V70n 2.4t sköt ur olja på motorväg

Mikeblue4
9 juni · 3 Inlägg

Tjena garaget!

Har en v70n - 00 med 2.4t motorn (optimerad till 220hk)

I onsdags var jag och hämtade en släpkärra och åkte in till Örebro för hämtning utav en byrå (inga tunga grejer och hade ingen speciellt stor kärra heller)
Hämtar upp, åker ut på påfsrten till motorvägen och hinner komma upp till 70 ish sen hör jag ett poof (svårt att förklara) ljud och bilen tänder alla lampor som en julgran i instrumentpanelen och motorn stannar. Svänger in åt sidan och hoppar ur för att ställa ut varningstriangel och ser att jag lämnat oljespår efter mig drygt 100-150 meter bakom mig. Öppnade huven och tog ur stickan och den är torr som en öken (fyllde olja för ett tag sen och kollar alltid q gång i veckan så det finns)

Kan jag ha sån tur att min motor rasade i samband med poof eller ska jag fortsätta hoppas?
Ska ner nu till där den står och kolla lite under och se om det är pluggen som gett sig (inget jag varit på, vet ej med tidigare ägare)

turbodeath
9 juni · 2 426 Inlägg

troligt gett sig....är inget ovanligt...

döden kommer tillbaka
Mikeblue4
9 juni · 3 Inlägg

turbodeath skrev:
troligt gett sig....är inget ovanligt...

Växellådan tippar jag på då den är trögare än någonsin och olja fortfarande fanns längst ner på stickan till motorn

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni · 11 832 Inlägg

Automat eller?

Miltal?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni · 9 720 Inlägg

Kan vara så att den sköt slangen till oljekylaren inget ovanligt fel

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Svarte_Orm
9 juni · 1 907 Inlägg

Ja, slangen till oljekylaren som Growe skriver eller kanske slangen till turbon. Borde gå att fixa relativt enkelt.

torsen
10 juni · 3 194 Inlägg

Har råkat ut för liknade, dock på en annan bil(Citroen BX19 GTI).
I mitt fall var det vevhusventilationen som var orsaken = en slang hade hoppat av.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt