Ford Focus 09- blir varm på någon minut

Lockis
26 juni · 58 Inlägg
#1

Köpte en Ford Focus för några dagar sen, har märkt att temperaturmätaren kommer upp lätt upp i 90  grader efter någon minut, eller några hundra meter bara. Ska det vara så med Ford Focus?

kunghippe
27 juni · 181 Inlägg
#2

Låter skummt men bara den inte går över 90 grader så är det ok ju. Men kan va tempmätaren eller så som inte är ok . När den nått temp efter nån minut så öppna huven o känn på vattenslangen så får du en hum om det kan stämma

xXSammy
27 juni · 5 770 Inlägg
#3

1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Hon/Henne
Lockis
27 juni · 58 Inlägg
#4

xXSammy skrev:
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Vad står FFV för? Det är varmt ute men jag har aldrig varit med om att en bil kommer upp så fort i hög temperatur. Ska jag vara riktigt noga så stannar den exakt vid 89 grader.

Lockis
27 juni · 58 Inlägg
#5

kunghippe skrev:
Låter skummt men bara den inte går över 90 grader så är det ok ju. Men kan va tempmätaren eller så som inte är ok . När den nått temp efter nån minut så öppna huven o känn på vattenslangen så får du en hum om det kan stämma

Hur vet jag vilken som är vattenslang?

xXSammy
27 juni · 5 770 Inlägg
#6

Lockis skrev:

xXSammy skrev:
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Vad står FFV för? Det är varmt ute men jag har aldrig varit med om att en bil kommer upp så fort i hög temperatur. Ska jag vara riktigt noga så stannar den exakt vid 89 grader.

1.8 Flexifuel

Hon/Henne
Lockis
27 juni · 58 Inlägg
#7

xXSammy skrev:

Lockis skrev:

xXSammy skrev:
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Vad står FFV för? Det är varmt ute men jag har aldrig varit med om att en bil kommer upp så fort i hög temperatur. Ska jag vara riktigt noga så stannar den exakt vid 89 grader.

1.8 Flexifuel

Ja, 1.8 modellen.

xXSammy
27 juni · 5 770 Inlägg
#8

Ja, mest troligt inget fel då.

Moderna(re) bensinmotorer når arbetstemperatur rätt snabbt.

Hon/Henne
Lockis
27 juni · 58 Inlägg
#9

xXSammy skrev:
Ja, mest troligt inget fel då.

Moderna(re) bensinmotorer når arbetstemperatur rätt snabbt.

09- så den är rätt modern? Då är jag nöjd med svaren tack.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni · 11 924 Inlägg
#10

Fasen. Skulle gilla en bil som blir så varm med en gång. Min tar 4-5 minuter för att bli varm och då är jag redan halvvägs till jobbet... Fast har för mig att BMW 850:in blev varm fort? Men en sån blir väl dyr att tanka som pendlarbil big_smile

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
27 juni · 321 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:
Fasen. Skulle gilla en bil som blir så varm med en gång. Min tar 4-5 minuter för att bli varm och då är jag redan halvvägs till jobbet... Fast har för mig att BMW 850:in blev varm fort? Men en sån blir väl dyr att tanka som pendlarbil big_smile

Köp första årgången, då är den åtminstone skattebefriad.
Eller tänker du på SEAT 850? Mer flärd och stil att glida till jobbet med, samtliga är skattebefriade och SEAT höll bättre kvalité på den tiden.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Nybergrobin
28 juni · 1 992 Inlägg
#12

Så länge den inte blir för varm så behöver du inte bry dig.   Min gamla s90 blir också varm på några minuter men den går aldrig högre upp... :smile

Lockis
28 juni · 58 Inlägg
#13

Har ett märkligt fel på bilen. När jag startar bilen för dagen (antar att den är kall då) och efter någon hundra meter när jag stannar dör bilen och lampor tänds, oljelampan, batteriet och spolarvätska- lampan tror jag det är om inte glykol? Men efter jag startat den igen är det inget problem och en går fint. Vad kan felet vara?

xXSammy
28 juni · 5 770 Inlägg
#14

Smutsigt gasspjäll
Dålig lamdasond
Dåliga tändstift
Svagt batteri som orsakar att den glömmer vilket bränsle du kör på.

Kan vara mycket.
"Alla" lampor brukar tändas när du får motorstopp, samma lampor som lyser när du slår på tändningen utan att starta.

Hon/Henne
Lockis
28 juni · 58 Inlägg
#15

xXSammy skrev:
Smutsigt gasspjäll
Dålig lamdasond
Dåliga tändstift
Svagt batteri som orsakar att den glömmer vilket bränsle du kör på.

Kan vara mycket.
"Alla" lampor brukar tändas när du får motorstopp, samma lampor som lyser när du slår på tändningen utan att starta.

Lämnar jag in den på verkstaden lär dom ta ut en saftig avgift för bara felsökning.

Men jag som inte kan något om bilar, vad borde jag gör,börja nånstans?

xXSammy
28 juni · 5 770 Inlägg
#16

Det enklaste du kan göra är att ta bort gummislangen mellan luftburk och gasspjäll, ta en trasa med brakeclean alternativt T-röd? (Antar att det finns tillgängligt)
Sen öppna gasspjället försiktigt och gnugga med trasan emot väggarna, inte spjället i sig.

Låt bilen vara avstängd 5-10min först så styrdonet hinner släcka ner.

Hon/Henne
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juni · 11 924 Inlägg
#17

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Fasen. Skulle gilla en bil som blir så varm med en gång. Min tar 4-5 minuter för att bli varm och då är jag redan halvvägs till jobbet... Fast har för mig att BMW 850:in blev varm fort? Men en sån blir väl dyr att tanka som pendlarbil big_smile

Köp första årgången, då är den åtminstone skattebefriad.
Eller tänker du på SEAT 850? Mer flärd och stil att glida till jobbet med, samtliga är skattebefriade och SEAT höll bättre kvalité på den tiden.

Tittat på andra bilar som har värmepump istället. Men de är lite smådyra. Värmen kommer dock fort. (Under 30 sekunder)

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Lockis
28 juni · 58 Inlägg
#18

xXSammy skrev:
Det enklaste du kan göra är att ta bort gummislangen mellan luftburk och gasspjäll, ta en trasa med brakeclean alternativt T-röd? (Antar att det finns tillgängligt)
Sen öppna gasspjället försiktigt och gnugga med trasan emot väggarna, inte spjället i sig.

Låt bilen vara avstängd 5-10min först så styrdonet hinner släcka ner.

Kan man hitta video på det du förklarar? Vet inte vad gasspjäll och luftburk är😞

Om man bara kunde hitta en hobbymekaniker.

Lockis
2 juli · 58 Inlägg
#19

Hur ser jag om batteriet eller generatorn är dålig?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang