Skjutande b230 fk

turboblondie
27 maj · 145 Inlägg
#1

Bilen är en volvo 740 gle 86 där jag lagt en b230fk motor.
Vad som ändrats från orginal är

531 topp
V-kam
Wiking chip
Röda saab spridare
3" hela vägen
15g snurra från 850 t5

Motorn går i huvudsak bra men kan se tendens till tändmiss på tomgång nån enstaka gång .
Ger man fullt så flyger den upp till 0.5-0.7 i ladd och ökar sakta upp till kilot eller strax över samtidigt som den skjuter och smäller.
Den beter sig som den har ladddpärr som tex saab har.
Kollat lock stift osv och stiftgap på 0.8 som jag googlat fram .
Ibland kan tomgången dumma sig genom att gå ner till 3-400 varv vid tex korsningar osv.
Annars går den som en fullt normal bil fast inte när man vill använda effekt.
Sitter k-jet pumpen kvar och den borde väl räcka.
Kolla tryck och låg stadigt på 2.5
Jag fundera på vevaxelgivare men vet ej .
Slut på idéer nu så pls help

WurstingErik
27 maj · 227 Inlägg
#2

med turboboxar ska man ha 3 bars bränsletryck utan vakuumslangen ikopplad, annars går det snålt.

turboblondie
27 maj · 145 Inlägg
#3

Så btr kan vara kass eller fel ?

WurstingErik
27 maj · 227 Inlägg
#4

sugmotor btr:en är på 2.5 bar, turbon har 3 bar, har du använt gamla fuelrailen som satt i bilen kanske? fick du med insug/fuelrail till motorn så flytta över btren, så borde det bara vara att fara ut och sladda sen.

turboblondie
27 maj · 145 Inlägg
#5

Satt rätt i bilen men bytte till en annan och den går ytterst lite bättre men koppla i en mätare och ligger på 3bar nu utan vacum slang men när jag kör o drar den så ser det ut som trycket sjunker.
Kan det vara pumpen som inte orkar?

WurstingErik
27 maj · 227 Inlägg
#6

k-jet pumpen är gjord för höga tryck och inte direkt för höga flöden har jag för mig, men inte helt säker på det. sjunker den ner till 2.5-2.6 bar med inkopplat vakuumslang som den ska då? trycket skall bara öka i samma takt som laddtrycket, annars är det nått som inte är okej.

turboblondie
27 maj · 145 Inlägg
#7

Ja den lägger sig på 2.7 ca med vacum och drar jag den så lägger den sig på 3 och sjunker ner mot 2-2.5 så måste vara pumpen va?

WurstingErik
27 maj · 227 Inlägg
#8

sjunker den under 3 medans du har slangen bortkopplad alltså? det är inte alls bra isåfall, om pumpen är frisk ska den klara av de trycken utan problem, den klarar upp över 5 bar, det är flödet på så höga tryck som är lite oklart bara. pröva ha bilen igång och nyp fast slangen som går från btr:en till tanken  nån sekund å se om trycket far upp i 5-6 bar, isåfall kan man nog utesluta pumpen.

turboblondie
27 maj · 145 Inlägg
#9

Nej med slangen i och ute och kör med full gas

turboblondie
27 maj · 145 Inlägg
#10

Felet hittat...
Soppapump orkade inte flöda till laddet

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang