Motorlampa - Honda Civic Type R FK2

JiL
13 april 2019 · 15 Inlägg

Tjohej!
En bilnovis här som införskaffade sig en Civic i tisdags... rullat knappt 4 000mil. Fungerade finfint då och pressade på bra då jag testade den innan köp. Hur pigg som helst.

Men redan fredagen(igår) samma vecka (kyligt och kanske fuktigt ute?) så började motorlampa blinka när jag accelererade. Jag accelerade inte 100% men lite kraftigare. Motorn dessutom ströps rejält men stannade inte helt.
Stängde genast av bilen närmsta tillfälle. Startade upp bilen igen och då vart den slock.
Körde upp farten igen lugnt tempo utan bekymmer. Därefter prövade igen runt 70-80km/h att små pressa bilen lite och återigen började motorlampan indikera, fast nu lös den konstant, kände även nu att motorn vart något strypt men inte lika mycket som då lampan blinkade.
Motor tempen vart normalt.. lixom allt under tiden lampan lös, förutom att motorn vart strypt och jag kunde absolut inte accelerera rejält utan då "hackade den". Men jag hör ändå turbon "andas", så den kanske funkar fortfarande(?)

Så enligt min uppfattning hittills, så fort hm V-tech trycker på så började den lysa.

Någon som har en hastig idé/erfarenhet/förklaring att vilja dela med sig?

Senast redigerat av JiL (13 april 2019)

uhlin
13 april 2019 · 2 834 Inlägg

Skulle tippa på nåt på turbosidan.

Kolla över trycksidan till att börja med.

JiL
13 april 2019 · 15 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle tippa på nåt på turbosidan.

Kolla över trycksidan till att börja med.

Hm, hur kollar man över trycksidan på turbon?

Slim
13 april 2019 · 340 Inlägg

Läs ut felkoder. Alltid första steg om motorlampan lyser. Den finns ju där av en anledning:)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 14 058 Inlägg

JiL skrev:
Tjohej!
En bilnovis här som införskaffade sig en Civic i tisdags... rullat knappt 4 000mil. Fungerade finfint då och pressade på bra då jag testade den innan köp. Hur pigg som helst.

Men redan fredagen(igår) samma vecka (kyligt och kanske fuktigt ute?) så började motorlampa blinka när jag accelererade. Jag accelerade inte 100% men lite kraftigare. Motorn dessutom ströps rejält men stannade inte helt.
Stängde genast av bilen närmsta tillfälle. Startade upp bilen igen och då vart den slock.
Körde upp farten igen lugnt tempo utan bekymmer. Därefter prövade igen runt 70-80km/h att små pressa bilen lite och återigen började motorlampan indikera, fast nu lös den konstant, kände även nu att motorn vart något strypt men inte lika mycket som då lampan blinkade.
Motor tempen vart normalt.. lixom allt under tiden lampan lös, förutom att motorn vart strypt och jag kunde absolut inte accelerera rejält utan då "hackade den". Men jag hör ändå turbon "andas", så den kanske funkar fortfarande(?)

Så enligt min uppfattning hittills, så fort hm V-tech trycker på så började den lysa.

Någon som har en hastig idé/erfarenhet/förklaring att vilja dela med sig?

Vad är "hm V-tech"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JiL
13 april 2019 · 15 Inlägg

V-tech är hondas motor trim, typ som amg.. eller?
Kan ha fel.

caromania Forummoderator
13 april 2019 · 9 296 Inlägg

V-tech är Hondas variant av variabla ventiltider. Styrs av oljetryck och ventil så oljan är en felkälla. Som sagts ovan. Sök ut felkoder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zleepy Trucker
13 april 2019 · 1 392 Inlägg

kan ju vara en tändspole/tändstift om du får blinkande motorlampa när du "pressar" motorn... smile

hade så på min V70, en tändspole på cylinder 5 var inte riktigt pigg, så fort man pressade på och turbon laddade så blinkade motorlampan, men när bilen gick fint när man körde normalt, bytte tändspolen och vips felet borta (läste såklart ut felkoder och fick att cylinder 5 misstände så därför bytte jag tändspole)

som sagt...

LÄS UT FELKODER, enklaste sättet och veta vart du ska börja reparera nånstans, gissa sig till vart felet är, är väldigt dumt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
JiL
13 april 2019 · 15 Inlägg

zleepy skrev:
kan ju vara en tändspole/tändstift om du får blinkande motorlampa när du "pressar" motorn... smile

hade så på min V70, en tändspole på cylinder 5 var inte riktigt pigg, så fort man pressade på och turbon laddade så blinkade motorlampan, men när bilen gick fint när man körde normalt, bytte tändspolen och vips felet borta (läste såklart ut felkoder och fick att cylinder 5 misstände så därför bytte jag tändspole)

som sagt...

LÄS UT FELKODER, enklaste sättet och veta vart du ska börja reparera nånstans, gissa sig till vart felet är, är väldigt dumt smile

Det du hade låter precis som mitt..
Har dock ingen ODB-läsare, något tips om bra sida man köpa? Eller bara att plocka första bästa på tradera/blocket/biltema? smile

Senast redigerat av JiL (13 april 2019)

Slim
13 april 2019 · 340 Inlägg

För att läsa ut felkoder räcker oftast en ELM327 eller dyl från tradera eller Ebay + en androidlur med gratisapp.

Det är viktigt att man läser ur koderna flera ggr när man letar exvis tändspole. Inte ovanligt att misständningarna flyttar runt mellan cylindrarna om man exvis trimmat och har för kort uppladdning av spolarna. Därför bäst att kika, nolla koden, köra igen och sedan läsa ur en gång till.

Felkoder är ofta löjligt smidigt, även om de såklart skall kombineras med klassisk felsökning. Det är ju myclet svårare att hitta en trött, men fungerande tändspole utan felkod:)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 14 058 Inlägg

JiL skrev:
V-tech är hondas motor trim, typ som amg.. eller?
Kan ha fel.

caromania skrev:
V-tech är Hondas variant av variabla ventiltider. Styrs av oljetryck och ventil så oljan är en felkälla. Som sagts ovan. Sök ut felkoder.

Jamen vad är "hm"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
13 april 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

JiL skrev:
V-tech är hondas motor trim, typ som amg.. eller?
Kan ha fel.

caromania skrev:
V-tech är Hondas variant av variabla ventiltider. Styrs av oljetryck och ventil så oljan är en felkälla. Som sagts ovan. Sök ut felkoder.

Jamen vad är "hm"?

/Benny

Jag tror ”hm” är uttryck för ett ljud, en fundering eller tanke. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 14 058 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

JiL skrev:
V-tech är hondas motor trim, typ som amg.. eller?
Kan ha fel.

caromania skrev:
V-tech är Hondas variant av variabla ventiltider. Styrs av oljetryck och ventil så oljan är en felkälla. Som sagts ovan. Sök ut felkoder.

Jamen vad är "hm"?

/Benny

Jag tror ”hm” är uttryck för ett ljud, en fundering eller tanke. smile

Okay, det såg lite lustigt ut. Jag som kanske var lite trög när jag läste inlägget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
13 april 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

JiL skrev:
V-tech är hondas motor trim, typ som amg.. eller?
Kan ha fel.

Jamen vad är "hm"?

/Benny

Jag tror ”hm” är uttryck för ett ljud, en fundering eller tanke. smile

Okay, det såg lite lustigt ut. Jag som kanske var lite trög när jag läste inlägget.

/Benny

Kan ju även vara någon autocorrect för ”som” eller nåt? Jag tror vi båda är lite tröga Benny! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 14 058 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Jag tror ”hm” är uttryck för ett ljud, en fundering eller tanke. smile

Okay, det såg lite lustigt ut. Jag som kanske var lite trög när jag läste inlägget.

/Benny

Kan ju även vara någon autocorrect för ”som” eller nåt? Jag tror vi båda är lite tröga Benny! smile

wink

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JiL
13 april 2019 · 15 Inlägg

Visade sig va en P0303 felkod, så blir till att byta tändstift.

Tack alla!

Senast redigerat av JiL (13 april 2019)

zleepy Trucker
13 april 2019 · 1 392 Inlägg

JiL skrev:
Visade sig va en P0303 felkod, så blir till att byta tändstift

Byt då alla tändstift, och kör kvalitet, som NGK stift, inga biltema's eller annat budget bara.
eller din lokala honda återförsäljares orginal stift åtminstonde.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Slim
13 april 2019 · 340 Inlägg

JiL skrev:
Visade sig va en P0303 felkod, så blir till att byta tändstift

Den betyder väl bara misständning cyl 3? Kan vara tändstift, men även spole mm. Steg 1 borde snarare vara att byta plats på spolarna och sedan stift mellan exvis cyl 2 och 3.

Det är inte fel att byta stift om det var länge sedan, men det är dumt att köpa delar innan man vet vad som är trasigt.

Är bilen original i motorn?

JiL
13 april 2019 · 15 Inlägg

Slim skrev:

JiL skrev:
Visade sig va en P0303 felkod, så blir till att byta tändstift

Den betyder väl bara misständning cyl 3? Kan vara tändstift, men även spole mm. Steg 1 borde snarare vara att byta plats på spolarna och sedan stift mellan exvis cyl 2 och 3.

Det är inte fel att byta stift om det var länge sedan, men det är dumt att köpa delar innan man vet vad som är trasigt.

Är bilen original i motorn?

Bilen är oginal motor.
Men ska börja byta stift just på cyl 3 se om det löser sig.. Därefter när ja ändå är i farten(vilket bilen inte har just nu sad ) byta ut samtliga ..
Kvarstår problem ska ja gå utefter dina tips med spolen, tack! smile

Senast redigerat av JiL (13 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang