Någon här som planat sin topp och känt skillnad?

Nurminen_
7 april · 668 Inlägg
#1

Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

caromania Forummoderator
7 april · 7 686 Inlägg
#2

Nurminen_ skrev:
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Generellt sett absolut värt. Däremot på en B23 hur mycket som rekommenderad och vad som händer vet jag inte. Men ja, absolut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nurminen_
7 april · 668 Inlägg
#3

caromania skrev:

Nurminen_ skrev:
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Generellt sett absolut värt. Däremot på en B23 hur mycket som rekommenderad och vad som händer vet jag inte. Men ja, absolut.

Ok tack för svar smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 11 729 Inlägg
#4

Ja. Hade en 740 LH som det var vx3/531 som var planad. Den gick riktigt fint. Den skakade lite på tomgång dock. Motorn gick väldigt hårt på just tomgång men utan problem.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Nurminen_
7 april · 668 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:
Ja. Hade en 740 LH som det var vx3/531 som var planad. Den gick riktigt fint. Den skakade lite på tomgång dock. Motorn gick väldigt hårt på just tomgång men utan problem.

Okej härligt då blir det till att plana min med. Min går redan oroligt på tomgången så det gör inget wink

CCRobin
9 april · 530 Inlägg
#6

När jag körde a-traktor planade vi 3mm men då fick man köra med en kortare kamrem har jag för mig smile

Nurminen_
11 april · 668 Inlägg
#7

CCRobin skrev:
När jag körde a-traktor planade vi 3mm men då fick man köra med en kortare kamrem har jag för mig smile

Jo det är jag medveten om. Det ska gå att ta 2mm utan att använda annan rem smile

torsen
11 april · 3 052 Inlägg
#8

Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

CCRobin
11 april · 530 Inlägg
#9

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Kostnadsfråga. Inte optimalt men betydligt billigare.

jompazx
11 april · 176 Inlägg
#10

Tror du kommer märka störts skillnad på lägre varv, för med H-kammen då får dåligt tryck. på komptakten.

jompazx
11 april · 176 Inlägg
#11

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Nurminen_
12 april · 668 Inlägg
#12

jompazx skrev:
Tror du kommer märka störts skillnad på lägre varv, för med H-kammen då får dåligt tryck. på komptakten.

Ok men det behövs lite bottendrag. h-kammen är ganska slö under 4000rpm

Nurminen_
12 april · 668 Inlägg
#13

jompazx skrev:

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Om jag planar 2 mm. Hur ska jag ställa in med ställbartkamdrev?

jompazx
12 april · 176 Inlägg
#14

Nurminen_ skrev:

jompazx skrev:

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Om jag planar 2 mm. Hur ska jag ställa in med ställbartkamdrev?

asså det är inte nödvängt, du kan testa där den går bäst annars är det mäta med indikatorklocka på tryckarn som gäller och ställa den enligt kamsliparns rekomendation. tidigare brukar ge bättre botten och senare brukar ge bättre på högvarv.

WurstingErik
12 april · 216 Inlägg
#15

så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

jompazx
12 april · 176 Inlägg
#16

WurstingErik skrev:
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Det stämmer säkert, att h-kammen ska stå så.

WurstingErik
13 april · 216 Inlägg
#17

jompazx skrev:

WurstingErik skrev:
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Det stämmer säkert, att h-kammen ska stå så.

allmän rekomendation för volvo originalkammar enligt det jag läst.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang