Tackar så mycket för de bra svaren!
Rensvinf skrev:
Jag trodde inte att haldex krävde annan service?
Däremot är det väl så att drivlinan potentiellt kan ta lite mer stryk om den är körd av en idiot. Så tittar du på en 4wd så var noga med hur den är skött och körd. Jag skulle tro att även TT quattro understyr så du får inte en "roligare" bil bara för att det är quattro. Jag hade bestämt en budget och sedan tittat efter de finare exemplaren i den prisklassen och tagit den bil jag varit mest nöjd med helt oavsett drivlinan.
Vet icke! Att jag nämnde haldex var bara för att det är ett system som saknas i modellen med den mindre motorn. Dvs. ytterligare en potentiell del/kostnad att ta hänsyn till vid service av en Quattro. Men jag har ingen erfarenhet av någon typ av fyrhjulsdrift ska tilläggas. Har inte kollat upp priser och intervaller på byte av t.ex. haldex-olja. Det kanske nån här kan nämna något om?
Dessa bilar börjar ju bli lite till åren komna och de flesta verkar ha haft ganska många ägare vid det här laget. Så det känns tyvärr väldigt svårt att få reda på hur bilen har använts tidigare. Men att döma av den sportiga designen och de relativt starka motorerna är det väl rimligt att föreställa sig att många har körts ganska hårt...
Näe, jag förstår. Quattro i sig gör väl inte bilen så mycket roligare, men poängen är att alla med den större motorn är försedda med det, och det är väl i så fall den större effekten i dessa som eventuellt gör dem roligare.
jaka54 skrev:
Hej!
Har själv en 2004 TT 3,2lit roadster som jag importerade från tyskland vintern 2010 och tycker som du att första modellen av TT är den snyggaste , med de klassiska art deco formerna (även om de senare versionerna har skönare stolar).
Min TT , som är en "sommarbil" har fungerat oklanderligt under de åren jag har haft den , men jag har bara kört ca 100mil varje sommar så den har ju inte slitits speciell mycket. Totallt har den gått ca 10000mil och jag har kört den ca 900mil.
Det som krånglat på min är två stycken ABS givare vid framhjulen och de bytte jag i höstas samt att kondensorn till AC:n behövde bytas förra sommaren.
TT:n känns som en gokart att köra och ligger väldigt stadigt på vägen men med de 18" fälgar /däck som sitter på min TT blir det lite stötigt. Med -17" däck blir det nog lite bekvämare!
Är man van att fixa de mest på en bil själv så fungerar även det bra för en amatör på en så pass modern bil som TT:n även om det är lite trångt i motorrummet. Att byta motorolja och filter och bromsar och bromsbackar är lätt men byta olja i den 6-växlade DSG lådan kräver dock att man kopplar in en dator för oljenivån ska kollas vid en viss temperatur för att man ska veta när lådan är full, så det har jag lämnat in till VAG.
DSG lådan fungerar perfekt så en sådan rekommenderar jag istället för manuell låda.-et är ju skönt att slippa växla! Men vill man det finns "paddlar" på ratten.
3,2lit motorn, V-6:a med cylindrarna i 15 graders vinkel lämnar 250hk och är bra mycket rappare än den raka fyran som sitter vi de enklare modellerna (180 resp 225hk) så får du tag på en sådan så slå till om allt i övrigt känns bra.
Rost ska man akta sig för men tack och lov var min TT som ny när jag köpte den,
-ingen rost med andra ord. Motorhuven är i aluminium men aluminium oxiderar även den. så det gäller att se upp med skador på plåten.
Audi TT med 3,2lit motorn är lite ovanligare än 180 resp 225hk TT då 3,2lit motorn satt i "top of the line" versionen av Audi TT. Det som bl.a skiljer modellerna åt är tankens storlek https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-db4bc8eeaf4fd2186dc3e74b5704628a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e530afb342f277902aef35c30bd1c406.jpg
resp bromsarna storlek bak.
Härligt med en cab! Riktigt fin bil du har där! Stämmer det att 3.2:an saknar turbo?
Det där med strulande AC har jag hört talas om på dessa bilar. Det samt att tankmätaren lägger av ska tydligen vara relativt vanliga fel som kan uppstå har jag förstått.
Jo, den TT:n jag testade senast (chippad 1.8T Quattro) hade 19" fälgar (som för övrigt var ordentligt sönderkörda), och upplevde det som en väldigt stötig färd. Så något mindre fälgar är att föredra antar jag.
Självklart vore det kul med en 3.2 liters V6:a, men då har jag märkt att vi rör oss uppåt i prisklass i ganska god takt. Jag tänker mig en prisklass på omkring 50 000 kr. Sedan är jag dessutom en sådan där ortodox typ som gillar att växla manuellt!
Jag har märkt att nackdelen när man letar runt efter första generationens TT är att de vid det här laget har haft ett flertal ägare, vilket ju gör det svårt att veta hur de har skötts och använts tidigare. Och lejonparten av de som dyker upp på Blocket verkar ha gått över 15 000 mil.
Och precis som du säger så är rost en big no-no. Men när man kommer upp i de här miltalen och årgångarna verkar det tyvärr vanligt förekommande. Båda de bilar jag har varit och provkört hittills har haft början till rost på skärmarna.
Senast redigerat av Spearhead (26 april 2019)