Knarrande ljud Porsche 911

101Tradera
9 juli 2019 · 6 Inlägg

Jag har en Porsche 911 Carrera 4S cab årsmodell 2008. Helt plötsligt har det uppstått ett gnekande/knarrande ljud när man kör i låg fart över gupp eller på ojämn väg. Det låter som om det kommer bak nästan från förarstolen men sannolikheten är väl kanske inte så stor att det skulle vara från sätet eller?

Jag vet att det finns duktigt folk här så jag provar och hör om någon vänlig själ har någon teori.

Tack på förhand.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Jag satsar på stötdämparn eftersom min kärra låter när man kör i små hålor på grusväg..
Även när jag stiger ur bilen så kommer det ett fjädrande ljud, så jag får tyvärr investera i en ny dämpare..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Lite svårt att gissa men krängningshämmarbussningar kan knarra när de börjar tröttna. Ett enkelt sätt att testa det är att spruta silikonspray på en bussning i taget. Men som sagt, långsökt och extremt svårt att gissa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
101Tradera
9 juli 2019 · 6 Inlägg

Ivel skrev:
Knarrar det även om bilen är parkerad och du vickar på rumpan och hoppar lite upp och ned  i förarstolen?
Gör inte det testet bland folk. wink

smile Nej det låter endast vid körning.

101Tradera
9 juli 2019 · 6 Inlägg

Ivel skrev:
Knarrar det även om bilen är parkerad och du vickar på rumpan och hoppar lite upp och ned  i förarstolen?
Gör inte det testet bland folk. wink

Knirrar det oavsett om du har ned eller uppcabbat? Jag tänker mig en knirrande cabställning, cabskydd eller något som har med det att göra.

Ah jag har inte testat nedcabbat då det just kommit och vädret har ju inte varit så cabvänligt

101Tradera
9 juli 2019 · 6 Inlägg

insidan skrev:
Jag satsar på stötdämparn eftersom min kärra låter när man kör i små hålor på grusväg..
Även när jag stiger ur bilen så kommer det ett fjädrande ljud, så jag får tyvärr investera i en ny dämpare..sad

Hm känns inte som att dämparna skulle vara dåliga, men som sagt jag är långt ifrån någon expert

101Tradera
9 juli 2019 · 6 Inlägg

caromania skrev:
Lite svårt att gissa men krängningshämmarbussningar kan knarra när de börjar tröttna. Ett enkelt sätt att testa det är att spruta silikonspray på en bussning i taget. Men som sagt, långsökt och extremt svårt att gissa.

Ok ska ljudet försvinna om man sprutar på silikonsprsy?

caromania Forummoderator
10 juli 2019 · 9 296 Inlägg

101Tradera skrev:

caromania skrev:
Lite svårt att gissa men krängningshämmarbussningar kan knarra när de börjar tröttna. Ett enkelt sätt att testa det är att spruta silikonspray på en bussning i taget. Men som sagt, långsökt och extremt svårt att gissa.

Ok ska ljudet försvinna om man sprutar på silikonsprsy?

Ja men det löser inte problemet utan då har du hittat det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
101Tradera
10 juli 2019 · 6 Inlägg

101Tradera skrev:

Ivel skrev:
Knarrar det även om bilen är parkerad och du vickar på rumpan och hoppar lite upp och ned  i förarstolen?
Gör inte det testet bland folk. wink

Knirrar det oavsett om du har ned eller uppcabbat? Jag tänker mig en knirrande cabställning, cabskydd eller något som har med det att göra.

Ah jag har inte testat nedcabbat då det just kommit och vädret har ju inte varit så cabvänligt

Intressant när jag idag körde nedcabbat försvann ljudet helt. Ska köra där det är lite guppigare väg (dvs nästan var som helst i innerstan i sthlm). Tack för tipset att kolla ljudet både upp och nedcabbat. Sen är det ju frågan vad det då är. Kanske blir att lämna in och felsöka då antar jag.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Ja ja, nu har jag lärt mig att det finns något som heter cabbeknarr. .smile
Jag var så inställd på stötdämpare p g av att jag har samma oljud..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

insidan skrev:
Ja ja, nu har jag lärt mig att det finns något som heter cabbeknarr. .smile
Jag var så inställd på stötdämpare p g av att jag har samma oljud..sad

Näe inte riktigt, är det hjulupphängningarna kallas det knarr när det är cabben kallas det knirr. wink

Jag var helt säker på att bilar bara brukar knorpa.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang