Volvo V70 -11 D3, varvtal som stiger vid uppsläpp av koppling.

Andreman
10 juli 2019 · 10 Inlägg

Hej. Är i köpartagen och var och tittade på en bil skriven i rubrik.

När jag stog på tomgången och släppte upp kopplingen UTAN någon växel i så steg varvtalet snabbt upp till 1000 varv (från 700-800 varv) för att sen gå tillbaks till rätta tomgångsvarven.

Den steg snabbt, alltså det tog inte ens en sekund så var den tillbaka till rätta varven.

Är detta normalt? Eller är det någon slang på något vis som läcker lite.

Fråga nummer 2: Den var rätt skumpig i fjädring, i mitt huvud så var fjädringen runt om slut, eller ska V70 vara skumpig?

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
10 juli 2019 · 10 244 Inlägg

1. Dom gör så. Inget fel.

2. Just skumpighet är svårt att beskriva i text.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Andreman
10 juli 2019 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
1. Dom gör så. Inget fel.

2. Just skumpighet är svårt att beskriva i text.

//Brådhis

Okej tackar, bra att veta att de ska göra så.

Jag kände på t.ex en nyare V40 och den var bättre i fjädring i mitt tycke, ska V70 och V40 vara jämlik fjädringsmässigt?

Senast redigerat av Andreman (10 juli 2019)

Andreman
10 juli 2019 · 10 Inlägg

Ivel skrev:

Andreman skrev:

Brådhis skrev:
1. Dom gör så. Inget fel.

2. Just skumpighet är svårt att beskriva i text.

//Brådhis

Okej tackar, bra att veta att de ska göra så.

Jag kände på t.ex en nyare V40 och den var bättre i fjädring i mitt tycke, ska V70 och V40 vara jämlik fjädringsmässigt?

V70 och V40 är inte lika alls, inte ens fjädringsmässigt.
V40 är betydligt fastare och stötigare medans V70 är mjuka och sävliga.

Ah okej jag fattar. Hemskt svårt att försöka förklara hur men det jag kan säga är att den gungade rätt bra när jag gungade med händerna på fronten samt dragkroken.

Men det låter som på din beskrivning att fjädringen kanske var ok ändå då.

Är fjädringen hårdare på en Xc70? Jag antar det va? Jag tänkte att annars kanske jag kan jämföra med en sån bil.

Samtidigt är bilen nybesiktad, och det känns som man ska få en tvåa om man har dålig fjädring?

Senast redigerat av Andreman (10 juli 2019)

xXSammy
10 juli 2019 · 6 566 Inlägg

Vanligt att främre länkarmsbussningarna bak spricker och släpper annars.

De/Dem
Andreman
10 juli 2019 · 10 Inlägg

Ivel skrev:

Andreman skrev:

Ivel skrev:

V70 och V40 är inte lika alls, inte ens fjädringsmässigt.
V40 är betydligt fastare och stötigare medans V70 är mjuka och sävliga.

Ah okej jag fattar. Hemskt svårt att försöka förklara hur men det jag kan säga är att den gungade rätt bra när jag gungade med händerna på fronten samt dragkroken.

Men det låter som på din beskrivning att fjädringen kanske var ok ändå då.

Är fjädringen hårdare på en Xc70? Jag antar det va? Jag tänkte att annars kanske jag kan jämföra med en sån bil.

Samtidigt är bilen nybesiktad, och det känns som man ska få en tvåa om man har dålig fjädring?

Den ska sluta gunga efter ett gung, fortsätter den likt en gammal jänkare är stötdämparna dåliga.

Ja precis, får titta en gång till och se hur den beter sig riktigt. Jag tittade inte bara på fjädringen utan egentligen på allt så man glömmer lite hur den tedde sig.

xXSammy skrev:
Vanligt att främre länkarmsbussningarna bak spricker och släpper annars.

Ja okej. Denna bilen var rätt gungig lika mycket både fram och bak! Sen skulle jag tro att besiktningen borde sett det! Tack för svar ändå. Kan vara bra att veta vad som är vanligt på bilarna.

Utmarks-Loke
10 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Angående varvtalet när kopplingen släpptes upp, antar att de är rogrammerade att göra så för att växlingarna skall bli mjukare, motorns varvtal skall möta lådans varvtal bättre. Så kallat "high tech".

Andreman
10 juli 2019 · 10 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Angående varvtalet när kopplingen släpptes upp, antar att de är rogrammerade att göra så för att växlingarna skall bli mjukare, motorns varvtal skall möta lådans varvtal bättre. Så kallat "high tech".

Jaha, det låter logiskt i alla fall! Blev mest förvånad och tänkte "vad fan äre där?". Haha.

Var och titta lite på bilen igen nu, jämförde med en V70 taxibil som stod 20 meter bort och den var rätt jämbördig med "min" V70. Men de är bra svampig jämfört med min S40 -06a som är mer stötig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang