Fel på växellåda eller oljebyte? Automatväxel - S-max.

niska
8 maj 2019 · 264 Inlägg

Jag skulle behöva lite input från er. För ca två veckor sedan körde jag på motorvägen, helt plötsligt slutade automatväxeln att fungera och bilen stannade. I displayen stod det "Fel på växellåda". Jag stängde av bilen. När jag startade bilen igen några minuter senare så fungerade växellådan igen - och har fungerat sedan dess.

För säkerhetsskull bokade jag tid på auktoriserad ford-verkstad. Jag var där idag. Verkstaden konstaterade att oljan i växellådan var svart och hade lite lite metallspån. De hittade inga felkoder. Det finns inget läckage - oljenivån var bra. Verkstaden rekommenderar oljebyte, men säger att det bästa nog är att byta hela växellådan...

Serviceboken var lite oklar och jag har idag ringt runt till olika verkstäder för att få klarhet i huruvida serviceplanen är följd av tidigare ägare. Växellådsolja skall bytas var 6000 mil. Jag hittade en auktoriserad verkstad i Malmö som bytte oljan vid ca 17000 mil. Den var tidigare även bytt vid 6800 mil. Så det verkar som om serviceplanen är följd. Just nu har bilen gått knappt 20000 mil, så det borde ju inte vara dags för oljebyte redan.

Självklart går jag på verkstadens omdöme här och jag har bokat tid för nytt oljebyte nästa vecka.

Jag gissar dock på att det är ganska ovanligt att frångå serviceplanen på detta sätt. Och jag kan inte förstå att oljan skall behövas bytas i föreväg, kan det finnas någon orsak till detta? Eller kan det vara så att svart olja är normalt efter 3000 mil - och att det verkligen är ett fel på växellådan?

Tack på förhand!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Domdär metallspånen gör saken lite oroväckande..
Om det efter oljebytet kommer mera metallspån, så är det nog kört för växellådan..
Så jag hade antingen gjort mig av med bilen eller börjat kika så smått efter en annan växellåda..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
8 maj 2019 · 5 791 Inlägg

Din verkstad har antagligen rätt, växellådan borde bytas men med ny olja går det kanske ett tag till. Automatlådor är sköra, det är priset man får betala för att slippa växla.

niska
8 maj 2019 · 264 Inlägg

Är det inte konstigt att oljan redan signalerar att den behöver bytas?

insidan skrev:
Dom där metallspånen gör saken lite oroväckande..
Om det efter oljebytet kommer mera metallspån, så är det nog kört för växellådan..
Så jag hade antingen gjort mig av med bilen eller börjat kika så smått efter en annan växellåda.

Jag såg metallspånen själv och det var endast två tre små prickar som flöt på ytan av ca 2 deciliter som verkstaden tappade ut. Enligt vad jag hört kan detta vara normalt. Men du kanske är av annan åsikt? Verkstadskillen sa ingenting om just detta - det var mer av ett konstaterande.

När det gäller ny växellåda - finns det något sätt att komma ner i pris? En beg. växellåda verkar kosta ca 20000 kr. Fast det är inte alla säljare på bildelsbasen som anger pris. Kan man prisbevaka begagnade växellådor eller har ni något annat tips?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
8 maj 2019 · 6 566 Inlägg

Powershift lådan är lite special.. När den sätter felkod på växellådan så ska du inte stänga av bilen utan åka direkt till verkstad och få den avläst medans bilen är igång.

Är oljan bytt varje 6000 mil/3år ? Väldigt känslig växellåda.

De/Dem
niska
8 maj 2019 · 264 Inlägg

xXSammy skrev:
Powershift lådan är lite special.. När den sätter felkod på växellådan så ska du inte stänga av bilen utan åka direkt till verkstad och få den avläst medans bilen är igång.

Är oljan bytt varje 6000 mil/3år ? Väldigt känslig växellåda.

Bilen gick inte att köra, det var därför jag stängde av den. Hur skulle jag gjort menar du? Om det händer igen vill jag gärna ha en felkod. Verkstan hade förresten väntetid i knappt två veckor. Knepigt.

Ja, oljan är bytt i rätt intervaller. Fast senaste tillfället var 2015-11 så då är det ju iofs dags nu.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
9 maj 2019 · 264 Inlägg

En fråga till ang. detta. Om det är så att man skall byta växellådsolja var 3:e år så är det som sagt dags nu. Men kan åldern förklara att oljan är svart? Eller kan oljan bli svart endast efter 3000 mil?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
candyweiss
9 maj 2019 · 849 Inlägg

niska skrev:
Jag såg metallspånen själv och det var endast två tre små prickar som flöt på ytan av ca 2 deciliter som verkstaden tappade ut.

Innehöll lådan bara två deciliter olja? Då är det riktigt illa...

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
9 maj 2019 · 5 791 Inlägg

Det kanske bara var en testskvätt?

niska
9 maj 2019 · 264 Inlägg

Ja, det var bara en skvätt som en del av en felsökning. Jag har bokat tid för oljebyte nästa vecka.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
candyweiss
9 maj 2019 · 849 Inlägg

niska skrev:
Ja, det var bara en skvätt som en del av en felsökning. Jag har bokat tid för oljebyte nästa vecka.

Då vet du alltså inte hur mycket metallspån det är i verkligheten.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
9 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Är dessa lådor jättekänsliga? Känner många som aldrig bytt oljan i lådan sin. Men ts är nu bara 6 månader sen med bytet alltså, räknar jag från 2015-11 fram till 2019-5 nu så är det 6 månader enligt mina beräkningar. Känner massor me folk som aldrig bytt oljan på sin bil undrar om det är bara tur eller kräver vissa lådor att oljan bytts med fasta intevall utan minsta fusk.

niska
22 maj 2019 · 264 Inlägg

Jag har bytt olja i växellådan och felet kvarstår. Ford-verkstaden säger att jag borde byta växellåda. Detta vill säljaren inte gå med på - de tycker att Ford borde nollställa växellådan. Ford säger i sin tur att nollställning av växellådan inte behövs - man gör inte nollställning efter ett oljebyte. Säljaren säger då att de isåfall vill köpa tillbaka bilen av mig, nollställa hos annan verkstad, och sedan sälja den till någon annan. Jag vill helst behålla bilen, men jag vill såklart att felet skall försvinna först.

Kan en nollställning av växellådan lösa detta problem?


Ford-verkstaden säger dessutom att de visst kan provköra bilen, trigga felet och läsa av felkod. Men att det kvittar - för deras erfarenhet är att även om de lyckas lokalisera felet och fixar växellådan, så kommer det komma nya fel. I slutändan kommer lagning och reservdelar kosta minst lika mycket som att byta växellåda. Så det är bättre att byta växellådan på en gång. Så säger alltså verkstaden.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Vitu
22 maj 2019 · 76 Inlägg

niska skrev:
Jag har bytt olja i växellådan och felet kvarstår. Ford-verkstaden säger att jag borde byta växellåda. Detta vill säljaren inte gå med på - de tycker att Ford borde nollställa växellådan. Ford säger i sin tur att nollställning av växellådan inte behövs - man gör inte nollställning efter ett oljebyte. Säljaren säger då att de isåfall vill köpa tillbaka bilen av mig, nollställa hos annan verkstad, och sedan sälja den till någon annan. Jag vill helst behålla bilen, men jag vill såklart att felet skall försvinna först.

Kan en nollställning av växellådan lösa detta problem?


Ford-verkstaden säger dessutom att de visst kan provköra bilen, trigga felet och läsa av felkod. Men att det kvittar - för deras erfarenhet är att även om de lyckas lokalisera felet och fixar växellådan, så kommer det komma nya fel. I slutändan kommer lagning och reservdelar kosta minst lika mycket som att byta växellåda. Så det är bättre att byta växellådan på en gång. Så säger alltså verkstaden.

Tycker det är en no-brainer att sälja tillbaka bilen om den är nyköpt istället för att hoppas att inte växellådan rasar.. Nu vet jag inte vad för säljare du pratar om, men det låter som du nyss köpt den hos en handlare.

niska
22 maj 2019 · 264 Inlägg

Vitu skrev:
Tycker det är en no-brainer att sälja tillbaka bilen om den är nyköpt istället för att hoppas att inte växellådan rasar.. Nu vet jag inte vad för säljare du pratar om, men det låter som du nyss köpt den hos en handlare.

Precis - den är nyligen köpt av ett företag.

Jag ser hellre att växellådan blir utbytt. Att lämna tillbaka bilen låter kanske bra, men säljaren säger att jag själv måste köra bilen (som dessutom inte är trafiksäker) till dem (60 mil enkel väg), utan att jag får någon ersättning för det. Finns stor risk att de inte tänker betala mig för de kostnader jag haft i samband med felsökning, oljebyte osv. Sen måste jag ju leta upp en ny bil - tar både tid och energi.

Nu är jag inte jätteinsatt i konsumenträtt, men som jag förstår det är säljaren skyldig att åtgärda felet (felsökning, oljebyte och byte av växeelåda) utan kostnad för mig. Så det låter ju som ett bättre alternativ för mig. Nackdelen är väl att det kan ta lite tid om jag måste gå via ARN. Och att det inte är helt säkert att de följer ARNs beslut.

Senast redigerat av niska (22 maj 2019)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
22 maj 2019 · 6 566 Inlägg

niska skrev:
Kan en nollställning av växellådan lösa detta problem?

Nollställning görs efter reparation eller omlärning pga körsätt.
Kör du hårdare så börjar den växla därefter.

Börjar den hugga vid iväg körning, slirar på kopplingen vid acceleration eller slutar driva så är det redan "försent".

De/Dem
Low
23 maj 2019 · 3 295 Inlägg

Sälj tillbaka den.. bra erbjudande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang