V70 -02 Drivaxel - Trepunktsnav saknar ett nållager. = körbar?

Werthy
2 juni · 7 Inlägg
#1

Bil: Volvo V70 -02

Problemet upptäcktes:
2019-06-02 vid byte av spindelled höger fram. Drivaxeln höger fram ploppade ut och nållager-ringen till ett nållager trillade av, (jag kunde endast hitta ett fåtal pinnar/"nålar" från lagret), vilket får mig att tro att den har varit trasig en  längre tid. Det är möjligt att bilen känns något trögare idag men inget jag stör mig på.

Följdeffekter eller kan jag köra såhär?
* Stoppa tillbaka nållager-ringen på trepunktsnavet och låt den sitta löst där, alternativt fortsätt köra med endast 2st lager. Är denna lösning möjlig/säker?

Möjliga lösningar?
2. Ett nytt lager med storleken ca 36mm yttre diameter 12mm bred 25mm innre diameter (UTAN NÅLAR) så jag tror 2-3mm ska bort, dvs ca 22mm inre diameter. Lagret behöver inte vara orginal utan kan lika gärna sitta på en "kickbike" bara måtten stämmer utan glapp, vart hittar jag det? Hjälp mig?

3.Byta trepunktsnavet, hur gör jag det och vart hittar jag det?

4.Byta hela drivaxeln = snälla säg att jag inte behöver göra detta.... sad

Jag är egentligen bara intresserad utav att få bilen att fungera så snart som möjligt. Är det inget måste så vill jag bara koppla ihop det igen och köra vidare. Finns det någon enkel lösning så tar jag mig tiden till att fixa det. Är det en stor säkerhetsrisk så vill jag göra det rätt från början.

Skriv era förslag, alla är välkomna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232149/232149-fe110d600c0610efa048c6a32124d09b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232149/232149-f0bd4c0fde7d20173aa22de70b0ad82c.jpg

Svarte_Orm
2 juni · 1 907 Inlägg
#2

Måste man byta hela drivaxeln, går det inte att byta bara drivknut? Men det är i alla fall vad du blir tvungen att göra, du kanske kan köra utan nållager ett tag med grejerna kommer slitas ut relativt snart. Men en komplett drivaxel verkar kosta 761kr på mister auto med aktuellt erbjudande så det är inte någon ekonomisk katastrof

https://www.mister-auto.se/erbjudande/d … 808-0143s/

Svarte_Orm
2 juni · 1 907 Inlägg
#3

På skruvat.se kan du köpa lagerenheten löst för 499kr

https://www.skruvat.se/Tripodled-P289065.aspx

Edit: Inre, men det kanske är samma?

Senast redigerat av Svarte_Orm (2 juni )

Werthy
3 juni · 7 Inlägg
#4

Tack för svar!

Jag har nu monterat ihop allting och rensat bort alla nålar och annat skräp. Satt tillbaka lagerringen utan nållager, provkört några km och vid kraftigare acceleration så glappar det lite, speciellt vid 1ans växel, men inte annars. Blir till att köra varsamt.

Kommer köra till och från jobbet såhär tills den nya tripodleden kommer fram. Det var tydligen svårt att hitta endast den delen då även bilskroten säljer drivaxeln komplett och inte dessa småbitar...

Återkommer.

Senast redigerat av Werthy (3 juni )

M123
3 juni · 574 Inlägg
#5

Werthy skrev:
Tack för svar!

Jag har nu monterat ihop allting och rensat bort alla nålar och annat skräp. Satt tillbaka lagerringen utan nållager, provkört några km och vid kraftigare acceleration så glappar det lite, speciellt vid 1ans växel, men inte annars. Blir till att köra varsamt.

Kommer köra till och från jobbet såhär tills den nya tripodleden kommer fram. Det var tydligen svårt att hitta endast den delen då även bilskroten säljer drivaxeln komplett och inte dessa småbitar...

Återkommer.

Åk inte en jävel meter med bilen förrän du har gjort den körduglig!
Vad tror du händer om axeln hoppar ur och stöter mot vägbanan!? Nej var egentligen ingen fråga...

Hör med Demia om dom har delarna.
http://www.demia.se/steg2/?ID=3

"Yeah come on Affen and do the shake"
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 juni · 1 451 Inlägg
#6

M123 skrev:

Werthy skrev:
Tack för svar!

Jag har nu monterat ihop allting och rensat bort alla nålar och annat skräp. Satt tillbaka lagerringen utan nållager, provkört några km och vid kraftigare acceleration så glappar det lite, speciellt vid 1ans växel, men inte annars. Blir till att köra varsamt.

Kommer köra till och från jobbet såhär tills den nya tripodleden kommer fram. Det var tydligen svårt att hitta endast den delen då även bilskroten säljer drivaxeln komplett och inte dessa småbitar...

Återkommer.

Åk inte en jävel meter med bilen förrän du har gjort den körduglig!
Vad tror du händer om axeln hoppar ur och stöter mot vägbanan!? Nej var egentligen ingen fråga...

Hör med Demia om dom har delarna.
http://www.demia.se/steg2/?ID=3

Instämmer, det kan bli onödigt spännande (för o inte tala om dyrt!) om den där knuten ramlar isär under färd!

Autopilot: På.
Werthy
4 juni · 7 Inlägg
#7

Tar era råd låter bilen stå tills delarna kommer. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juni · 9 720 Inlägg
#8

Du vill INTE att inre knuten låser sig m varit med om det på min gamla d5a..  Fyfan säger jag.  Ratten slog ett halv varv höger vänster varje hjulvarv i 110km/h. Var helt säker på att jag skulle flyga av vägen...   Jag åkte till en självplock skrot och tog lös en drivaxel det tog 5min.  Någon hundring fattigare men slapp och bli skitig av allt åkligt fett

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Werthy
5 juni · 7 Inlägg
#9

Otäckt, säkerhet går alltid först, har jag tur så finns reservdelen hos mig på fredag, tills dess får jag promenera mig fram.

några tips på vilken smörjning / grease som bör användas där? (se bilden)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 juni · 1 451 Inlägg
#10

Werthy skrev:
Otäckt, säkerhet går alltid först, har jag tur så finns reservdelen hos mig på fredag, tills dess får jag promenera mig fram.

några tips på vilken smörjning / grease som bör användas där? (se bilden)

Har du köpt en ny del? I så fall borde det fett du ska använda följa med.
Annars är det typ något sånt här du ska använda.

Är det en begagnad del, se till att det är RENT innan du monterar ihop och fettar in den.

Autopilot: På.
Werthy
8 juni · 7 Inlägg
#11

Delen passade inte... så blir till att byta hela drivaxeln nu. vad ska jag tänka på? kommer det läcka olja eller någon annan vätska när jag avmonterar den? (höger sida, den som är längst).

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 juni · 1 451 Inlägg
#12

Werthy skrev:
Delen passade inte... så blir till att byta hela drivaxeln nu. vad ska jag tänka på? kommer det läcka olja eller någon annan vätska när jag avmonterar den? (höger sida, den som är längst).

Bra fråga... en del bilar läcker ur olja ur lådan när man tar bort drivaxeln, hur det är på V70 får någon expert här på forumet svara på.

Se till att du har momenten du ska dra bultarna med, både den ute vid bromsskivan o de som sitter mot växellådan. Om du inte har nya bultar till lådan så kanske du ska fundera på lock-tite på dem så de inte lossnar.

Autopilot: På.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang