Kärv styrning chevrolet nova - 71

johan1989
21 april · 212 Inlägg
#1

Hej, jag har en nova där styrningen är kärv. När man kör bilen känns det inte så mycket förutom att ratten inte går tillbaka efter sväng. Svänger man stillastående kan man höra ett svagt skrapljud samt att det hugger till lite på ett ställe när man vrider på ratten. Lyfter man upp bilen fram så går det extremt tungt att vrida hjulen och efter att man vridit det lilla som går så är det helt stopp. Det går med andra ord vrida till ett visst läge och sen blir det för tungt. Vad är felet? Finns det någon duktig i Norrbotten som skulle kunna hjälpa mig att hitta felet?
Mvh Johan

Svarte_Orm
22 april · 1 825 Inlägg
#2

Förmodligen själva styrsnäckan som kärvar men jag skulle prova att koppla lös hjulen från den för att kunna se säkert var det trögar

Xebers76
22 april · 1 233 Inlägg
#3

Backa justerskruven 1/8 varv och se om det blir skillnad

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
johan1989
22 april · 212 Inlägg
#4

Svarte_Orm skrev:
Förmodligen själva styrsnäckan som kärvar men jag skulle prova att koppla lös hjulen från den för att kunna se säkert var det trögar

Jag var inne på att det är något galet i rattstången. Om man tittar i motorrummet när det sitter nån i bilen och vrider på ratten så ser det ut som att rattstången vill dra lite i sidled. Om man ska koppla lös hjulen, ska man göra det på p- ändarna då?

johan1989
22 april · 212 Inlägg
#5

Xebers76 skrev:
Backa justerskruven 1/8 varv och se om det blir skillnad

Jag har testat skruva ut den ett varv men det blir ingen skillnad😏

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
22 april · 11 620 Inlägg
#6

Finns det nån fungerande olja i styrsnäckan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
johan1989
22 april · 212 Inlägg
#7

Vettemannen skrev:
Finns det nån fungerande olja i styrsnäckan?

/Benny

Jag har olja i behållaren så det bör ju fungera? Eller hur tänkte du?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
22 april · 11 620 Inlägg
#8

johan1989 skrev:

Vettemannen skrev:
Finns det nån fungerande olja i styrsnäckan?

/Benny

Jag har olja i behållaren så det bör ju fungera? Eller hur tänkte du?

Som du beskrev det så trodde jag att det var muskelservo. Men eftersom det är olja i behållaren så borde det fungera. Är det rätt nivå och är oljan bytt nån gång. Kan vara värt att titta hur den ser ut i färgen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
johan1989
22 april · 212 Inlägg
#9

Vettemannen skrev:

johan1989 skrev:

Vettemannen skrev:
Finns det nån fungerande olja i styrsnäckan?

/Benny

Jag har olja i behållaren så det bör ju fungera? Eller hur tänkte du?

Som du beskrev det så trodde jag att det var muskelservo. Men eftersom det är olja i behållaren så borde det fungera. Är det rätt nivå och är oljan bytt nån gång. Kan vara värt att titta hur den ser ut i färgen.

/Benny

Ursäkta om jag var otydlig. Det är rätt nivå och oljan ser fin ut. När den blev  bytt vet jag inte då jag köpte bilen för två veckor sen. Men det kan ju vara värt att byta, är det bara hälla i vanlig atf?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
22 april · 11 620 Inlägg
#10

johan1989 skrev:

Vettemannen skrev:

johan1989 skrev:

Jag har olja i behållaren så det bör ju fungera? Eller hur tänkte du?

Som du beskrev det så trodde jag att det var muskelservo. Men eftersom det är olja i behållaren så borde det fungera. Är det rätt nivå och är oljan bytt nån gång. Kan vara värt att titta hur den ser ut i färgen.

/Benny

Ursäkta om jag var otydlig. Det är rätt nivå och oljan ser fin ut. När den blev  bytt vet jag inte då jag köpte bilen för två veckor sen. Men det kan ju vara värt att byta, är det bara hälla i vanlig atf?

Jag brukar köra med DexronIII. Rätt eller fel vet jag inte. Du bör suga ur så mycket du kan med en oljesug innan du fyller på ny olja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Svarte_Orm
22 april · 1 825 Inlägg
#11

Om det är servo kan ju även servopumpen vara sönder, för remmen är väl på plats och lagom spänd?

johan1989
22 april · 212 Inlägg
#12

Vettemannen skrev:

johan1989 skrev:

Vettemannen skrev:

Som du beskrev det så trodde jag att det var muskelservo. Men eftersom det är olja i behållaren så borde det fungera. Är det rätt nivå och är oljan bytt nån gång. Kan vara värt att titta hur den ser ut i färgen.

/Benny

Ursäkta om jag var otydlig. Det är rätt nivå och oljan ser fin ut. När den blev  bytt vet jag inte då jag köpte bilen för två veckor sen. Men det kan ju vara värt att byta, är det bara hälla i vanlig atf?

Jag brukar köra med DexronIII. Rätt eller fel vet jag inte. Du bör suga ur så mycket du kan med en oljesug innan du fyller på ny olja.

/Benny

Okej, kanske kör på den jag också då. Räcker det med att suga ur oljan eller bör man lossa slangarna så det blir helt tomt?

johan1989
22 april · 212 Inlägg
#13

Svarte_Orm skrev:
Om det är servo kan ju även servopumpen vara sönder, för remmen är väl på plats och lagom spänd?

Jag har faktiskt inte kollat remsträckningen men det bör väl inte vara där felet är när man inte orkar vrida hjulen när framändan är upplyft? Ska kolla remsträckningen ikväll.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
22 april · 11 620 Inlägg
#14

johan1989 skrev:

Vettemannen skrev:

johan1989 skrev:

Ursäkta om jag var otydlig. Det är rätt nivå och oljan ser fin ut. När den blev  bytt vet jag inte då jag köpte bilen för två veckor sen. Men det kan ju vara värt att byta, är det bara hälla i vanlig atf?

Jag brukar köra med DexronIII. Rätt eller fel vet jag inte. Du bör suga ur så mycket du kan med en oljesug innan du fyller på ny olja.

/Benny

Okej, kanske kör på den jag också då. Räcker det med att suga ur oljan eller bör man lossa slangarna så det blir helt tomt?

Sug ur hela behållaren och fyll på med ny olja och se om det blir nån skillnad. Som Svarte_Orm skriver så kan ju pumpen vara kass.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Janneutanb
22 april · 6 963 Inlägg
#15

Fast om framändan är upplyft och det går fortfarande knappt att svänga har det inget med funktionen av styrservo eller inte.

johan1989
22 april · 212 Inlägg
#16

Janneutanb skrev:
Fast om framändan är upplyft och det går fortfarande knappt att svänga har det inget med funktionen av styrservo eller inte.

Nä så tänker jag också. Det går styra med ratten och det går inte överdrivet tungt ens med hjulen nere men ratten går inte tillbaka efter man svängt samt att hjulen inte går vrida för hand när man lyft upp bilen. Man kan höra ett litet skrapljud från rattstången på ett ställe och ratten hoppar till mikro lite på ett visst ställe när man svänger. Tittar man i motorrummet och vrider på ratten så ser det ut som att rattstången drar lite snett när man styr. Kan det vara lagringen i stången som har farit? Eller är det lagringen i snäckväxeln som gör att stången drar snett? Det var på besiktningen dom gav en två för detta fel så jag måste hitta det.

jaka54
22 april · 2 969 Inlägg
#17

Hej"
Vad menar du med att: "rattstången drar snett"??
Menar du att när du svängt åt ett håll så går ratten inte tillbaka (alltså när du ligger ute på vägen och kör)?

johan1989
22 april · 212 Inlägg
#18

jaka54 skrev:
Hej"
Vad menar du med att: "rattstången drar snett"??
Menar du att när du svängt åt ett håll så går ratten inte tillbaka (alltså när du ligger ute på vägen och kör)?

När man tittar i motorrummet när nån vrider på ratten med hjulen upplyfta så ser det ut som att rattstången inte håller sig i centrum utan skevar lite i sidled. Jag kollar strax ovanför knuten på rattstången. Ett annat problem är som du säger att ratten inte går tillbaka efter att man svängt i typ en korsning. Allt måste ha att göra med att det går tungt nånstans.

WurstingErik
22 april · 219 Inlägg
#19

skruva lös styrlederna från spindlarna och kontrollera att spindlarna snurrar lätt utan hack, kontrollera tillika att styrningen i sig går lätt. Hittar du inget då så får du koppla lös en sak i taget å se var det kärvar. Kan ju va snäckan som är dålig invändigt också.

johan1989
22 april · 212 Inlägg
#20

WurstingErik skrev:
skruva lös styrlederna från spindlarna och kontrollera att spindlarna snurrar lätt utan hack, kontrollera tillika att styrningen i sig går lätt. Hittar du inget då så får du koppla lös en sak i taget å se var det kärvar. Kan ju va snäckan som är dålig invändigt också.

Okej ska kolla så fort jag får möjlighet(har en tvååring och en fyra veckors knatte hemma) återkommer när jag kollat.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang