2733
Sök

Auris 2011 guppar vid körning

5 Inlägg
18 juli 2019
Trådstartare
Hej,

När jag kör Aurisen händer det att den börjar guppa upp och ner. Guppen är små men många och verkar komma från ojämnheter i vägen. Det är inte avhängigt hastighet och den guppar inte jämt men på samma sträckor. Har aldrig varit med om något liknande i en bil. Det påverkar inte körningen men är störande.

Vad kan vara fel? Är det stötdämparna?

Vettemannen
18 juli 2019
Eripe skrev:
Hej,

När jag kör Aurisen händer det att den börjar guppa upp och ner. Guppen är små men många och verkar komma från ojämnheter i vägen. Det är inte avhängigt hastighet och den guppar inte jämt men på samma sträckor. Har aldrig varit med om något liknande i en bil. Det påverkar inte körningen men är störande.

Eller vägen!

/Benny

5 Inlägg
18 juli 2019
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Eripe skrev:
Hej,

Eller vägen!

/Benny

Haha, ja. Men det guppar inte med andra bilar. Inte nån. Samma sträcka.

6 247 Inlägg
18 juli 2019
Det låter lite tidigt att stötdämparna redan skulle vara slut. Eller har bilen gått ruskigt många mil, kanske på dåliga vägar?

5 Inlägg
18 juli 2019
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Det låter lite tidigt att stötdämparna redan skulle vara slut. Eller har bilen gått ruskigt många mil, kanske på dåliga vägar?

Den har körts uppe i norr nånstans. 15k mil ungefär.

5 Inlägg
19 juli 2019
Trådstartare
Ivel skrev:
Prova att gunga bilen och se om den fortsätter gunga.

Testade det. Den fortsätter inte utan rör sig stumt fram och tillbaka ett par gånger och stannar.

394 Inlägg
19 juli 2019
Resonans. Guppen i vägen råkar ha precis lagom avstånd för att din Auris skall komma i "självsvängning"?

Sök