte en s60 då för ett tag sedan men farthållaren fungerar inte, Cruise knappen fungerar men inte farthållaren, har en SRs airbag lampa som lyser som service, kan det vara där problemet ligger? Eller går detta att fixa själv?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Sammantaget så skulle man kunna tro att något hänt kabel/ eldelarna inuti ratten.
Ska du kolla närmare själv , så lägg av en kabel till batteriet först en stund..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ottorb
31 mars 2019 · 320 Inlägg

jag hade läst av felkoden först, men på de bilarna sitter en givare vid bromsservon som brukar krångla när det gäller farthållare
srs lampan kan enbart felkod hjälpa

Brådhis * Voff voff *
1 april 2019 · 10 277 Inlägg

ottorb skrev:
jag hade läst av felkoden först, men på de bilarna sitter en givare vid bromsservon som brukar krångla när det gäller farthållare
srs lampan kan enbart felkod hjälpa

Ja, ganska vanligt fel. Men när den givaren ger upp går det inte att aktivera "cruise" med knappen (och bromsljusen slutar fungera). Så eftersom trådskaparen skriver att cruise-knappen fungerar skulle jag gissa på något annat fel.

Är den manuell kan det vara brytaren till kopplingspedalen. Men å andra sidan kan man ju misstänka rattens elektronik eftersom det även finns felkod på SRS.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Passat97
2 april 2019 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

ottorb skrev:
jag hade läst av felkoden först, men på de bilarna sitter en givare vid bromsservon som brukar krångla när det gäller farthållare
srs lampan kan enbart felkod hjälpa

Ja, ganska vanligt fel. Men när den givaren ger upp går det inte att aktivera "cruise" med knappen (och bromsljusen slutar fungera). Så eftersom trådskaparen skriver att cruise-knappen fungerar skulle jag gissa på något annat fel.

Är den manuell kan det vara brytaren till kopplingspedalen. Men å andra sidan kan man ju misstänka rattens elektronik eftersom det även finns felkod på SRS.

//Brådhis

Aah, får kanske svänga inom Volvo eller någon annan verkstad och lämna in henne och släcka koderna och få farthållaren fixad smile
Tack för svar

Senast redigerat av Passat97 (2 april 2019)

nisse61
24 november 2019 · 8 Inlägg

Är det en manuell växellåda så , ett ganska enkelt felsökningstest man kan börja med är att snäppa bort kontakten nere på kopplingspedalen. Och ohm-mäta den med en multimeter.
Ställ multimetern på 2000 ohm , och tryck ihop kontakten , visar multimetern ca 600 så är kontakten kaput , visar multimetern ca 200 så är kontakten ok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang