Ford Galaxy 07 med tändningsproblem och elfel

Amfa
2 juli 2019 · 2 Inlägg

Har en Ford Galaxy 07:a där allt började med att fjärrlås slutade fungera, strax där efter blev det problem att den inte ville starta direkt, den går oftast igång men händer då och då att den inte vill starta.
Läste i något forum att det kan vara tändningsringen? Någon som har haft liknande problem?

Sen kom problem nr 2 :)
När jag stänger av bilen så står dimljuset på, inte båda samtidigt utan bara en i taget. Sen hörs ett pip inne i bilen.
Jorsfel? Vart börjar man kolla?

SvarreE
2 juli 2019 · 239 Inlägg

Väldigt generella fel, svårt att gissa sig till vad det kan vara, men jag gör ett försök längre ner här. Antar att du inte läst felkoder, börja där så blir våra gissningar bättre.

Fjärrlåset, kollat enkla saker som batteri i nyckel?

Att den inte vill starta ibland är ju det svåra, men en dålig sensor kanske eller lite tjuvluft/läcka på en bränsleledning (såg du gjort ett inlägg om att den luktar soppa också....)

Dimljuset, ja har du blinkersspaken åt ett håll ska lyser den sidan du "blinkar" åt så att säga om du stänger av tändningen.
Blev just lite oklar på om det är dimljuset eller positionsljuset, ger mig på att det är dimljuset på min Ford men det rimliga borde ju vara positionsljuset. Dessutom är det en störig signal i bilen om du tänt lampan på det sättet. Är någon form av säkerhetsfeature om du måste stanna vid sidan av vägen tror jag.

Vet inte riktigt vad du menar med tändningsringen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang