Varnar för låg oljenivå

Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

Hej

Har en peugout 207 -07.

Nu senaste 3-4 månaderna har den varnat för låg oljenivå. Jag fyllde på 1 gång.

Nu igår varnande den igen. Det var nog 2 månader sen sist. Är inte det lite väl tätt för att behöva fylla på?

Sen vet jag inte men oljelampan varnande direkt även när jag fyllt på, men kanske måste köra några mil för att den ska sluta varna? Frugan som har den bilen idag nämligen 🙄.

Kan detta vara nåt läckage? Inga fläckar under bilen dock.

Knackar inte i motorn när man kör så trycket verkar ok.

Nån givare?

Fast nivån var ju låg idag när jag kollade stickan så oljan försvinner ju nånstans.

Tacksam för svar.

Janneutanb
18 april 2019 · 7 266 Inlägg

Alltså du lär ju kolla nivån om den varnar för låg nivå...
Ganska svårt för oss att gissa om givaren är trasig eller om den drar olja.

mb_pucken
18 april 2019 · 5 082 Inlägg

Sen beror det ju på hur långt man kört mellan varningarna. Kör du 5mil så är det illa, kör du därimot 1500mil så är det inte mycket att bråka om.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

Janneutanb skrev:
Alltså du lär ju kolla nivån om den varnar för låg nivå...
Ganska svårt för oss att gissa om givaren är trasig eller om den drar olja.

Såklart kollade jag nivån och den var lite över lägsta markeringen.

Vet inte om det är då den ska börja varna.

Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

mb_pucken skrev:
Sen beror det ju på hur långt man kört mellan varningarna. Kör du 5mil så är det illa, kör du därimot 1500mil så är det inte mycket att bråka om.

Kanske kört 100-200 mil.

jaka54
18 april 2019 · 5 657 Inlägg

Hej!
Om oljan försvinner så beror det på att den försvinner någonstans. Antingen trasig topplockspackning eller sprucken topp eller så är kolvringarna slitna.
Kolla först expansionskärlet! "Vattnet" ska vara "rent" och inte brunaktigt. Kolla också hur avgaserna ser ut! Är de svarta eller vita efter att du kört en stund? Helst ska avgaserna inte ha någon färg alls !

caromania Forummoderator
18 april 2019 · 9 296 Inlägg

Verkar konstigt om den varnar innan nivån kommit under lägstanivån på stickan. Det är absolut ingen fara om oljenivån är därnere. Kör du i en lång kurva, tex påväg in på en motorväg etc så kan emellertid nivån lura givaren.

Hur mycket fyllde du på innan du kört 100-200mil? En gammal tumregel är att 1l olja per 100mil är absolut max, men jag skulle påstå att man då har problem. Däremot 1l på 1000mil är inte alls konstigt. Om du bara fyllde på 2-3dl och sedan kört 200mil så är det nog ingen fara.

Oljestickans två markeringar brukar vara 1l. Prova att fylla upp (lite i taget) till maxgränsen och sedan antecknar du vägmätarställningen. Håll sedan koll om någon månad och se vad som hänt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
18 april 2019 · 7 189 Inlägg

Hur långt har bilen/motorn körts?
Har du/ni köpt den ny?
Körs den enbart småsträckor så att motorn inte hinner bli varm?
En motor måste "dra" lite - annars får den ingen smörjning.
Ju mer sliten en motor blir, desto mer smörjolja förbrukar den.
Ett vanligt ställe som "oljan går åt på" är slitna ventilstyrningar.
Prova med att på 3:ans växel i runt 70 km/t släppa upp gaspedalen och låta motorn bromsa.
Ryker det då blått efter bilen är ventilstyrningarna/-skaften slitna.
Vad sa Bilprovningen angående avgasemmisionerna?
Ingen kontrollampa som lyser, förutom varningen för låg motoroljenivå?
Om det verkar vara slitna ventilstyrningar/-skaft är det inte akut att åtgärda.
Billigare att fylla på olja lite då och då.
Vad fyller du på för olja?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 april 2019 · 13 983 Inlägg

torsen skrev:
Hur långt har bilen/motorn körts?
Har du/ni köpt den ny?
Körs den enbart småsträckor så att motorn inte hinner bli varm?
En motor måste "dra" lite - annars får den ingen smörjning.
Ju mer sliten en motor blir, desto mer smörjolja förbrukar den.
Ett vanligt ställe som "oljan går åt på" är slitna ventilstyrningar.
Prova med att på 3:ans växel i runt 70 km/t släppa upp gaspedalen och låta motorn bromsa.
Ryker det då blått efter bilen är ventilstyrningarna/-skaften slitna.
Vad sa Bilprovningen angående avgasemmisionerna?
Ingen kontrollampa som lyser, förutom varningen för låg motoroljenivå?
Om det verkar vara slitna ventilstyrningar/-skaft är det inte akut att åtgärda.
Billigare att fylla på olja lite då och då.
Vad fyller du på för olja?

Nu måste jag retas lite. Haha! Tänk om det är automatlåda!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om oljan försvinner så beror det på att den försvinner någonstans. Antingen trasig topplockspackning eller sprucken topp eller så är kolvringarna slitna.
Kolla först expansionskärlet! "Vattnet" ska vara "rent" och inte brunaktigt. Kolla också hur avgaserna ser ut! Är de svarta eller vita efter att du kört en stund? Helst ska avgaserna inte ha någon färg alls !

Inte tänkt på hur avgaserna är efter en stunds körning. Men vid kallstart så är det mycket vita avgaser faktiskt.

Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

caromania skrev:
Verkar konstigt om den varnar innan nivån kommit under lägstanivån på stickan. Det är absolut ingen fara om oljenivån är därnere. Kör du i en lång kurva, tex påväg in på en motorväg etc så kan emellertid nivån lura givaren.

Hur mycket fyllde du på innan du kört 100-200mil? En gammal tumregel är att 1l olja per 100mil är absolut max, men jag skulle påstå att man då har problem. Däremot 1l på 1000mil är inte alls konstigt. Om du bara fyllde på 2-3dl och sedan kört 200mil så är det nog ingen fara.

Oljestickans två markeringar brukar vara 1l. Prova att fylla upp (lite i taget) till maxgränsen och sedan antecknar du vägmätarställningen. Håll sedan koll om någon månad och se vad som hänt.

Fyllde på 0,5 liter bara. Sen efter några veckor andra halvan.

Igår fyllde jag på ungefär 0,5 liter. Var då på stickans övre markering. Noterade faktiskt mätarställningen o ska kolla vid nästa tillfälle. Tack för tipset.

Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

torsen skrev:
Hur långt har bilen/motorn körts?
Har du/ni köpt den ny?
Körs den enbart småsträckor så att motorn inte hinner bli varm?
En motor måste "dra" lite - annars får den ingen smörjning.
Ju mer sliten en motor blir, desto mer smörjolja förbrukar den.
Ett vanligt ställe som "oljan går åt på" är slitna ventilstyrningar.
Prova med att på 3:ans växel i runt 70 km/t släppa upp gaspedalen och låta motorn bromsa.
Ryker det då blått efter bilen är ventilstyrningarna/-skaften slitna.
Vad sa Bilprovningen angående avgasemmisionerna?
Ingen kontrollampa som lyser, förutom varningen för låg motoroljenivå?
Om det verkar vara slitna ventilstyrningar/-skaft är det inte akut att åtgärda.
Billigare att fylla på olja lite då och då.
Vad fyller du på för olja?

Den har gått 17500 mil ungefär.
Köptes beg av bilhandlare förra året. Höstas.
Körs enbart mindre sträckor ja då det är en andrabil.
Handlaren besiktade bilen innan jag köpte, utan anmärkningar. Vet inte vad de sa om avgaserna till honom. Han sa inget till mig iaf.

Ingen annan lampa nej.

Har fyllt på med en olja från Preem. Havoline 5w40.

En sak jag tänkt på är att bilen är lite ryckig, ingen direkt "ren" acceleration när man drar på. Hackar lite. Kan detta ha nån koppling med oljan? Eller är det något annat kanske.

Nybergrobin
18 april 2019 · 2 375 Inlägg

När byttes oljan sist?

Hbaeck
20 april 2019 · 10 Inlägg

Nybergrobin skrev:
När byttes oljan sist?

Tror det snart är dags för service om jag ska gå efter boken. Kan detta vara ett rop på service tro? smile

Senast redigerat av Hbaeck (20 april 2019)

Nybergrobin
20 april 2019 · 2 375 Inlägg

Absolut! Bytt olja omgående smile

Utmarks-Loke
20 april 2019 · 5 791 Inlägg

Jag skulle byta olja och filter och sedan hålla koll på oljenivån. Kolla varje lördag till exempel. Och kolla "enligt bok", hur nu det är på en sådan bil. Kanske med varm motor men en stund efter att man kört så oljan hunnit rinna tillbaka ner. Då ser man om det verkligen försvinner någon olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang