740 helt död HJÄLP

Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Min volvo 740 89 startade och gick perfekt igår all el funkade som det skulle. Men sen startade den inte pumpen hörs inte när man slår på tändningen och hela bilen är död, varnings blinkers funkar inte, allt är sten dött. Allt jag gjorde innan detta hände var att koppla in nytt slutsteg som funkade. sen dagen efter är bilen helt död. Har hittat folk med samma problem men har ej hittat nån lösning! Jord funkar och batteriet är friskt. Det ända som funkar är start motorn. Hjälp snabbt ska in på besiktning imorgon

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Den där bilen skulle jag behövt förra veckan då jag var på kurs i felsökning/El.
Följer.

Startmotorn har ju en egen kabel. Den som år till öviga bilen hade jag följt först.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den där bilen skulle jag behövt förra veckan då jag var på kurs i felsökning/El.
Följer.

Startmotorn har ju en egen kabel. Den som år till öviga bilen hade jag följt först.

Har gjort det hittar dock ingen säkring. Du vet inte vart eller om det finns en huvud säkring på 740?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Ingen aning faktiskt. Har du spänning på tändningslåset position 30?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ingen aning faktiskt. Har du spänning på tändningslåset position 30?

Nej kommer inte åt där hur tar jag ur tändnings låset?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Du kan nog mäta underifrån. Fast går startmotorn så har du nog det. Fast inte fel att mäta upp så det ger kräm till resten av bilen med. Längesen jag pysslade med 740 men tändningslåsen är en svag punkt. Fast varningsblinkers går nog inte genom det... Hmm..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du kan nog mäta underifrån. Fast går startmotorn så har du nog det. Fast inte fel att mäta upp så det ger kräm till resten av bilen med. Längesen jag pysslade med 740 men tändningslåsen är en svag punkt. Fast varningsblinkers går nog inte genom det... Hmm..

Kan det va något relä? Fast så mycket kan väll ej vara kopplat på en eller? Är inte så bra på fordons el

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Nope sten dött

jaka54
26 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det första du ska göra är att kolla alla säkringar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Kebabtekniker skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Nope sten dött

Då hade jag iallafall försökt kolla tändningslåset.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det första du ska göra är att kolla alla säkringar!

Har gjort det och har bytt dom som var gammla och dålig kontakt på

Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kebabtekniker skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej, svårt att tänka mig ett relä.

Säkringsplattan sitter väl bakom askkoppen? Mät lite där och se om du kan få 12+ volt på någon säkring.

Nope sten dött

Då hade jag iallafall försökt kolla tändningslåset.

Kommer inte åt där men det går 2 plus från batteriet in i hytten där går det in 2 plus och kommer ut 5 plus. Där är det 6 volt bara inte 12? Under högra A stolpen

Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Jävlar vad lustigt nu är det 12 volt!?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Har du 6 volt på någon kabel så är det med all säkerhet ett jordfel. Spänningen går igenom en förbrukare för att få jord. Men lustigt att det blev 12 sedan. Ofta kan det vara så att voltmätaren visar 12 volt men när man slår på förbrukare så sjunker den. Mät med tändning på. Gärna fläkt och halvljus på med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du 6 volt på någon kabel så är det med all säkerhet ett jordfel. Spänningen går igenom en förbrukare för att få jord. Men lustigt att det blev 12 sedan. Ofta kan det vara så att voltmätaren visar 12 volt men när man slår på förbrukare så sjunker den. Mät med tändning på. Gärna fläkt och halvljus på med.

Tändning går men fläkt och halvljus går ej

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2019 · 17 379 Inlägg

Nej, jag vill att du mäter med fläkt och halvljus på. Oavsett om de fungerar.

På kabeln du fick 6 volt på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kebabtekniker
26 maj 2019 · 37 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nej, jag vill att du mäter med fläkt och halvljus på. Oavsett om de fungerar.

På kabeln du fick 6 volt på.

Skulle precis prova men nu funkar allt helt plötsligt måste varit glapp i kontakt stycket! Funkar nu iaf😁👍🏼

740melvin 740 Startar inte
21 november 2021 · 3 Inlägg

hejsan vad gjorde du för att den skulle börja funka igen har fått samma problem med min tyvärr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang