Mercedes E200 W211 års:2005 automat , Kompressor (Bränslepump får ej ström)

MecaE200
24 juni · 7 Inlägg
#1

Hjälp ,,, jag har haft problem i ca en vecka och många gånger har verkstans män kollade på , jag hade tankat bilen fullt och när jag skulle starta den så går det att sätta igång strömmen men fortsätter inte starten så man märker att ström finns men motorn får ingen bränsle, jag tänkte direkt att bränsle pumpen har pajat , kontaktar verkstan och killen kommer med verktyg , han kollar pumpen och det inget fel på , kollar säkringar och reläer inget fel på ... han hade dator på men visar att pumpbränsle fel , han kollade relä och säkringar på 2 ställe (motorhuven och bak sidan till vänster över däck ) , han själv säger vet inte vad som är fel på och inte jag heller ..... Vad kan det vara ? finns det nåt tredie plats för säkringar eller relä som ska man titta på eller vad tror ni ska jag göra ? vad kan det vara  för jä..... fel på min kära bil ? .....

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 juni · 3 440 Inlägg
#2

Man får helt enkelt kolla om bränslepumpen får ström.
Därifrån så får man sen gå bakåt och mäta på relevanta ställen.
En sån enkel grej får inte en repis missa..

Senast redigerat av insidan (24 juni )

MecaE200
24 juni · 7 Inlägg
#3

pumpen får ingen ström , vad menar du med relevanta ställen

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 juni · 3 440 Inlägg
#4

MecaE200 skrev:
pumpen får ingen ström , vad menar du med relevanta ställen

Man får mäta dels på relä och även på säkring..
Har du otur så kanske kabeln är skadad eller avärgad..

Senast redigerat av insidan (24 juni )

MecaE200
24 juni · 7 Inlägg
#5

insidan skrev:
Man får helt enkelt kolla om bränslepumpen får ström.
Därifrån så får man sen gå bakåt och mäta på relevanta ställen.
En sån enkel grej får inte en repis missa..

killen från verkstan kollade först om den får ström o det var inte han kopplade den separat o den funkade , han bytte på relä och inget hände

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 juni · 3 440 Inlägg
#6

MecaE200 skrev:

insidan skrev:
Man får helt enkelt kolla om bränslepumpen får ström.
Därifrån så får man sen gå bakåt och mäta på relevanta ställen.
En sån enkel grej får inte en repis missa..

killen från verkstan kollade först om den får ström o det var inte han kopplade den separat o den funkade , han bytte på relä och inget hände

Det kan tyda på fel i kabeln som går från relä eller säkring till pumpen.
Bilen är ju 14 år gammal och då tuggar väl väder o vind lite här o där..

Senast redigerat av insidan (24 juni )

MecaE200
24 juni · 7 Inlägg
#7

insidan skrev:

MecaE200 skrev:
pumpen får ingen ström , vad menar du med relevanta ställen

Man får mäta dels på relä och även på säkring..
Har du otur så kanske kabeln är skadad eller avärgad..

var sitter kabeln man ska titta på

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 juni · 3 440 Inlägg
#8

MecaE200 skrev:

insidan skrev:

MecaE200 skrev:
pumpen får ingen ström , vad menar du med relevanta ställen

Man får mäta dels på relä och även på säkring..
Har du otur så kanske kabeln är skadad eller avärgad..

var sitter kabeln man ska titta på

Om det finns ström på utsidan av reläet men inte på pumpen så får man följa kabeln baklänges från
pumpen helt enkelt och kolla om den är hel..

Lockwood
24 juni · 226 Inlägg
#9

Insidan vill väl men det blir ofta lite för mycket av "det gamla goda". Iaf, bränslepumpen går ej, korrekt? Har ni läst ut felkoder? Har du felkoder på startspärren så har du nog hittat felet. En "modern gammal bil" med startspärr fungerar mycket mycket enkelt förklarat som så att bilen har en modul som godkänner nyckeln o skickar sedan en "frisläppningskod" till styrboxen som sedan släpper på ström till bland annat bränslepumpsrelät. I regel så bryter startspärren strömmen även till injektorerna så att säg. Så läs ut felkoder...

Har ni testat att tvångsköra pumpen direkt, dvs kopplat på ström på pumpen direkt. Om pumpen inte går då, testa att banka ordentligt på tanken (den bör sitta inne i tanken). Hoppar den igång då så vet ni, o går den inte så vet ni oxå.

Senast redigerat av Lockwood (24 juni )

MecaE200
24 juni · 7 Inlägg
#10

I morgon ska en annan verkstad undersöka den och jag hoppas att de kan hitta felet ,tack för de snabba svaren .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni · 11 909 Inlägg
#11

Det där felet hade vi med för några år sedan. Byte av någon styrenhet så gick bilen igång. Den styrde tydligen bränslepumpen. Samma årsmodell men en E240.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang