BMW 120i 2006 - förlorar mycket olja

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Hej, jag har precis tagit körkort och därmed börjat köra min bil lite mer, för några veckor sen så varande den för att jag hade för lite olja, det stod "+1l" när jag avläste det elektroniskt. Så jag fyllde på en liter och tänkte inte mer på det. Nu varnar den dock lite sporadiskt, ibland vill den att jag fyller på men ibland är den strax över, däremot är den mycket lägre än full. Har någon annan upplevt detta och vet vad det beror på? Jag såg även att en litet lock inte var ditsatt men har ingen aning om syftet men känns som nåt ska vara där, det är lokaliserat precis nedanför oljepåfyllningen, ovanför avgasutloppet på blocket. Vet någon vad delen heter? Och vad oljeförbrukningen beror på? Vill även tillägga att tomgången inte är helt stabil och går upp o ner nå hundra varv ibland, även kommer lite lätt vit rök ur avgasröret till och från.

Blev lite långt inlägg, men hoppas att någon vet vad detta beror på och ifall det är något samband mellan sakerna jag nämnt

Tacksam för svar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2019 · 14 007 Inlägg

EliotLM skrev:
Hej, jag har precis tagit körkort och därmed börjat köra min bil lite mer, för några veckor sen så varande den för att jag hade för lite olja, det stod "+1l" när jag avläste det elektroniskt. Så jag fyllde på en liter och tänkte inte mer på det. Nu varnar den dock lite sporadiskt, ibland vill den att jag fyller på men ibland är den strax över, däremot är den mycket lägre än full. Har någon annan upplevt detta och vet vad det beror på? Jag såg även att en litet lock inte var ditsatt men har ingen aning om syftet men känns som nåt ska vara där, det är lokaliserat precis nedanför oljepåfyllningen, ovanför avgasutloppet på blocket. Vet någon vad delen heter? Och vad oljeförbrukningen beror på? Vill även tillägga att tomgången inte är helt stabil och går upp o ner nå hundra varv ibland, även kommer lite lätt vit rök ur avgasröret till och från.

Blev lite långt inlägg, men hoppas att någon vet vad detta beror på och ifall det är något samband mellan sakerna jag nämnt

Tacksam för svar

Har du inte en oljesticka att titta på eller är det bara den förbannade elektroniken man får lita på? Om du får fylla på litervis så måste det ju bli en stor pöl under bilen.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (1 juni 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Nybergrobin
1 juni 2019 · 2 377 Inlägg

ryker bilen enormt mycket? Vi snackar om en rökläggning av hela gatan här!  Eller blir det en pöl under bilen?   

Annars bör du kontrollera elektronikenn!  När gjordes senaste servicen?

Utmarks-Loke
1 juni 2019 · 5 813 Inlägg

I detta läge skulle jag göra oljebyte inklusive filter så du vet med säkerhet vad du har. Sedan skulle jag hålla stenkoll på oljenivån, om det nu är möjligt utan oljesticka. Eller är det både elektroniskt och sticka? Det har jag på min 1-serie, men det är en diesel. Jag har svårt att tro att det skall dra så mycket olja utan att det är konstant blå oljerök bakom bilen.

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Vettemannen skrev:

EliotLM skrev:
Hej, jag har precis tagit körkort och därmed börjat köra min bil lite mer, för några veckor sen så varande den för att jag hade för lite olja, det stod "+1l" när jag avläste det elektroniskt. Så jag fyllde på en liter och tänkte inte mer på det. Nu varnar den dock lite sporadiskt, ibland vill den att jag fyller på men ibland är den strax över, däremot är den mycket lägre än full. Har någon annan upplevt detta och vet vad det beror på? Jag såg även att en litet lock inte var ditsatt men har ingen aning om syftet men känns som nåt ska vara där, det är lokaliserat precis nedanför oljepåfyllningen, ovanför avgasutloppet på blocket. Vet någon vad delen heter? Och vad oljeförbrukningen beror på? Vill även tillägga att tomgången inte är helt stabil och går upp o ner nå hundra varv ibland, även kommer lite lätt vit rök ur avgasröret till och från.

Blev lite långt inlägg, men hoppas att någon vet vad detta beror på och ifall det är något samband mellan sakerna jag nämnt

Tacksam för svar

Har du inte en oljesticka att titta på eller är det bara den förbannade elektroniken man får lita på? Om du får fylla på litervis så måste det ju bli en stor pöl under bilen.

/Benny

Nej tyvärr är det bara elektronisk, en av få saker jag stör mig på med bilen faktiskt, men nej det har faktiskt inte blivit nån pöl men har ändå körd nån timme eller mer varje dag i 3 veckor kanske sen jag fyllde sist. Enda pölen jag märkt var efter jag parkerat när de va som varmast men drog slutsatsen att det var ac kondens då det ej smakade något, varken glykol eller olja.

Hedis62
1 juni 2019 · 53 Inlägg

Vit rök från avgassystemet kan ju bero på att topplockspackningen är dålig och håller på att ge upp, har du kollat så den inte trycker ut olja i kylarvätskan? Eftersom du säger att motorn inte läcker olja och vita avgaser så är det en tanke

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Nybergrobin skrev:
ryker bilen enormt mycket? Vi snackar om en rökläggning av hela gatan här!  Eller blir det en pöl under bilen?   

Annars bör du kontrollera elektronikenn!  När gjordes senaste servicen?

Svarte_Orm skrev:
I detta läge skulle jag göra oljebyte inklusive filter så du vet med säkerhet vad du har. Sedan skulle jag hålla stenkoll på oljenivån, om det nu är möjligt utan oljesticka. Eller är det både elektroniskt och sticka? Det har jag på min 1-serie, men det är en diesel. Jag har svårt att tro att det skall dra så mycket olja utan att det är konstant blå oljerök bakom bilen.

Som svar på det första så ryker den inte speciellt mycket, bara då o då som jag lagt märket till men inte enorma mängder, såg i serviceboken att den senast servades på verkstad  2015, men förra ägaren har jag för mig att sa att han servat själv men går ej att veta säkert så ska ta den till någon verkstad snarast för en stämpel, för är väldigt längesen

Som svar på andra så har jag ej någon oljesticka, men ska lämna den på service snarast, bör jag bara serva den eller be dem kolla detta också? Varför menar du att detta skulle påverka oljeförbrukningen? Kanske är dum nu men ber om överseende då jag är ny förare

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Hedis62 skrev:
Vit rök från avgassystemet kan ju bero på att topplockspackningen är dålig och håller på att ge upp, har du kollat så den inte trycker ut olja i kylarvätskan? Eftersom du säger att motorn inte läcker olja och vita avgaser så är det en tanke

Nä asså tänkte också detta först men ryker ej såpass mycket och den är fortfarande lättstartad och går mycket bra, inte reflekterat så mycket över färgen på röken men ej varnat för att kylarvätskan är låg, sen så grundar sig problemet i att olje nivån sjunker så därför jag antar att det har något med det att göra, möjligtvis det saknade locket jag nämnde

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Hedis62 skrev:
Vit rök från avgassystemet kan ju bero på att topplockspackningen är dålig och håller på att ge upp, har du kollat så den inte trycker ut olja i kylarvätskan? Eftersom du säger att motorn inte läcker olja och vita avgaser så är det en tanke

Sen har jag inte uteslutit oljeläckage, kanske var otydlig i original inlägget smile

Utmarks-Loke
1 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Oljan måste ju ta vägen någonstans, antingen läcker den ut i en pöl under bilen eller så sugs den in i motorn och förbränns och då skulle det blåryka eftersom motorolja inte brinner "rent". Eftersom du inte har något av detta är det möjligt att allting är bara handlar om felmätning. Dessutom är dessa motorer inte kända för att dricka olja. I detta läge är det ju extra tråkigt att inte ha oljesticka men man får ju göra så gott man kan utifrån förutsättningarna. Då skulle jag börja med att byta olja så man vet att man utgår från en fast punkt. Och eftersom du inte med säkerhet vet när det gjordes senast är det bara att göra. Sedan bör det göras varje år, annars kommer bilen börja dricka olja på riktigt.

Utmarks-Loke
1 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Det där locket ja, kan du ta en bild på det och posta? Jag förstår inte riktigt vad det är du menar.

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Oljan måste ju ta vägen någonstans, antingen läcker den ut i en pöl under bilen eller så sugs den in i motorn och förbränns och då skulle det blåryka eftersom motorolja inte brinner "rent". Eftersom du inte har något av detta är det möjligt att allting är bara handlar om felmätning. Dessutom är dessa motorer inte kända för att dricka olja. I detta läge är det ju extra tråkigt att inte ha oljesticka men man får ju göra så gott man kan utifrån förutsättningarna. Då skulle jag börja med att byta olja så man vet att man utgår från en fast punkt. Och eftersom du inte med säkerhet vet när det gjordes senast är det bara att göra. Sedan bör det göras varje år, annars kommer bilen börja dricka olja på riktigt.

Då hänger jag med, men ska se till att göra detta, tack för snabba svar!

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232142/232142-610527ceac478cf093e4a09a8a921454.jpg

Svarte_Orm skrev:
Det där locket ja, kan du ta en bild på det och posta? Jag förstår inte riktigt vad det är du menar.

Här är bilden, fattade först nu hur man laddade upp

Utmarks-Loke
1 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Har ärligt talat ingen aning om vad det där är för liten grej

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har ärligt talat ingen aning om vad det där är för liten grej

Aa jag fattar, men känns iallafall som det ska vara ett tilltäppningslock där, är ju gängor o så hmm

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2019 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har ärligt talat ingen aning om vad det där är för liten grej

Näe, inte jag heller!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Har ärligt talat ingen aning om vad det där är för liten grej

Näe, inte jag heller!

/Benny

I see, men tack för svar!

Utmarks-Loke
1 juni 2019 · 5 813 Inlägg

EliotLM skrev:

Svarte_Orm skrev:
Har ärligt talat ingen aning om vad det där är för liten grej

Aa jag fattar, men känns iallafall som det ska vara ett tilltäppningslock där, är ju gängor o så hmm

Är det det lilla skruvhålet vid sidan av den fyrkantiga svarta plastbiten du menar? Det är förmodligen ett fästhål till någon utrustning som bara finns på vissa versioner av motorn

Edit: Nu har jag listat ut vad den fyrkantiga svarta plastbiten är, det är änden på en sorts kabelkanal som tändkablar och kablar till valvetronic går i

Senast redigerat av Svarte_Orm (1 juni 2019)

EliotLM
1 juni 2019 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

EliotLM skrev:

Svarte_Orm skrev:
Har ärligt talat ingen aning om vad det där är för liten grej

Aa jag fattar, men känns iallafall som det ska vara ett tilltäppningslock där, är ju gängor o så hmm

Är det det lilla skruvhålet vid sidan av den fyrkantiga svarta plastbiten du menar? Det är förmodligen ett fästhål till någon utrustning som bara finns på vissa versioner av motorn

Edit: Nu har jag listat ut vad den fyrkantiga svarta plastbiten är, det är änden på en sorts kabelkanal som tändkablar och kablar till valvetronic går i

Aa inte bara ett skruvhål, utan det är två likadana sånna hål på vardera sida av ett hål och på skisser ska det sitta ett lock där men vet ej vad för, kan mycket väl vara extrautrustning men känns ej som det borde vara ett öppet hål där, och tack för info om svarta plastbiten smile

frasse4
2 juni 2019 · 736 Inlägg

Av egen erfarenhet kan jag säga att en bil kan dra i alla fall 1 liter olja på 100 mil och inte ryka så att man märker det, beroende på vad som felar. I mitt fall var det en tät oljefälla så den sög i sig olja genom vevhusventilationen.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang