Fel på växellåda eller oljebyte? Automatväxel - S-max.

niska
8 maj · 251 Inlägg
#1

Jag skulle behöva lite input från er. För ca två veckor sedan körde jag på motorvägen, helt plötsligt slutade automatväxeln att fungera och bilen stannade. I displayen stod det "Fel på växellåda". Jag stängde av bilen. När jag startade bilen igen några minuter senare så fungerade växellådan igen - och har fungerat sedan dess.

För säkerhetsskull bokade jag tid på auktoriserad ford-verkstad. Jag var där idag. Verkstaden konstaterade att oljan i växellådan var svart och hade lite lite metallspån. De hittade inga felkoder. Det finns inget läckage - oljenivån var bra. Verkstaden rekommenderar oljebyte, men säger att det bästa nog är att byta hela växellådan...

Serviceboken var lite oklar och jag har idag ringt runt till olika verkstäder för att få klarhet i huruvida serviceplanen är följd av tidigare ägare. Växellådsolja skall bytas var 6000 mil. Jag hittade en auktoriserad verkstad i Malmö som bytte oljan vid ca 17000 mil. Den var tidigare även bytt vid 6800 mil. Så det verkar som om serviceplanen är följd. Just nu har bilen gått knappt 20000 mil, så det borde ju inte vara dags för oljebyte redan.

Självklart går jag på verkstadens omdöme här och jag har bokat tid för nytt oljebyte nästa vecka.

Jag gissar dock på att det är ganska ovanligt att frångå serviceplanen på detta sätt. Och jag kan inte förstå att oljan skall behövas bytas i föreväg, kan det finnas någon orsak till detta? Eller kan det vara så att svart olja är normalt efter 3000 mil - och att det verkligen är ett fel på växellådan?

Tack på förhand!

Nu: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 maj · 3 313 Inlägg
#2

Domdär metallspånen gör saken lite oroväckande..
Om det efter oljebytet kommer mera metallspån, så är det nog kört för växellådan..
Så jag hade antingen gjort mig av med bilen eller börjat kika så smått efter en annan växellåda..

Svarte_Orm
8 maj · 1 814 Inlägg
#3

Din verkstad har antagligen rätt, växellådan borde bytas men med ny olja går det kanske ett tag till. Automatlådor är sköra, det är priset man får betala för att slippa växla.

niska
8 maj · 251 Inlägg
#4

Är det inte konstigt att oljan redan signalerar att den behöver bytas?

insidan skrev:
Dom där metallspånen gör saken lite oroväckande..
Om det efter oljebytet kommer mera metallspån, så är det nog kört för växellådan..
Så jag hade antingen gjort mig av med bilen eller börjat kika så smått efter en annan växellåda.

Jag såg metallspånen själv och det var endast två tre små prickar som flöt på ytan av ca 2 deciliter som verkstaden tappade ut. Enligt vad jag hört kan detta vara normalt. Men du kanske är av annan åsikt? Verkstadskillen sa ingenting om just detta - det var mer av ett konstaterande.

När det gäller ny växellåda - finns det något sätt att komma ner i pris? En beg. växellåda verkar kosta ca 20000 kr. Fast det är inte alla säljare på bildelsbasen som anger pris. Kan man prisbevaka begagnade växellådor eller har ni något annat tips?

Nu: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
8 maj · 5 699 Inlägg
#5

Powershift lådan är lite special.. När den sätter felkod på växellådan så ska du inte stänga av bilen utan åka direkt till verkstad och få den avläst medans bilen är igång.

Är oljan bytt varje 6000 mil/3år ? Väldigt känslig växellåda.

Hon/Henne
niska
8 maj · 251 Inlägg
#6

xXSammy skrev:
Powershift lådan är lite special.. När den sätter felkod på växellådan så ska du inte stänga av bilen utan åka direkt till verkstad och få den avläst medans bilen är igång.

Är oljan bytt varje 6000 mil/3år ? Väldigt känslig växellåda.

Bilen gick inte att köra, det var därför jag stängde av den. Hur skulle jag gjort menar du? Om det händer igen vill jag gärna ha en felkod. Verkstan hade förresten väntetid i knappt två veckor. Knepigt.

Ja, oljan är bytt i rätt intervaller. Fast senaste tillfället var 2015-11 så då är det ju iofs dags nu.

Nu: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
9 maj · 251 Inlägg
#7

En fråga till ang. detta. Om det är så att man skall byta växellådsolja var 3:e år så är det som sagt dags nu. Men kan åldern förklara att oljan är svart? Eller kan oljan bli svart endast efter 3000 mil?

Nu: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
candyweiss
9 maj · 309 Inlägg
#8

niska skrev:
Jag såg metallspånen själv och det var endast två tre små prickar som flöt på ytan av ca 2 deciliter som verkstaden tappade ut.

Innehöll lådan bara två deciliter olja? Då är det riktigt illa...

Svarte_Orm
9 maj · 1 814 Inlägg
#9

Det kanske bara var en testskvätt?

niska
9 maj · 251 Inlägg
#10

Ja, det var bara en skvätt som en del av en felsökning. Jag har bokat tid för oljebyte nästa vecka.

Nu: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
candyweiss
9 maj · 309 Inlägg
#11

niska skrev:
Ja, det var bara en skvätt som en del av en felsökning. Jag har bokat tid för oljebyte nästa vecka.

Då vet du alltså inte hur mycket metallspån det är i verkligheten.

panda666
9 maj · 2 866 Inlägg
#12

Är dessa lådor jättekänsliga? Känner många som aldrig bytt oljan i lådan sin. Men ts är nu bara 6 månader sen med bytet alltså, räknar jag från 2015-11 fram till 2019-5 nu så är det 6 månader enligt mina beräkningar. Känner massor me folk som aldrig bytt oljan på sin bil undrar om det är bara tur eller kräver vissa lådor att oljan bytts med fasta intevall utan minsta fusk.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang