Köpråd Volvo V40 vs Toyota Avensis vs Nissan Qashqai? ~-15

audi-A_4
25 maj · 74 Inlägg
#1

Hej

Jag är intresserad av en V40 från 2015 och framåt.

Jag har blivit avråd att köpa D2 eller D3 motorn för att det ska vara ford motorer på dessa. D4 motorerna är lite roligare att köa men lite dyrare att äga.

Toyota Auris är ett alternativ också.

Nissan Qashqai är det tredje alternativet.

Skulle uppskatta lite tips och råd från er som har kunskap gällande dessa bilar.
Hälsningar
Khalid Ayoubi



Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

Senast redigerat av audi-A_4 (25 maj )

torsen
25 maj · 3 195 Inlägg
#2

Jag skulle utan minsta tvekan ta en Toyota Avensis.

audi-A_4
25 maj · 74 Inlägg
#3

torsen skrev:
Jag skulle utan minsta tvekan ta en Toyota Avensis.

Hej
Jag råkade skriva fel. Det är Auris och inte avensis.
Jag har varken barn eller kör runt med stora last. Vill ha en halvkombi.

xXSammy
25 maj · 5 752 Inlägg
#4

audi-A_4 skrev:
Jag är intresserad av en V40 från 2015 och framåt.

Jag har blivit avråd att köpa D2 eller D3 motorn för att det ska vara ford motorer på dessa. D4 motorerna är lite roligare att köa men lite dyrare att äga.

1.6 PSA dieseln användes fram till 2015. Gäller bara D2.

Efter 2015 är det Volvos egna maskiner.

Hon/Henne
Presidento Of World
25 maj · 2 524 Inlägg
#5

audi-A_4 skrev:

torsen skrev:
Jag skulle utan minsta tvekan ta en Toyota Avensis.

Hej
Jag råkade skriva fel. Det är Auris och inte avensis.
Jag har varken barn eller kör runt med stora last. Vill ha en halvkombi.

Ännu bättre. Auris HSD är perfekt.

Presidento saknar signatur
Putteliten
25 maj · 8 560 Inlägg
#6

Vill du ha en så gott som bekymmersfri bil som är billig att serva, köp Toyotan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 11 849 Inlägg
#7

Hade tagit en Auris alla dagar i veckan.  Om man vill köra så problemfritt som möjligt.
Har lite och göra med Nissan och påstår väl inte att de är rena katastrofbilar men vem vet om 5 år när de fått rullat en bit. Gillar deras automatlåda som är en förklädd CVT-låda.

Bilarna har dock mycket gemensamt med Renault Kadjar. (Ingen slump att de är mycket lika) När man är och gräver i den står det Renault på grejerna.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KenthIJ
26 maj · 536 Inlägg
#8

Har kört min Auris TS (kombi) 2014 Hybrid i drygt 2 år och 6500 mil och den har snittat 0.49 L blandad körning, fördelat över båda åren. Har kollat förbrukningen vid samma bensinstation och pump med Fuelio appen (tackar xxSammy för tips)
Bara att serva (1.500 mil eller 1år), tanka (även om det inte är riktigt lika ofta som de flesta bensinare i klassen :-)  ) och köra.
Toyota har ju även bra "trygghetsgaranti" på sina begagnade bilar (om du köper hos Toyotahandlare)

Senast redigerat av KenthIJ (26 maj )

audi-A_4
29 maj · 74 Inlägg
#9

Presidento skrev:

audi-A_4 skrev:

torsen skrev:
Jag skulle utan minsta tvekan ta en Toyota Avensis.

Hej
Jag råkade skriva fel. Det är Auris och inte avensis.
Jag har varken barn eller kör runt med stora last. Vill ha en halvkombi.

Ännu bättre. Auris HSD är perfekt.

Det verkar finnas två olika 1.8 motorer. Den ena är med 99 hästkrafter medan den andra har 136 hästkrafter.

Vad är den största skillnaden på dessa bilar? Finns det fler modeller som jag behöver ha koll på?

audi-A_4
29 maj · 74 Inlägg
#10

xXSammy skrev:

audi-A_4 skrev:
Jag är intresserad av en V40 från 2015 och framåt.

Jag har blivit avråd att köpa D2 eller D3 motorn för att det ska vara ford motorer på dessa. D4 motorerna är lite roligare att köa men lite dyrare att äga.

1.6 PSA dieseln användes fram till 2015. Gäller bara D2.

Efter 2015 är det Volvos egna maskiner.

Volvo är mycket snyggare men med de nya reglerna känns Toyota som ett säkrare och mer ekonomisk kört.

audi-A_4
29 maj · 74 Inlägg
#11

KenthIJ skrev:
Har kört min Auris TS (kombi) 2014 Hybrid i drygt 2 år och 6500 mil och den har snittat 0.49 L blandad körning, fördelat över båda åren. Har kollat förbrukningen vid samma bensinstation och pump med Fuelio appen (tackar xxSammy för tips)
Bara att serva (1.500 mil eller 1år), tanka (även om det inte är riktigt lika ofta som de flesta bensinare i klassen :-)  ) och köra.
Toyota har ju även bra "trygghetsgaranti" på sina begagnade bilar (om du köper hos Toyotahandlare)

Jag har funderat på att köpa privat eller från någon auktionsfirma. Lättare att göra kap på det sättet, toyotahandlare har oftast aningen högre priser.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj · 11 849 Inlägg
#12

audi-A_4 skrev:

KenthIJ skrev:
Har kört min Auris TS (kombi) 2014 Hybrid i drygt 2 år och 6500 mil och den har snittat 0.49 L blandad körning, fördelat över båda åren. Har kollat förbrukningen vid samma bensinstation och pump med Fuelio appen (tackar xxSammy för tips)
Bara att serva (1.500 mil eller 1år), tanka (även om det inte är riktigt lika ofta som de flesta bensinare i klassen :-)  ) och köra.
Toyota har ju även bra "trygghetsgaranti" på sina begagnade bilar (om du köper hos Toyotahandlare)

Jag har funderat på att köpa privat eller från någon auktionsfirma. Lättare att göra kap på det sättet, toyotahandlare har oftast aningen högre priser.

Glöm auktionsfirmor. Priserna drar väg.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
panda666
29 maj · 2 936 Inlägg
#13

Skulle ha valt volvon, om du inte har barn eller inte behöver lasta heller varför inte en s60? eller om du verkligen vill ha halvkombi varför inte v60 då? visst toyota är grymma när det gäller hållbarhet men å andra sidan har vi inte haft en enda volvo på skitlänge me strul nånstans. provkört 1000tals volvo på jobbet och måste säga att ja inte sett nåra med motor/växellådsproblem. Väldigt sällan, då dom flesta ja kört vart diesel så kan ja säga att dom också håller bra.  Tycker personligen auris är skittråkiga bilar, Med volvo får du iaf lite körkänsla, tyst i vägen och skönare motorgång. Toyotan får du en hållbar bil men ja tror knappast att du kommer vara i verkstan ofta me volvon. Qashqai skulle ja inte ens kolla på, frågar du mig så är det en av dom tråkigaste bilarna ja kört hela mitt liv, absolut inget bra me bilen alls.


(gömmer mig bakom soffan så länge för alla toyota fans)

Presidento Of World
29 maj · 2 524 Inlägg
#14

panda666 skrev:
Skulle ha valt volvon, om du inte har barn eller inte behöver lasta heller varför inte en s60? eller om du verkligen vill ha halvkombi varför inte v60 då? visst toyota är grymma när det gäller hållbarhet men å andra sidan har vi inte haft en enda volvo på skitlänge me strul nånstans. provkört 1000tals volvo på jobbet och måste säga att ja inte sett nåra med motor/växellådsproblem. Väldigt sällan, då dom flesta ja kört vart diesel så kan ja säga att dom också håller bra.  Tycker personligen auris är skittråkiga bilar, Med volvo får du iaf lite körkänsla, tyst i vägen och skönare motorgång. Toyotan får du en hållbar bil men ja tror knappast att du kommer vara i verkstan ofta me volvon. Qashqai skulle ja inte ens kolla på, frågar du mig så är det en av dom tråkigaste bilarna ja kört hela mitt liv, absolut inget bra me bilen alls.


(gömmer mig bakom soffan så länge för alla toyota fans)

Backstabber haha wink

Presidento saknar signatur
panda666
29 maj · 2 936 Inlägg
#15

Presidento skrev:

panda666 skrev:
Skulle ha valt volvon, om du inte har barn eller inte behöver lasta heller varför inte en s60? eller om du verkligen vill ha halvkombi varför inte v60 då? visst toyota är grymma när det gäller hållbarhet men å andra sidan har vi inte haft en enda volvo på skitlänge me strul nånstans. provkört 1000tals volvo på jobbet och måste säga att ja inte sett nåra med motor/växellådsproblem. Väldigt sällan, då dom flesta ja kört vart diesel så kan ja säga att dom också håller bra.  Tycker personligen auris är skittråkiga bilar, Med volvo får du iaf lite körkänsla, tyst i vägen och skönare motorgång. Toyotan får du en hållbar bil men ja tror knappast att du kommer vara i verkstan ofta me volvon. Qashqai skulle ja inte ens kolla på, frågar du mig så är det en av dom tråkigaste bilarna ja kört hela mitt liv, absolut inget bra me bilen alls.


(gömmer mig bakom soffan så länge för alla toyota fans)

Backstabber haha wink

hehe evil kommer registrera sig här igen närsomhelst o be mig dra åt wurst. vänta ska du se^^

Presidento Of World
29 maj · 2 524 Inlägg
#16

panda666 skrev:

Presidento skrev:

panda666 skrev:
Skulle ha valt volvon, om du inte har barn eller inte behöver lasta heller varför inte en s60? eller om du verkligen vill ha halvkombi varför inte v60 då? visst toyota är grymma när det gäller hållbarhet men å andra sidan har vi inte haft en enda volvo på skitlänge me strul nånstans. provkört 1000tals volvo på jobbet och måste säga att ja inte sett nåra med motor/växellådsproblem. Väldigt sällan, då dom flesta ja kört vart diesel så kan ja säga att dom också håller bra.  Tycker personligen auris är skittråkiga bilar, Med volvo får du iaf lite körkänsla, tyst i vägen och skönare motorgång. Toyotan får du en hållbar bil men ja tror knappast att du kommer vara i verkstan ofta me volvon. Qashqai skulle ja inte ens kolla på, frågar du mig så är det en av dom tråkigaste bilarna ja kört hela mitt liv, absolut inget bra me bilen alls.


(gömmer mig bakom soffan så länge för alla toyota fans)

Backstabber haha wink

hehe evil kommer registrera sig här igen närsomhelst o be mig dra åt wurst. vänta ska du se^^

JA. Saknar evil.. Var lite fart på denna sida då hehe

Presidento saknar signatur
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj · 11 849 Inlägg
#17

Undrar om TS vill ha automat eller manuell låda. Ska man leva kvar i medeltiden med manuell låda så är väl volvon det självklara valet.På köpet får man en väl tilltagen bränsleförbrukning.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
panda666
29 maj · 2 936 Inlägg
#18

Hybrid_ skrev:
Undrar om TS vill ha automat eller manuell låda. Ska man leva kvar i medeltiden med manuell låda så är väl volvon det självklara valet.På köpet får man en väl tilltagen bränsleförbrukning.

deklart han ska ha automat, vem fan vill sitta o växla? inte jag iaf, tror inte ja kommer nånsin köpa mer manuell. snubben som kom på automaten borde bada i pengar nu

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj · 11 849 Inlägg
#19

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Undrar om TS vill ha automat eller manuell låda. Ska man leva kvar i medeltiden med manuell låda så är väl volvon det självklara valet.På köpet får man en väl tilltagen bränsleförbrukning.

deklart han ska ha automat, vem fan vill sitta o växla? inte jag iaf, tror inte ja kommer nånsin köpa mer manuell. snubben som kom på automaten borde bada i pengar nu

Det finns fortfarande människor som tror att en automat drar mer och inte mindre bränsle...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
panda666
29 maj · 2 936 Inlägg
#20

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Undrar om TS vill ha automat eller manuell låda. Ska man leva kvar i medeltiden med manuell låda så är väl volvon det självklara valet.På köpet får man en väl tilltagen bränsleförbrukning.

deklart han ska ha automat, vem fan vill sitta o växla? inte jag iaf, tror inte ja kommer nånsin köpa mer manuell. snubben som kom på automaten borde bada i pengar nu

Det finns fortfarande människor som tror att en automat drar mer och inte mindre bränsle...

även om automat drar mer ser ja inte det som anledning att köra manuell, varje gång jag kör till jobbet med min automat blir ja bara glad att ja valde automat, alla rondeller och rödljus osv, att kunna bara tänka på vägen och roa sig med radio osv och slippa tänka på lådan, helt fantastiskt. och moderna lådor växlar skitfort nu endå och drar mindre.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang