Audi s4 b5 hasplåt

Frekko
27 juni 2019 · 13 Inlägg

Hej! Är det någon som vet hur man kan få tag på hasplåt/plast till en s4 b5 99a? Dom har slutat tillverkats hos audi och jag hittar inte nånstans på nätet....evigt tacksam för tips.

KolGruvan
28 juni 2019 · 1 450 Inlägg

Hör med någon bilskrot dom bör ha nån liggandes tycker man smile

Senast redigerat av KolGruvan (28 juni 2019)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
torsen
28 juni 2019 · 7 234 Inlägg

Frekko skrev:
Hej! Är det någon som vet hur man kan få tag på hasplåt/plast till en s4 b5 99a? Dom har slutat tillverkats hos audi och jag hittar inte nånstans på nätet....evigt tacksam för tips.

Hasplåt av plast?
Dom hasplåtar jag använde brukar vara av 4 mm rostfritt(syrafast) eller 5 mm härdad duraluminium eller härdad fartygsaluminiumplåt.
Plast kan väl inte skydda oljetråg och/eller växellåda etc?

Mät upp och gör en mockupp på en kartongbit och lämna till en smidesverkstad för tillverkning.
Brukar inte kosta mer än mellan 600:-(utan kvitto) och 1.200:-(med kvitto) eller en stor på bullar(till "rätt" person).

Utmarks-Loke
28 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Plastskyddet under motorn blir nog svårt att få tag på om inte Audi själva har kvar det längre. Pirattillverkarna har nog inte sådana, eftersom de sällan byts. När de går sönder på gamla bilar brukar man plocka bort dom och kasta. Allt de gör är väl egentligen att styra luftströmmarna så man får en liten aning mindre vindmotstånd och 0,000001% lägre bränsleförbrukning. Möjligen blir bilen lite mera ostadig i hastigheter över 250km/h utan den.

M123
28 juni 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:

Frekko skrev:
Hej! Är det någon som vet hur man kan få tag på hasplåt/plast till en s4 b5 99a? Dom har slutat tillverkats hos audi och jag hittar inte nånstans på nätet....evigt tacksam för tips.

Hasplåt av plast?
Dom hasplåtar jag använde brukar vara av 4 mm rostfritt(syrafast) eller 5 mm härdad duraluminium eller härdad fartygsaluminiumplåt.
Plast kan väl inte skydda oljetråg och/eller växellåda etc?

Mät upp och gör en mockupp på en kartongbit och lämna till en smidesverkstad för tillverkning.
Brukar inte kosta mer än mellan 600:-(utan kvitto) och 1.200:-(med kvitto) eller en stor på bullar(till "rätt" person).

Vad är "fartygsaluminiumplåt" för något? Är det vågig plåt?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
28 juni 2019 · 7 234 Inlägg

M123 skrev:

torsen skrev:

Frekko skrev:
Hej! Är det någon som vet hur man kan få tag på hasplåt/plast till en s4 b5 99a? Dom har slutat tillverkats hos audi och jag hittar inte nånstans på nätet....evigt tacksam för tips.

Hasplåt av plast?
Dom hasplåtar jag använde brukar vara av 4 mm rostfritt(syrafast) eller 5 mm härdad duraluminium eller härdad fartygsaluminiumplåt.
Plast kan väl inte skydda oljetråg och/eller växellåda etc?

Mät upp och gör en mockupp på en kartongbit och lämna till en smidesverkstad för tillverkning.
Brukar inte kosta mer än mellan 600:-(utan kvitto) och 1.200:-(med kvitto) eller en stor på bullar(till "rätt" person).

Vad är "fartygsaluminiumplåt" för något? Är det vågig plåt?

Nej.
Slät plåt, till skillnad mot durkplåt som är "antihalkmönstrad".
Vågig plåt kallas korrugerad - exempelvis som viss takplåt.

M123
28 juni 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:

M123 skrev:

torsen skrev:

Hasplåt av plast?
Dom hasplåtar jag använde brukar vara av 4 mm rostfritt(syrafast) eller 5 mm härdad duraluminium eller härdad fartygsaluminiumplåt.
Plast kan väl inte skydda oljetråg och/eller växellåda etc?

Mät upp och gör en mockupp på en kartongbit och lämna till en smidesverkstad för tillverkning.
Brukar inte kosta mer än mellan 600:-(utan kvitto) och 1.200:-(med kvitto) eller en stor på bullar(till "rätt" person).

Vad är "fartygsaluminiumplåt" för något? Är det vågig plåt?

Nej.
Slät plåt, till skillnad mot durkplåt som är "antihalkmönstrad".
Vågig plåt kallas korrugerad - exempelvis som viss takplåt.

Jaha! big_smile
Nu försökte jag mig på att använda humor men det gick som det gick.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zemet
28 juni 2019 · 4 037 Inlägg

M123 skrev:

torsen skrev:

M123 skrev:

Vad är "fartygsaluminiumplåt" för något? Är det vågig plåt?

Nej.
Slät plåt, till skillnad mot durkplåt som är "antihalkmönstrad".
Vågig plåt kallas korrugerad - exempelvis som viss takplåt.

Jaha! big_smile
Nu försökte jag mig på att använda humor men det gick som det gick.

haha jag fick mig ett skratt iaf:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
28 juni 2019 · 7 234 Inlägg

zemet skrev:

M123 skrev:

torsen skrev:
Nej.
Slät plåt, till skillnad mot durkplåt som är "antihalkmönstrad".
Vågig plåt kallas korrugerad - exempelvis som viss takplåt.

Jaha! big_smile
Nu försökte jag mig på att använda humor men det gick som det gick.

haha jag fick mig ett skratt iaf:)

Aha, med skammens rodnad på mina kinder fattar även jag nu vitsen.
Den var bra!

caromania Forummoderator
28 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Plastskyddet under motorn blir nog svårt att få tag på om inte Audi själva har kvar det längre. Pirattillverkarna har nog inte sådana, eftersom de sällan byts. När de går sönder på gamla bilar brukar man plocka bort dom och kasta. Allt de gör är väl egentligen att styra luftströmmarna så man får en liten aning mindre vindmotstånd och 0,000001% lägre bränsleförbrukning. Möjligen blir bilen lite mera ostadig i hastigheter över 250km/h utan den.

Den är nog mest avsedd som sprutskydd mot det som sitter därframme. Jag har kört utan min i minst fem år utan egentliga funderingar. Men det är på en sommarbil så den slipper ju det värsta snöslask och saltsprut upp i främre balkarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Frekko
28 juni 2019 · 13 Inlägg

Ja min tanke är att främst ha skydd för stänk osv. Det har varit en sommarbil men jag har tänkt att börja köra den på vintern. Slipper gärna slask/salt å skit undertill.

Skrotarna verkar inte ha dom heller och audi har slutat "göra" dom...i värsta fall får man väl göra en mall i kartong och skicka till nån plåtverkstad. Men jag hade mer än gärna sluppit det.

caromania Forummoderator
28 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Frekko skrev:
Ja min tanke är att främst ha skydd för stänk osv. Det har varit en sommarbil men jag har tänkt att börja köra den på vintern. Slipper gärna slask/salt å skit undertill.

Skrotarna verkar inte ha dom heller och audi har slutat "göra" dom...i värsta fall får man väl göra en mall i kartong och skicka till nån plåtverkstad. Men jag hade mer än gärna sluppit det.

Tycker det bör finnas på skrotarna? Annars får du ta reda på vad de heter på tyska och söka på eBay. Kanske någon med tüskakunskaper kan bringa klarhet i det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
28 juni 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Plastskyddet under motorn blir nog svårt att få tag på om inte Audi själva har kvar det längre. Pirattillverkarna har nog inte sådana, eftersom de sällan byts. När de går sönder på gamla bilar brukar man plocka bort dom och kasta. Allt de gör är väl egentligen att styra luftströmmarna så man får en liten aning mindre vindmotstånd och 0,000001% lägre bränsleförbrukning. Möjligen blir bilen lite mera ostadig i hastigheter över 250km/h utan den.

Den är nog mest avsedd som sprutskydd mot det som sitter därframme. Jag har kört utan min i minst fem år utan egentliga funderingar. Men det är på en sommarbil så den slipper ju det värsta snöslask och saltsprut upp i främre balkarna.

Det där med att köra utan är nog inte så fel.
Tycker dom där är bara i vägen när man ska byta olja och att dom agerar stensamlare från oljegrus.
Meningen är väl från fabrik att samla upp ev olja och dämpa oljud från motorn, åtminstone i dom fallen när isolering är där. Sen givetvis att få bort föroreningar från vägbanan.

Men har den trillat bort så är ett bekymmer mindre i världen helt enkelt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
fish Allfixare
29 juni 2019 · 1 475 Inlägg

Passar den inte från en A4 då? 1

Frekko
30 juni 2019 · 13 Inlägg

fish skrev:
Passar den inte från en A4 då? 1

Nix, har fått hem en sån från skroten men den är för kort. Tydligen så ska en hasplast från passat w8 passa som en oem till s4 när man söker på amerikanska forum. Men dom är inte billiga tyvärr.

Frekko
30 juni 2019 · 13 Inlägg

caromania skrev:

Frekko skrev:
Ja min tanke är att främst ha skydd för stänk osv. Det har varit en sommarbil men jag har tänkt att börja köra den på vintern. Slipper gärna slask/salt å skit undertill.

Skrotarna verkar inte ha dom heller och audi har slutat "göra" dom...i värsta fall får man väl göra en mall i kartong och skicka till nån plåtverkstad. Men jag hade mer än gärna sluppit det.

Tycker det bör finnas på skrotarna? Annars får du ta reda på vad de heter på tyska och söka på eBay. Kanske någon med tüskakunskaper kan bringa klarhet i det?

Jag skulle säga att jag är rätt duktig på att söka fram saker på nätet. Men en hasplast till en s4 b5 hittar jag f*n inte...inte ens på tyska ebay, inte heller US eller UK ebay. Skroten har jag quadruppelkollat, inget där.

Lyckades hitta en plast till en passat w8 på tyska ebay som enligt amerikanska forum ska passa som en smäck. Kostar 160 euro och skickas från lettland. Vet inte om jag vågar chansa....

zemet
1 juli 2019 · 4 037 Inlägg

Frekko skrev:

caromania skrev:

Frekko skrev:
Ja min tanke är att främst ha skydd för stänk osv. Det har varit en sommarbil men jag har tänkt att börja köra den på vintern. Slipper gärna slask/salt å skit undertill.

Skrotarna verkar inte ha dom heller och audi har slutat "göra" dom...i värsta fall får man väl göra en mall i kartong och skicka till nån plåtverkstad. Men jag hade mer än gärna sluppit det.

Tycker det bör finnas på skrotarna? Annars får du ta reda på vad de heter på tyska och söka på eBay. Kanske någon med tüskakunskaper kan bringa klarhet i det?

Jag skulle säga att jag är rätt duktig på att söka fram saker på nätet. Men en hasplast till en s4 b5 hittar jag f*n inte...inte ens på tyska ebay, inte heller US eller UK ebay. Skroten har jag quadruppelkollat, inget där.

Lyckades hitta en plast till en passat w8 på tyska ebay som enligt amerikanska forum ska passa som en smäck. Kostar 160 euro och skickas från lettland. Vet inte om jag vågar chansa....

Om du pratar priser som näsrmar sig 200€, skall skickas från lettland och sedan hanteras av post nord hade jag avstått.

Malla upp med en stor kartongbit eller masonitbit vad du behöver och be en plåstlagare göra en aluminium hasplåt åt dig istället. Kommer ju kosta typ samma.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Frekko
2 juli 2019 · 13 Inlägg

zemet skrev:

Frekko skrev:

caromania skrev:

Tycker det bör finnas på skrotarna? Annars får du ta reda på vad de heter på tyska och söka på eBay. Kanske någon med tüskakunskaper kan bringa klarhet i det?

Jag skulle säga att jag är rätt duktig på att söka fram saker på nätet. Men en hasplast till en s4 b5 hittar jag f*n inte...inte ens på tyska ebay, inte heller US eller UK ebay. Skroten har jag quadruppelkollat, inget där.

Lyckades hitta en plast till en passat w8 på tyska ebay som enligt amerikanska forum ska passa som en smäck. Kostar 160 euro och skickas från lettland. Vet inte om jag vågar chansa....

Om du pratar priser som näsrmar sig 200€, skall skickas från lettland och sedan hanteras av post nord hade jag avstått.

Malla upp med en stor kartongbit eller masonitbit vad du behöver och be en plåstlagare göra en aluminium hasplåt åt dig istället. Kommer ju kosta typ samma.

Tanken har slagit mig att göra så, slutar nog på det sättet. Får lägga mig under och göra en mall. Tack för alla tips och svar!

M123
2 juli 2019 · 962 Inlägg

Räkna med att du får betala ungefär 972 + moms för plåten på riktigt vis för en 4mm om 2 kvadrat.
Sen lägg till att det tar 1 timme att rita den och en timme för att skära ut den så med ställtid. Låt säga 2 timmar och sen 550 i timmen plus moms.

972 x 1.25 + 1100 x 1.25 = 2590 kr

Sen om du ska bocka den på det.
Jag får inte ihop ekonomin tyvärr.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Frekko
2 juli 2019 · 13 Inlägg

Ajdå. Då drar det iväg...fan att det ska va så svårt å få tag i. Jag har ju kvar en från en a4 som jag kanske kan "modda" dit på nå jävla vis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang