Köpråd Audi TT

Spearhead
26 april 2019 · 23 Inlägg

Tjena,

Jag har under ett par års tid funderat över att köpa en egen bil, och har tänkt att göra slag i saken nu till sommaren. Jag har god körvana och under flera år har jag klarat mig med de bilar som finns inom familjen, men känner att det är dags för något eget.

Jag har snöat in på Audi TT, framförallt generation 1, och har hittills provkört 2 st. Först testade jag den med lilla motorn, 180 HK 1.8T och FWD och här om dagen var jag och tittade på en hårt använd 1.8T Quattro som dessutom var chippad till omkring 270 HK (225 original). Således har jag ännu inte testat denna modell i originalutförande. Även om jag inte är intresserad av att köpa en trimmad bil, så visst finns det en större nöjesfaktor i att satsa på en Quattro och den jag provade senast gick enligt min måttstock som en raket. Av det jag kan läsa på internet så verkar de flesta anse att den med 1.8T 225 HK Quattro är den "bättre" av de två. Men å andra sidan har jag sedan tidigare ingen erfarenhet av speciellt motorstarka bilar så även en 180 FWD ger en rejäl skillnad jämfört med vad jag är van vid.

Frågan är vilka av dessa modeller som är värd att satsa på. Prismässigt verkar det inte skilja särskilt mycket mellan dem, även om prissättningen minst sagt verkar vara ojämn...
Det som skiljer är väl skatt och försäkring, men även service gissar jag? Quattron kräver väl en lite annat typ av service (haldex), och hur mycket dyrare kan man anta att servicen skulle bli genom det, mellan två fingrar? Medför det någon ytterligare typ av service, underhåll eller kostnader om man skaffar en Quattro?

Sen undrar jag rent generellt också om det är något särskilt man bör vara uppmärksam på när man tittar på dessa bilar, och vad bör man ha i åtanke vid ett köp t.ex.? Dela gärna med er av tankar och tips!

MVH

Rensvinf
26 april 2019 · 528 Inlägg

Jag trodde inte att haldex krävde annan service?
Däremot är det väl så att drivlinan potentiellt kan ta lite mer stryk om den är körd av en idiot. Så tittar du på en 4wd så var noga med hur den är skött och körd.  Jag skulle tro att även TT quattro understyr så du får inte en "roligare" bil bara för att det är quattro.  Jag hade bestämt en budget och sedan tittat efter de finare exemplaren i den prisklassen och tagit den bil jag varit mest nöjd med helt oavsett drivlinan.

jaka54
26 april 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har själv en 2004 TT 3,2lit roadster som jag importerade från tyskland vintern 2010 och tycker som du att första modellen av TT är den snyggaste , med de klassiska art deco formerna (även om de senare versionerna har skönare stolar).

Min TT , som är en "sommarbil" har fungerat oklanderligt under de åren jag har haft den , men jag har bara kört ca 100mil varje sommar så den har ju inte slitits speciell mycket. Totallt har den gått ca 10000mil och jag har kört den ca 900mil.
Det som krånglat på min är två stycken ABS givare vid framhjulen och de bytte jag i höstas samt att kondensorn till AC:n behövde bytas  förra sommaren.

TT:n känns som en gokart att köra och ligger väldigt stadigt på vägen men med de 18" fälgar /däck som sitter på min TT blir det lite stötigt. Med -17"  däck blir det nog lite bekvämare!
Är man van att fixa de mest på en bil själv så fungerar även det bra för en amatör på en så pass modern bil som TT:n även om det är lite trångt i motorrummet. Att byta motorolja och filter  och bromsar och bromsbackar är lätt men byta olja i den 6-växlade DSG lådan kräver dock att man kopplar in en dator för oljenivån ska kollas vid en viss temperatur för att man ska veta när lådan är full, så det har jag lämnat in till VAG.
DSG lådan fungerar perfekt så en sådan rekommenderar jag istället för manuell låda.-et är ju skönt att slippa växla! Men vill man det finns "paddlar" på ratten.

3,2lit motorn, V-6:a med cylindrarna i 15 graders  vinkel lämnar 250hk och är bra mycket rappare  än den raka fyran som sitter vi de enklare modellerna (180 resp 225hk) så får du tag på en sådan så slå till om allt i övrigt känns bra.

Rost ska man akta sig för men tack och lov var min TT som ny när jag köpte den,
-ingen rost med andra ord. Motorhuven är i aluminium men aluminium oxiderar även den. så det gäller att se upp med skador på plåten.

Audi TT med 3,2lit motorn är lite ovanligare än 180 resp 225hk TT då 3,2lit motorn  satt i "top of the line" versionen av Audi TT. Det som bl.a skiljer  modellerna åt är tankens storlek https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-db4bc8eeaf4fd2186dc3e74b5704628a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e530afb342f277902aef35c30bd1c406.jpg
resp bromsarna storlek bak.

Senast redigerat av jaka54 (26 april 2019)

Spearhead
26 april 2019 · 23 Inlägg

Tackar så mycket för de bra svaren!

Rensvinf skrev:
Jag trodde inte att haldex krävde annan service?
Däremot är det väl så att drivlinan potentiellt kan ta lite mer stryk om den är körd av en idiot. Så tittar du på en 4wd så var noga med hur den är skött och körd.  Jag skulle tro att även TT quattro understyr så du får inte en "roligare" bil bara för att det är quattro.  Jag hade bestämt en budget och sedan tittat efter de finare exemplaren i den prisklassen och tagit den bil jag varit mest nöjd med helt oavsett drivlinan.

Vet icke! Att jag nämnde haldex var bara för att det är ett system som saknas i modellen med den mindre motorn. Dvs. ytterligare en potentiell del/kostnad att ta hänsyn till vid service av en Quattro. Men jag har ingen erfarenhet av någon typ av fyrhjulsdrift ska tilläggas. Har inte kollat upp priser och intervaller på byte av t.ex. haldex-olja. Det kanske nån här kan nämna något om?

Dessa bilar börjar ju bli lite till åren komna och de flesta verkar ha haft ganska många ägare vid det här laget. Så det känns tyvärr väldigt svårt att få reda på hur bilen har använts tidigare. Men att döma av den sportiga designen och de relativt starka motorerna är det väl rimligt att föreställa sig att många har körts ganska hårt...

Näe, jag förstår. Quattro i sig gör väl inte bilen så mycket roligare, men poängen är att alla med den större motorn är försedda med det, och det är väl i så fall den större effekten i dessa som eventuellt gör dem roligare.

jaka54 skrev:
Hej!
Har själv en 2004 TT 3,2lit roadster som jag importerade från tyskland vintern 2010 och tycker som du att första modellen av TT är den snyggaste , med de klassiska art deco formerna (även om de senare versionerna har skönare stolar).

Min TT , som är en "sommarbil" har fungerat oklanderligt under de åren jag har haft den , men jag har bara kört ca 100mil varje sommar så den har ju inte slitits speciell mycket. Totallt har den gått ca 10000mil och jag har kört den ca 900mil.
Det som krånglat på min är två stycken ABS givare vid framhjulen och de bytte jag i höstas samt att kondensorn till AC:n behövde bytas  förra sommaren.

TT:n känns som en gokart att köra och ligger väldigt stadigt på vägen men med de 18" fälgar /däck som sitter på min TT blir det lite stötigt. Med -17"  däck blir det nog lite bekvämare!
Är man van att fixa de mest på en bil själv så fungerar även det bra för en amatör på en så pass modern bil som TT:n även om det är lite trångt i motorrummet. Att byta motorolja och filter  och bromsar och bromsbackar är lätt men byta olja i den 6-växlade DSG lådan kräver dock att man kopplar in en dator för oljenivån ska kollas vid en viss temperatur för att man ska veta när lådan är full, så det har jag lämnat in till VAG.
DSG lådan fungerar perfekt så en sådan rekommenderar jag istället för manuell låda.-et är ju skönt att slippa växla! Men vill man det finns "paddlar" på ratten.

3,2lit motorn, V-6:a med cylindrarna i 15 graders  vinkel lämnar 250hk och är bra mycket rappare  än den raka fyran som sitter vi de enklare modellerna (180 resp 225hk) så får du tag på en sådan så slå till om allt i övrigt känns bra.

Rost ska man akta sig för men tack och lov var min TT som ny när jag köpte den,
-ingen rost med andra ord. Motorhuven är i aluminium men aluminium oxiderar även den. så det gäller att se upp med skador på plåten.

Audi TT med 3,2lit motorn är lite ovanligare än 180 resp 225hk TT då 3,2lit motorn  satt i "top of the line" versionen av Audi TT. Det som bl.a skiljer  modellerna åt är tankens storlek https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-db4bc8eeaf4fd2186dc3e74b5704628a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e530afb342f277902aef35c30bd1c406.jpg
resp bromsarna storlek bak.

Härligt med en cab! Riktigt fin bil du har där! Stämmer det att 3.2:an saknar turbo?
Det där med strulande AC har jag hört talas om på dessa bilar. Det samt att tankmätaren lägger av ska tydligen vara relativt vanliga fel som kan uppstå har jag förstått.
Jo, den TT:n jag testade senast (chippad 1.8T Quattro) hade 19" fälgar (som för övrigt var ordentligt sönderkörda), och upplevde det som en väldigt stötig färd. Så något mindre fälgar är att föredra antar jag.

Självklart vore det kul med en 3.2 liters V6:a, men då har jag märkt att vi rör oss uppåt i prisklass i ganska god takt. Jag tänker mig en prisklass på omkring 50 000 kr. Sedan är jag dessutom en sådan där ortodox typ som gillar att växla manuellt!

Jag har märkt att nackdelen när man letar runt efter första generationens TT är att de vid det här laget har haft ett flertal ägare, vilket ju gör det svårt att veta hur de har skötts och använts tidigare. Och lejonparten av de som dyker upp på Blocket verkar ha gått över 15 000 mil.
Och precis som du säger så är rost en big no-no. Men när man kommer upp i de här miltalen och årgångarna verkar det tyvärr vanligt förekommande. Båda de bilar jag har varit och provkört hittills har haft början till rost på skärmarna.

Senast redigerat av Spearhead (26 april 2019)

jaka54
26 april 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är ingen turbo på 3,2lit V6:an. Att AC:n fallerar/läcker iband har inget med just Audi TT att göra utan det drabbas alla bilar av förr eller senare. Besök en AC firma så får du höra.
Det gäller som alltid vid bilköp att få tag på en bil med få mil och få användare,.
När jag köpte min TT i tyskland 2010 hade den en och samme ägare tills jag köpte den hos en Audi handlare i Offenburg i södra tyskland.Det finns betydligt  fler TT att välja på i tyskland än i sverige och de i tyskland har heller inte utsatts för salt som vi har på vintrarna i sverige.
Det är heller inte alls svårt att importera en bil från tyskland , speciellt inte om man köper av en stor Audihandlare som jag gjorde. Bara att flyga ner och kolla på bilen man sett på nätet (mobile.de )och om man gillar den betala på plats eller som jag gjorde , åka hem och fundera ett tag och sedan när jag bestämt mig efter några veckor , skicka pengar via min bank och kontakta en fraktfirma här i sverige som stod för frakt direkt hem till min dörr. -Hur enkelt som helst!
Kolla på mobile.de , det är en stor begagnad bil site i tyskland. Det var där jag hittade min TT.

Senast redigerat av jaka54 (26 april 2019)

SportPilot Ubåtsingenjör
27 april 2019 · 7 230 Inlägg

tittar du på 1,8t så ska du vara medveten om att motorn ofta drabbas av så kallad oilsludge, för att undkomma detta så ska oljan har varit bytt ofta, ca var 1000e mil

3,2an är en trevlig motor, men lider man dåligt konstruerad kamdrivning, precis som alla andra vr6or, även här kan man mildra problemet genom täta oljebyten

att importera en gammal tt idag finns där ingen poäng med, bilarna är inte ett skvatt billigare i tyskland än vad de är här, så håll du dig till den svenska marknaden och leta istället länge efter ett välskött ex med gedigen servicehistorik

Köper du en 1,8t så plocka ner sumpen och rensa silen det första du gör, byt även vevhusventilation

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
27 april 2019 · 10 279 Inlägg

SportPilot skrev:
att importera en gammal tt idag finns där ingen poäng med, bilarna är inte ett skvatt billigare i tyskland än vad de är här, så håll du dig till den svenska marknaden och leta istället länge efter ett välskött ex med gedigen servicehistorik

Kanske inte billigare, men betydligt fler, vilket ju ökar chanserna rejält att hitta ett exemplar man gillar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
27 april 2019 · 5 836 Inlägg

Sedan måste du vara medveten om att Audi TT av många räknas som en så kallad "frisörbil". Även om du inte bryr dig själv så är det bra om du förstår vad andra tror om dig när du kommer i en TT.

Spearhead
27 april 2019 · 23 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är ingen turbo på 3,2lit V6:an. Att AC:n fallerar/läcker iband har inget med just Audi TT att göra utan det drabbas alla bilar av förr eller senare. Besök en AC firma så får du höra.
Det gäller som alltid vid bilköp att få tag på en bil med få mil och få användare,.
När jag köpte min TT i tyskland 2010 hade den en och samme ägare tills jag köpte den hos en Audi handlare i Offenburg i södra tyskland.Det finns betydligt  fler TT att välja på i tyskland än i sverige och de i tyskland har heller inte utsatts för salt som vi har på vintrarna i sverige.
Det är heller inte alls svårt att importera en bil från tyskland , speciellt inte om man köper av en stor Audihandlare som jag gjorde. Bara att flyga ner och kolla på bilen man sett på nätet (mobile.de )och om man gillar den betala på plats eller som jag gjorde , åka hem och fundera ett tag och sedan när jag bestämt mig efter några veckor , skicka pengar via min bank och kontakta en fraktfirma här i sverige som stod för frakt direkt hem till min dörr. -Hur enkelt som helst!
Kolla på mobile.de , det är en stor begagnad bil site i tyskland. Det var där jag hittade min TT.

Tack för tipset om den tyska sidan. Ja, verkligen ett gediget utbud där. Dessvärre har jag inte tid att ta mig ner till Tyskland inom de närmaste månaderna så jag är nog hänvisad till hemmamarknaden ändå. Och att köpa en bil osedd är jag skeptisk till.

De verkar inte allt för svåra att få tag i här på hemmaplan som tur är, även om flertalet har gått en bra bit. De dyker upp åtminstone nån ny på Blocket på daglig basis har jag märkt, så det är bara att fortsätta bevaka. Vore kul om jag lyckades få tag i en innan semestern börjar.

SportPilot skrev:
tittar du på 1,8t så ska du vara medveten om att motorn ofta drabbas av så kallad oilsludge, för att undkomma detta så ska oljan har varit bytt ofta, ca var 1000e mil

3,2an är en trevlig motor, men lider man dåligt konstruerad kamdrivning, precis som alla andra vr6or, även här kan man mildra problemet genom täta oljebyten

att importera en gammal tt idag finns där ingen poäng med, bilarna är inte ett skvatt billigare i tyskland än vad de är här, så håll du dig till den svenska marknaden och leta istället länge efter ett välskött ex med gedigen servicehistorik

Köper du en 1,8t så plocka ner sumpen och rensa silen det första du gör, byt även vevhusventilation

Ok, vevhusventilation och täta oljebyten alltså. Det ska jag tänka på.
Näe, import är inte aktuellt för mig i nuläget. Då väntar jag hellre ut den svenska marknaden tills det dyker upp något vettigt här istället. Ja, servicehistoriken är förstås a och o. Men det känns ändå ganska riskabelt i och med att många verkar ha haft täta ägarbyten och nånting säger mig att dessa bilar kan ha körts rätt hårt i sina tidigare liv...

panda666
27 april 2019 · 4 250 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sedan måste du vara medveten om att Audi TT av många räknas som en så kallad "frisörbil". Även om du inte bryr dig själv så är det bra om du förstår vad andra tror om dig när du kommer i en TT.

kör man volvo/saab tror folk man e svenne;)/raggare

kör man bmw/merca tror folk man är turk/gillar kebab

audi då är man en douche som alltid kör fort och inte bryr sig om alla andra i trafiken.

så med andra ord vem fan bryr sig om vad alla andra tycker. kör bara vad fan du vill och skit i vad folk tycker;) hade ja häst o kärra skulle ja använda det till jobbet o tbax^^

Spearhead
27 april 2019 · 23 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sedan måste du vara medveten om att Audi TT av många räknas som en så kallad "frisörbil". Även om du inte bryr dig själv så är det bra om du förstår vad andra tror om dig när du kommer i en TT.

Hahaha, ja jösses. Det säger mer om dessa människor än om oss som gillar TT. Man måste vara bra narcissistiskt lagt och rejält osäker om man går omkring och oroar sig för vad andra tycker. I couldn't care less.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2019 · 17 478 Inlägg

Hade inte de tidigare modellerna problem med väggreppet, i synnerhet bak. Var det en liten spoiler som eftermonterades? Bra om det gjort så man inte blåser av vägen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2019 · 7 230 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade inte de tidigare modellerna problem med väggreppet, i synnerhet bak. Var det en liten spoiler som eftermonterades? Bra om det gjort så man inte blåser av vägen...

det stämmer, utan denna så snurrade man rätt lätt

vet inte om budgeten räcker till, men en snarlik bil är peugeot rcz, lite ovanligare och något säger mig att den generellt är bättre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Spearhead
28 april 2019 · 23 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade inte de tidigare modellerna problem med väggreppet, i synnerhet bak. Var det en liten spoiler som eftermonterades? Bra om det gjort så man inte blåser av vägen...

det stämmer, utan denna så snurrade man rätt lätt

vet inte om budgeten räcker till, men en snarlik bil är peugeot rcz, lite ovanligare och något säger mig att den generellt är bättre

Jag har även tittat lite på Peugeot RCZ och de är riktigt fina. De är ju nyare och bränslesnålare också. Men någon sådan får man inte för under 100 000 kr verkar det som, och så mycket har jag inte tänkt lägga på en första bil. Det är ju samma med andra generationens TT, de går sällan för under 100 000 kr, men jag såg faktiskt denna som ser förvånansvärt billig ut (men den har i.ofs. gått en bit också).
https://www.blocket.se/alvsborg/Audi_TT … 11&w=3

Som preliminär budget har jag satt ca. 50 000 kr men hittar jag något som sticker ut skulle jag även kunna tänka mig en andra generationens TT och hosta upp lite till. Den som jag länkade ser ju faktiskt fin och välskött ut...

Här har vi en första generationens som också ser välvårdad ut. Denna skulle jag kunna tänka mig att titta på, men då ska man ha tid att ta sig upp till Sundsvall också.
https://www.blocket.se/vasternorrland/A … 11&w=3

Senast redigerat av Spearhead (28 april 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2019 · 17 478 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2019 · 17 478 Inlägg

Spearhead skrev:

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade inte de tidigare modellerna problem med väggreppet, i synnerhet bak. Var det en liten spoiler som eftermonterades? Bra om det gjort så man inte blåser av vägen...

det stämmer, utan denna så snurrade man rätt lätt

vet inte om budgeten räcker till, men en snarlik bil är peugeot rcz, lite ovanligare och något säger mig att den generellt är bättre

Jag har även tittat lite på Peugeot RCZ och de är riktigt fina. De är ju nyare och bränslesnålare också. Men någon sådan får man inte för under 100 000 kr verkar det som, och så mycket har jag inte tänkt lägga på en första bil. Det är ju samma med andra generationens TT, de går sällan för under 100 000 kr, men jag såg faktiskt denna som ser förvånansvärt billig ut (men den har i.ofs. gått en bit också).
https://www.blocket.se/alvsborg/Audi_TT … 11&w=3

Som preliminär budget har jag satt ca. 50 000 kr men hittar jag något som sticker ut skulle jag även kunna tänka mig en andra generationens TT och hosta upp lite till. Den som jag länkade ser ju faktiskt fin och välskött ut...

Här har vi en första generationens som också ser välvårdad ut. Denna skulle jag kunna tänka mig att titta på, men då ska man ha tid att ta sig upp till Sundsvall också.
https://www.blocket.se/vasternorrland/A … 11&w=3

Den i Sundsvall ska besiktigas senat i Juni i år. (Såg fräsch ut) Den andra är en TFSi och de bör undvikas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
28 april 2019 · 356 Inlägg

Kanske en Mazda 3/6 mps kan vara något?

https://www.blocket.se/vasternorrland/M … 11&w=3

https://www.blocket.se/sodermanland/Maz … 11&w=3

Honda Civic Type R är också riktigt trevliga bilar! smile

Rensvinf
28 april 2019 · 528 Inlägg

En billig gedigen bil är ju mazda mx-5  även kallad mazda miata. Jag hade nog hellre tittat på en sådan än en TT. Men det är ju jag det..

panda666
28 april 2019 · 4 250 Inlägg

Rensvinf skrev:
En billig gedigen bil är ju mazda mx-5  även kallad mazda miata. Jag hade nog hellre tittat på en sådan än en TT. Men det är ju jag det..

problemet me dessa är att dom är fruktansvärd trånga att sitta it och ens att komma in i bilen. Prövade sitta i en sån ett par dagar sen på jobbet och ja som är 1.75 lång hade skitsvårt att komma in i den.

Spearhead
28 april 2019 · 23 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Honda Civic Type-R?

https://www.blocket.se/goteborg/Honda_C … 15&w=3

Kan absolut vara värd att överväga som alternativ till en TT. De verkar i snitt vara lite dyrare, men flera år nyare å andra sidan. De verkar vassa prestandamässigt också.

Intressant. Varför bör TFSI undvikas? Nu är det ju bara de nyare TT modellerna som har det, vilka jag generellt sett inte är intresserad av, men det kan ju vara intressant att veta ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang