Audi A4 hoppar till vid inbromsning samt rycker vid start.

beppizh
22 juni 2019 · 328 Inlägg

Hej!

Kom över en billig Audi A4 igår. En 2003 årsmodell, audi a4 B6 med DSG lådan.

Vid inbromsning och när man nästan står stilla (rullar kanske i 5 km/h) så hoppar bilen till, precis som man kör över något.
Sen när man står stillastående och ska köra iväg så rycker den till ordentligt. det går liksom inte att köra ifrån mjukt hur man än hanterar gaspedalen. Helt hopplöst detta när man står i kö varje dag i rusningstrafiken så är otroligt tacksam för svar!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Jag vill inte vara ofin..
Men jag förstår att förre ägarn är glad att han kunde blev å med kärran. .
Rent spontant så låter det för mig som en sliten låda..sad
Märkte du inte det när du provkörde eller kollade du enbart priset..

Senast redigerat av insidan (22 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
22 juni 2019 · 4 250 Inlägg

ja det skulle ju vart bäst ifall ts hade provkört ordentligt innan köp men men..Dsg har sitt namn just pga ja..sitt dåliga rykte. Ts måste kanske lämna in på verkstad så får dom provköra en runda och säga till vad dom tycker. Men om lådan e paj så kolla på skroten efter en beggad, borde inte kosta för många skjortor hoppas jag. Säg gärna till hur det går?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2019 · 17 483 Inlägg

Är det verkligen DSG på den? Hur många växlar (framåt) har du?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lasse62
22 juni 2019 · 292 Inlägg

Dsg fanns aldrig i B6

Vanlig automat eller multitronic/Cvt låda

beppizh
23 juni 2019 · 328 Inlägg

Hej igen! Givetvis så provkörde jag den och märkte detta redan på provkörningen. Men tänkte att det kunde vara värt att köpa den ändå för några hundralappar över skrotningspriset.

Efter lite mer påläsning så har jag förstått att det är en multitronic. 6 växlar upp är det.

Jag tänkte börja med att byta oljan i lådan 3 gånger med några mils mällanrum, kan det vara bra och börja där?

Utmarks-Loke
23 juni 2019 · 5 841 Inlägg

Hur ser motorkuddar och växellådskuddar ut? Hela motorpaketet kanske rör på sig när du startar och stoppar, och det är därför det känns som du kör över något? 300kg som flyttar på sig borde kännas lite gran.

beppizh
23 juni 2019 · 328 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur ser motorkuddar och växellådskuddar ut? Hela motorpaketet kanske rör på sig när du startar och stoppar, och det är därför det känns som du kör över något? 300kg som flyttar på sig borde kännas lite gran.

Hade detta i åtanke också, ska kolla upp detta och återkomma. Vill tillägga att detta problemet finns i upp till ca 90 km/h. Känns lite som bogseringseffekten när linan blir slak och sen dras ur igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang