Sporadiskt lågt oljetryck efter service

Martinsv
19 juli 2019 · 3 Inlägg

Hej,

Vår Opel Astra Sports tourer från 2009/2010 (Diesel) servades igår på Mekonomen, bytt olja, oljefilter, bränslefilter och kupefilter. Den har gått 16800 mil.

När jag körde hem (ca 15-20km) och kom upp på uppfarten, som sluttar lite, så kom varning upp om lågt oljetryck. Jag stängde bilen och startade igen, då var det borta. Jag provade att rulla tillbaka till plan yta och köra upp igen och när bilen började luta lite så kom varningen tillbaka.

Jag övertalade mekonomen folket att köra hem till mig idag, de checkade oljenivån på stickan och den är rätt. När de startade bilen lyckades vi givetvis inte återskapa problemet.

För en stund sedan körde jag en kort sväng igen och efter att ha kört 10-15 min och kom in på lite gropig grusväg så blinkade samma varning till kort. Väl hemma igen så lyckades jag få fram varningen på uppfarten igen en kort stund. Det verkar alltså ha med lutning och att bilen ska vara lite varm.

Mekonomen påstod att det troligen är givaren och att jag kan köra till dem om det dyker upp så byter dem. Dock, det är så galet osannolikt att det skulle hända direkt efter service att en givare ger sig.

Kan nämna att oljan de fyllde på är Castrol Edge FST 0W-30. Mechanum har tidigare fyllt på en 5W-30 (Mobil Super 3000 F-G DEXOS2).

Är tacksam för alla tips, vill helst undvika onödiga reparationer lika lite som en motor som skär.

Med vänlig hälsning,
Martin

Senast redigerat av Martinsv (19 juli 2019)

Martinsv
19 juli 2019 · 3 Inlägg

En kort uppdatering, min första slutsats var helt fel, det har inget med plan eller sluttande yta att göra. Jag körde precis en bit och när bilen är varm så uppstår felet efter en kort stund på tomgång stillastående, när oljetrycket fallet i motorn, om jag endast ger 200 varv gaspådrag från tomgång stillastående så försvinner problemet.

Jag pratade med mekanikern som insisterar på oljetrycksgivaren, men enligt boken ska 0W-30 olja endast användas vid -25 grader eller kallare. Kan det vara att den är för lättflytande nu när det är varmt?

Tack för all hjälp.

Senast redigerat av Martinsv (19 juli 2019)

simlar
19 juli 2019 · 5 508 Inlägg

0W-30 är lika lättflytande varm som 5W-30 så det ska inte påverka.
Siffran före W är vid kyla, Winter, och siffrorna efter är vid varm olja.
Däremot kan det skilja lite mellan Castrol och Mobil, finns ett viskositetsspann på klassningarna. SAE 30 ska ha en viskositet på lägst 9,3 och högst 12,5 cSt vid 100°C.

Det kan ju vara så pass otroligt att oljetrycksgivaren gett upp precis vid service, men den bör ju då varna för oljetrycket hela tiden och inte enbart när motorn är varm.

Om oljefiltret sitter som det ska och det inte är råkats lämna kvar gamla tätningar så skulle jag rekommendera att mäta oljetrycket om om trycket är för lågt så är det ju då lämpligast att byta olja igen till en Mobil Super 3000 5W-30 som du kört med tidigare utan problem.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lockwood
19 juli 2019 · 394 Inlägg

Byt filter igen. Kontrollera så alla oringar sitter där de skall på det gamla filtret, jämför med det nya. Min gissning är att det är nån filter-oring eller liknande som inte tätar som konstruerat.

kunghippe
21 juli 2019 · 197 Inlägg

Fick liknande problem efter en service . Problemet va att nya oljan löste upp kox och andra avlagringar , så efter kört en stund så täpptes oljesilen i oljetråget och oljetrycket sjönk och bilen varnade för lågt oljetryck . Jag skruade av oljetråget och rengjorde silen och hällde på billig olja och körde en invändig motortvätt på flaska . Efter det bytte jag olja till en bättre och har inte haft problemet efter . Men en verkstad kan ju mäta oljetrycket till dig först för utesluta det

Volvo 740 (1986)
Martinsv
23 juli 2019 · 3 Inlägg

Hej igen,

Tack för alla tips, nu är det löst!

Mekonomen tog in bilen igår och idag fick jag den igen, tydligen var det fel mellan det nya oljefiltret och packningen, de lyckades inte förklara så att jag förstod  helt men fel var det. De hade varit med om det vid något tillfälle tidigare och skulle nu meddela mekonomen centralt.

Kan inte klaga på deras service trots att sådant här inte bör hända förstås, två tekniker körde de 20km ut till oss direkt efter att jag ringde i fredags. Dagens åtgärd tog det inget betalt för heller, vilket förstås är som det ska men mindre seriösa firmor hade nog gärna bytt lite saker.

Tack igen alla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang