Audi A3 1.8TS 2001 med underligt beteende

robin_hoodz
30 maj · 2 Inlägg
#1

Hej!

Ska försöka göra detta efter konstens alla regler för att få lite uppslag kring detta ihärdiga fel. Har periodvis fördjupat mig i det via olika utländska forumtrådar för att få lite idéer kring vad det är. Skriver felkoder som låg på den i vintras. Då byttes bland annat bromsbelägg, dämpare och lite annat exteriört.

• Bilmodell
Audi A3 1.8TS
Motor: AUQ
Chassis Type: 8L (8L - Audi A3/S3 (1997 > 2003))

• Årsmodell
2001

• Miltal
Ca 32 000 mil

• Modifikationer på bilen 
Chiptrimmad (det var förra ägaren som gjorde det)

• Hur yttrar sig felet? 
Det som har varit ett problem ganska länge är att bilen dör så fort motorn börjar bli varm, och därefter tänds EPC lampan och bilen fortsätter NÄSTAN som vanligt. Det som händer efter att den "startar om sig" är att varvtalet går upp till ca 1100-1200 varv och tenderar att vilja varva upp så fort varvtalet går ner (ifall man t.ex. står i kö och släpper kopplingen lite så varvtalet går ner, så överkompenserar den direkt då den frikopplas). Framförallt så märks det på bränsleförbrukningen... det är som att den chokar konstant då EPC lampan är tänd. Den känns också allmänt tyngre och segare.
Viktigt att veta: den går alltid igång som en klocka då den är kall. Ifall man ska starta den då den redan är varm så krävs det 2-3 försök för att den ska gå igång, och då är EPC lampan tänd från början.
Det som hänt 3 gånger som varit kritiskt: motorn har börjat bli varm, oljelampa och motorlampa tänds vartefter den tvärdör. Har stått på motorvägen med motorstopp i en halvtimme. Sen när bärgning kommit så har den bara gått igång igen. Förmodligen för att motorn kylts ner lite.
Märkligt nog så försvann det här problemet i 2-3 veckor när våren började komma. Men nu är det tillbaka och jag har bokat tid för service då det är dags. Finns inte en chans att jag låter en Audiverkstad försöka fixa det här utan att jag vet vad det finns för troliga slutsatser, då de lär byta varenda givare. Det är i vart fall vad jag förstått av de som haft liknande problem.
Just det här med EPC lampa som tänds av olika anledningar verkar inte helt ovanligt... ibland har det varit så simpla fel som vatten i styrenheten.

Andra fel och glapp värda att beakta: temperaturmätaren funkar lite till och från. Så var det från början också. Det tog ungefär 3-4 månader efter att jag köpt den som att problemet med EPC lampan uppstod.
Bilens elektronik är lite... speciell. Den användes som "ljudbil" tidigare och har därför haft 3 batterier och massa högtalare. Saker har fixats och bytts ut i min ägo, framlyktor, en mekaniker höll även på att fixa elen för att strålkastarknapparna var felkopplade. Det var ett tag efter att mekanikern meckat som det här började... då var batteriet helt plötsligt urladdat, så det är bytt också.

Skulle vara otroligt tacksam för hjälp med att kunna vaska fram några möjliga alternativ som man kan fokusera på. Jag känner en väldigt skicklig meckare som ska få ta sig en titt efter servicen, men jag skulle vilja ha tips på saker värda att titta upp. I övrigt går bilen bra. Tror kanske jag knäckt en fjäder fram då det börjat gnissla å gnällas därifrån men det är en annan historia! smile


FELKODER:


9 Faults Found:
16795 - Secondary Air Injection System
            P0411 - 35-00 - Incorrect Flow Detected
17704 - Error in Mapped Cooling System (check Temp-Sensor and Thermostat)
            P1296 - 35-10 -  - Intermittent
18010 - Power Supply Terminal 30
            P1602 - 35-10 - Voltage too Low - Intermittent
16955 - Brake Switch (F)
            P0571 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
16396 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
        P0012 - 35-10 - Advance Setpoint not Reached (Over-Retarded) - Intermittent
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
            P0102 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent
16706 - Engine Speed Sensor (G28)
            P0322 - 35-10 - No Signal - Intermittent
18057 - Powertrain Data Bus
            P1649 - 35-10 - Missing Message from ABS Controller - Intermittent
18058 - Powertrain Data Bus
            P1650 - 35-10 - Missing Message from Instrument Cluster - Intermittent
Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags        Labels: 8L0-959-655-AI8.lbl
   Part No: 8L0 959 655 J
   Component: Airbag Front+Seite 5008 
   Coding: 00104
   Shop #: WSC 06435 
   VCID: 4581B79F5F543D36E75-5072

1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+
            07-10 - Signal too Low - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments        Labels: 8L0-920-xxx-17.lbl
   Part No: 8L0 920 931 M
   Component: AB-KOMBIINSTR. VDO D12   
   Coding: 00144
   Shop #: WSC 40960 
   VCID: 3979CB6F23AC49D693D-5000
   WAUZZZ8LZ1A105154     AUZ7Z0A1777816

1 Fault Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
            53-10 - Supply Voltage Too Low - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 35: Centr. Locks        Labels: 8D0-862-257.lbl
   Part No: 8D0 862 257 C
   Component: ZV-Pumpe            D16 
   Coding: 02049
   Shop #: WSC 06435 
   VCID: 2D51EF3FE7E4E5760F5-4DD6

2 Faults Found:
01367 - Central Locking Pump Run Time Exceeded (Likely Leak)
            35-00 - -
00991 - Interior Lights
            28-00 - Short to Plus

End   ---------------------------------------------------------------------

jaka54
30 maj · 3 019 Inlägg
#2

Hej!
Phu! Det var mycket!
Först skulle jag ladda batteriet! Ska ligga på 12,6V eller mer fulladdat!
Sen kolla om det finns någon luftläcka vid insuget och kolla stiften!
Sen sätta i originalchippet och kolla om det blir någon skillnad?

Senast redigerat av jaka54 (30 maj )

robin_hoodz
31 maj · 2 Inlägg
#3

jaka54 skrev:
Hej!
Phu! Det var mycket!
Först skulle jag ladda batteriet! Ska ligga på 12,6V eller mer fulladdat!
Sen kolla om det finns någon luftläcka vid insuget och kolla stiften!
Sen sätta i originalchippet och kolla om det blir någon skillnad?

Tack för svar. Haha, ja det är inget som löses på en kafferast känns det som tongue
Jag har prövat att ladda batteriet vid två tillfällen utan något annat utfall än det vanliga...
Däremot något slags slangläckage har jag tänkt på... bilmecken hittade tidigare ett vacuumläckage som åtgärdades. Tror det var till turbon. Tycker mig höra ett visslande ljud vid acceleration som inte funnits från början. Så absolut, det kan vara något.
Är nyfiken på om någon kan koppla felkoderna till problemen, t.ex. till att någon givare gett upp och kan ge de problemen jag upplever.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang