2417
Sök

Lagrade felkoder

52 Inlägg
1 april 2019
Trådstartare
Hej.

Jag undrar lite över hur felkoder fungerar. försvinner en felkod när problemet är åtgärdat? T.ex. fick jag på besiktningen felkoder om lambdasonden, om jag lyckas åtgärda problemet (okänt än så länge) försvinner då felkoden eller måste den tas bort med en felkodsläsare?

Fri fart för ett fritt folk!
14 828 Inlägg
1 april 2019
Måste tasbort.. Inte ovanligt att felkoder dyker upp på bes som inte är relevanta så man bör ta som vana att alltid kolla felkoderna innan bes.    En Elm327 bör lösa dina problem.  Ta bort dom provkör och kolla igen efter några dagar

Kör fort så hinner inget hända...

52 Inlägg
1 april 2019
Trådstartare
Growe skrev:
Måste tasbort.. Inte ovanligt att felkoder dyker upp på bes som inte är relevanta så man bör ta som vana att alltid kolla felkoderna innan bes.    En Elm327 bör lösa dina problem.  Ta bort dom provkör och kolla igen efter några dagar

Okej, tack för svar! Ja för känns konstigt med felkoderna, ingen motorlampa som lyser eller något annat konstigt med bilen, går som den ska!

6 692 Inlägg
1 april 2019
Beror på vad det är för felkod, typ felsäkert läge kan försvinna vid omstart och ibland måste den raderas.

Om allt fungerar som det ska under X antal körcyklar kommer felkoden försvinna. Vissa gånger räcker det med X antal omstarter.

De/Dem

52 Inlägg
1 april 2019
Trådstartare
xXSammy skrev:
Beror på vad det är för felkod, typ felsäkert läge kan försvinna vid omstart och ibland måste den raderas.

Om allt fungerar som det ska under X antal körcyklar kommer felkoden försvinna. Vissa gånger räcker det med X antal omstarter.

okej! tror det är felkoder om lambdasonden...  för några dagar sedan var avgasröret helt av innan ljuddämparen och har nog varit så ett tag, funderar på om det kan ha spökat med sonderna?! nu är det ihoplappat någorlunda, ska täta helt och sedan se om jag kan få bort koderna med någon apparat!

Fri fart för ett fritt folk!
14 828 Inlägg
1 april 2019
xXSammy skrev:

brukar få fram bra gamla felkoder på bilar när man felsöker dom.   
min erfarenhet att dom sällan försvinner..  men visst har jag varit med om att motorlampan slocknar men då brukar endå felkoden ligga kvar.    men antagligen olika på olika bilmärken

Kör fort så hinner inget hända...

52 Inlägg
1 april 2019
Trådstartare
Growe skrev:
xXSammy skrev:

brukar få fram bra gamla felkoder på bilar när man felsöker dom.   
min erfarenhet att dom sällan försvinner..  men visst har jag varit med om att motorlampan slocknar men då brukar endå felkoden ligga kvar.    men antagligen olika på olika bilmärken

Ja om jag har tur räcker det kanske med att jag köper en billig felkodsläsare och nollar felkoderna och hoppas på att de inte kommer tillbaka. I somras va till och med kröken under motorn helt av också! Det borde lambdasonderna inte gilla! Dessa felkoder kanske ligger kvar...

Sök