Porsche 928:a eller 944:a?

rakke
20 januari 2007 · 36 Inlägg

Hej!

Har kollat runt lite och blivit väldigt sugen på en gammal porsche:) Har en Saab 9-3:a nu som en kille vill köpa. Så har lite ångest! har kollat på 928:a och 944:a turbo! Vad skulle ni har gjort?


Behållt Saaben, eller köpt någon utav porscharna? om nån har någon erfarenhet av någon utav modellerna så kom gärna med lite synpunkter:)

Kom gärna med förslag på andra bilar om ni vill de:)


har 90.000 att röra mig med!

rakke
20 januari 2007 · 36 Inlägg

ingen som har nått förslag:)?

porsche80
20 januari 2007 · 37 Inlägg

Jag har haft 944 turbo och den är en bil med mycket kraft o väghålning. 928 är mer långfärdsbil.. så satsa på på 944-turbo om du vill köra bil och inte åka.

Ja vad ska man säga...........
rakke
20 januari 2007 · 36 Inlägg

Alltså jag tycker 928:ans modell överväger lite faktist:P men 944:an har mindre hästar! hur kan de vara mer kraft osv i den;)?

Generalen Fritids-designer
20 januari 2007 · 293 Inlägg

Själv hade jag valt 944:an, dels för att jag tycker designen är fräschare samt att den har en väldigt fin väghållning.
Det är vad jag tycker. smile

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
saab93saab
20 januari 2007 · 122 Inlägg

Välj 928!! 928 är en välbyggd bil

deanrobert workoholic
21 januari 2007 · 146 Inlägg

ta 944ans nemesis RX7 gen 2 o gör ett bpu  kommer spöa skiten ur porscharna

porsche80
21 januari 2007 · 37 Inlägg

rakke skrev:
Alltså jag tycker 928:ans modell överväger lite faktist:P men 944:an har mindre hästar! hur kan de vara mer kraft osv i den;)?

Jo men 928=300hk och tung bil
944 turbo= 250 hk och många kilo lättare

Ja vad ska man säga...........
rakke
21 januari 2007 · 36 Inlägg

Har kollat på en 944:a storsek med 300HK! är de nått att ha? den andra är en 928:a S4:a!

saab93saab
22 januari 2007 · 122 Inlägg

928: 320hk 1680kg = 0,19hk/kg           430Nm
944 turbo: 250hk 1490kg = 0,17hk/kg   329Nm

928 är till för att köras snabbt

mitoman
22 januari 2007 · 1 Inlägg

jag skulle satsat på 944 turbon, mycket mer problemfri bil. 928 är en ökänd plånboksätare. gå in o kolla på porsche club sveriges forum (http://forum.porsche.nu/forum)  och läs lite om de båda bilarna från ägarna själva. det står en hel del om 928 i mekhörnan=)

lycka till!

Senast redigerat av mitoman (22 januari 2007)

rakke
22 januari 2007 · 36 Inlägg

Jadu såg inte så mycket skit endå på 928:a tongue.. Men som dom flesta säger så värkar 928 vara en riktig värsting! automatarn ska hålla fint påstår dom med!

newkie
26 januari 2007 · 250 Inlägg

deanrobert skrev:
ta 944ans nemesis RX7 gen 2 o gör ett bpu  kommer spöa skiten ur porscharna

Det du säger är alltså att RX7 är 944:ans fiende nr 1, men det krävs en uppgradering för att den ska spöa porschen? big_smile Vad landar den på för effekt då? big_smile om man sen gör samma uppgradering på porschen då? wink

Jag kan inte svara för 928an, men 944 turbo är snabbare och billigare att trimma om du är ute efter det.

Gämför du en 928 s4 och en 944 turbo efter 89 så är dom lika snabba ungefär 0-100 turbon är marginelt snabbare...

jag röstar på en 944

Har du frågor om bilarna så kan du ju alltid besöka 944sverige.com ett mkt bra frontmotor-Porsche forum.

Senast redigerat av newkie (26 januari 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
deanrobert workoholic
27 januari 2007 · 146 Inlägg

newkie skrev:

deanrobert skrev:
ta 944ans nemesis RX7 gen 2 o gör ett bpu  kommer spöa skiten ur porscharna

Det du säger är alltså att RX7 är 944:ans fiende nr 1, men det krävs en uppgradering för att den ska spöa porschen? big_smile Vad landar den på för effekt då? big_smile om man sen gör samma uppgradering på porschen då? wink

Jag kan inte svara för 928an, men 944 turbo är snabbare och billigare att trimma om du är ute efter det.

Gämför du en 928 s4 och en 944 turbo efter 89 så är dom lika snabba ungefär 0-100 turbon är marginelt snabbare...

jag röstar på en 944

Har du frågor om bilarna så kan du ju alltid besöka 944sverige.com ett mkt bra frontmotor-Porsche forum.

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester … 60503.html
rx7 0-100 6.5
944 turbo 6.3

har hört siffror som 32% med korrekt avgas på rx7..

BMW635_Robban
27 januari 2007 · 1 277 Inlägg

944 ser snällare ut
928 ser ser frän ut

Välj bil efter vad du ska ha den till.

Har åkt med i båda och 928:ans färd glömmer jag aldrig om man säger så.....

Bara du inte köper 924 så är ALLA förhoppningsvis glada smile

newkie
27 januari 2007 · 250 Inlägg

deanrobert skrev:

newkie skrev:

deanrobert skrev:
ta 944ans nemesis RX7 gen 2 o gör ett bpu  kommer spöa skiten ur porscharna

Det du säger är alltså att RX7 är 944:ans fiende nr 1, men det krävs en uppgradering för att den ska spöa porschen? big_smile Vad landar den på för effekt då? big_smile om man sen gör samma uppgradering på porschen då? wink

Jag kan inte svara för 928an, men 944 turbo är snabbare och billigare att trimma om du är ute efter det.

Gämför du en 928 s4 och en 944 turbo efter 89 så är dom lika snabba ungefär 0-100 turbon är marginelt snabbare...

jag röstar på en 944

Har du frågor om bilarna så kan du ju alltid besöka 944sverige.com ett mkt bra frontmotor-Porsche forum.

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester … 60503.html
rx7 0-100 6.5
944 turbo 6.3

har hört siffror som 32% med korrekt avgas på rx7..

Nu gämför du Rx7 med största motorn mot 944 turbo med näst största motorn. Min gör 0-100 på 5,85s enligt porsche. 0ch 0-402m på 13,9, med rätt chip och ökat ladd samt en modifierad wastegate så har man 28% effektvinst med porsche 944 turbo.

Backar du till tredje största motorn, 944 s2 så är det ganska likt, den ligger på  211 hästar och 0-100 på 6,6 sekunder.

Senast redigerat av newkie (27 januari 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
newkie
27 januari 2007 · 250 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
944 ser snällare ut
928 ser ser frän ut

Välj bil efter vad du ska ha den till.

Har åkt med i båda och 928:ans färd glömmer jag aldrig om man säger så.....

Bara du inte köper 924 så är ALLA förhoppningsvis glada smile

924 är ju rätt juste om man har en turbo, hade en sån innan 944 an, skönaste ketchup effekten nånsin big_smile sen är det en ganska ovanlig bil. Kanske lite mkt till åren om man ska trimma. Men en riktig klassiker är det.

Senast redigerat av newkie (27 januari 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
karlsson_6 Volvo Fantast
27 januari 2007 · 194 Inlägg

Du ska helt klart välja 928 om du vill ha power men ta stora motorn
personligt tycker jag den är ful men dom går som satan...

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
deanrobert workoholic
27 januari 2007 · 146 Inlägg

newkie skrev:

deanrobert skrev:

newkie skrev:

Det du säger är alltså att RX7 är 944:ans fiende nr 1, men det krävs en uppgradering för att den ska spöa porschen? big_smile Vad landar den på för effekt då? big_smile om man sen gör samma uppgradering på porschen då? wink

Jag kan inte svara för 928an, men 944 turbo är snabbare och billigare att trimma om du är ute efter det.

Gämför du en 928 s4 och en 944 turbo efter 89 så är dom lika snabba ungefär 0-100 turbon är marginelt snabbare...

jag röstar på en 944

Har du frågor om bilarna så kan du ju alltid besöka 944sverige.com ett mkt bra frontmotor-Porsche forum.

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester … 60503.html
rx7 0-100 6.5
944 turbo 6.3

har hört siffror som 32% med korrekt avgas på rx7..

Nu gämför du Rx7 med största motorn mot 944 turbo med näst största motorn. Min gör 0-100 på 5,85s enligt porsche. 0ch 0-402m på 13,9, med rätt chip och ökat ladd samt en modifierad wastegate så har man 28% effektvinst med porsche 944 turbo.

varför jag jämför med näst största e för han bara hade 90k att röra sig med---o du JÄMFÖR byta av avgassystem med, ett byte av wastegate, chip o ökat ladd

newkie
27 januari 2007 · 250 Inlägg

deanrobert skrev:

newkie skrev:

deanrobert skrev:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1996/9605/960503.html
rx7 0-100 6.5
944 turbo 6.3

har hört siffror som 32% med korrekt avgas på rx7..

Nu gämför du Rx7 med största motorn mot 944 turbo med näst största motorn. Min gör 0-100 på 5,85s enligt porsche. 0ch 0-402m på 13,9, med rätt chip och ökat ladd samt en modifierad wastegate så har man 28% effektvinst med porsche 944 turbo.

varför jag jämför med näst största e för han bara hade 90k att röra sig med---o du JÄMFÖR byta av avgassystem med, ett byte av wastegate, chip o ökat ladd

90k får du garanterat loss en 944 turbo med 250 hästar för vidare så gissar jag att det är billigare att byta chip shimsa en wastegat(Inte byta) och öka laddtrycket. om vi nu diskuterar priser, dom på Aftonbladets sida är helt åt skogen vill jag också påstå, halverar du dem så får du en i hyfsat skick... samtidigt tvivlar jag starkt på en 32% ökning vid byte av avgas big_smile

Inte ens han sjävl jämför ju med 220 hästars modellen.

Senast redigerat av newkie (27 januari 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang