Prius 1.5 VVT-i Hybrid HSD 2008 startar inte

BjornPrius
20 juli · 3 Inlägg
#1

Min Prius startar inte. Istället tänds en hel rad med lampor på displayen, se bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232609/232609-5d5f61c30a6b2eb3b02aca34941f8a73.jpg

Motorn är inte igång och det går inte att sätta den i driveläge. Det går inte heller att stänga av den direkt, den stängs av med kanske 15 sekunders fördröjning.

Jag har haft batteriproblem förut men det här är något annat. Jag har kollat att startbatteriet är fulladdat, och alla lampor lyser starkt. Tanken är definitivt inte tom. Har inte kunnat få kontakt med verkstad ännu eftersom det är helg.

Detta hände i tisdags också, men då startade den på andra försöket.

panda666
20 juli · 3 026 Inlägg
#2

BjornPrius skrev:
Min Prius startar inte. Istället tänds en hel rad med lampor på displayen, se bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232609/232609-5d5f61c30a6b2eb3b02aca34941f8a73.jpg

Motorn är inte igång och det går inte att sätta den i driveläge. Det går inte heller att stänga av den direkt, den stängs av med kanske 15 sekunders fördröjning.

Jag har haft batteriproblem förut men det här är något annat. Jag har kollat att startbatteriet är fulladdat, och alla lampor lyser starkt. Tanken är definitivt inte tom. Har inte kunnat få kontakt med verkstad ännu eftersom det är helg.

Detta hände i tisdags också, men då startade den på andra försöket.

mhh har inte sett så många priusar med problem, rekord lotto;) kanske startbatteriet är helt finito och behöver bytas, alltså ger inget ström länger. Kollat fjärdosans batteri? dessa har keyless vad ja minns, kollat så att batteriet i den är fräscht?

BjornPrius
20 juli · 3 Inlägg
#3

panda666 skrev:

BjornPrius skrev:
Min Prius startar inte. Istället tänds en hel rad med lampor på displayen, se bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232609/232609-5d5f61c30a6b2eb3b02aca34941f8a73.jpg

Motorn är inte igång och det går inte att sätta den i driveläge. Det går inte heller att stänga av den direkt, den stängs av med kanske 15 sekunders fördröjning.

Jag har haft batteriproblem förut men det här är något annat. Jag har kollat att startbatteriet är fulladdat, och alla lampor lyser starkt. Tanken är definitivt inte tom. Har inte kunnat få kontakt med verkstad ännu eftersom det är helg.

Detta hände i tisdags också, men då startade den på andra försöket.

mhh har inte sett så många priusar med problem, rekord lotto;) kanske startbatteriet är helt finito och behöver bytas, alltså ger inget ström länger. Kollat fjärdosans batteri? dessa har keyless vad ja minns, kollat så att batteriet i den är fräscht?

Tack för svaret! Batteriet i fjärrkontrollen är nytt, och jag testade för säkerhets skull med reservnyckeln också, med samma resultat.

Kan startbatteriet vara slut om det visar på mätaren att det är fulladdat? I så fall skulle jag kunna pröva med jump starter.

Ivel
20 juli · 537 Inlägg
#4

BjornPrius skrev:

panda666 skrev:

BjornPrius skrev:
Min Prius startar inte. Istället tänds en hel rad med lampor på displayen, se bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232609/232609-5d5f61c30a6b2eb3b02aca34941f8a73.jpg

Motorn är inte igång och det går inte att sätta den i driveläge. Det går inte heller att stänga av den direkt, den stängs av med kanske 15 sekunders fördröjning.

Jag har haft batteriproblem förut men det här är något annat. Jag har kollat att startbatteriet är fulladdat, och alla lampor lyser starkt. Tanken är definitivt inte tom. Har inte kunnat få kontakt med verkstad ännu eftersom det är helg.

Detta hände i tisdags också, men då startade den på andra försöket.

mhh har inte sett så många priusar med problem, rekord lotto;) kanske startbatteriet är helt finito och behöver bytas, alltså ger inget ström länger. Kollat fjärdosans batteri? dessa har keyless vad ja minns, kollat så att batteriet i den är fräscht?

Tack för svaret! Batteriet i fjärrkontrollen är nytt, och jag testade för säkerhets skull med reservnyckeln också, med samma resultat.

Kan startbatteriet vara slut om det visar på mätaren att det är fulladdat? I så fall skulle jag kunna pröva med jump starter.

Jag har haft exakt det symptomet på en Prius 3 och det var låg volt i signalbatteriet.
Prova att känna om polerna är åtdragna, det är inte heller otänkbart.
Start med kablar direkt på signalbatteriet fungerar ypperligt om du inte har möjlighet och tiden att ladda det som vanligt. Just signalbatteriet är en svag punkt då det inte används så mycket och är väldigt litet.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli · 12 048 Inlägg
#5

Ivel skrev:

BjornPrius skrev:

panda666 skrev:
mhh har inte sett så många priusar med problem, rekord lotto;) kanske startbatteriet är helt finito och behöver bytas, alltså ger inget ström länger. Kollat fjärdosans batteri? dessa har keyless vad ja minns, kollat så att batteriet i den är fräscht?

Tack för svaret! Batteriet i fjärrkontrollen är nytt, och jag testade för säkerhets skull med reservnyckeln också, med samma resultat.

Kan startbatteriet vara slut om det visar på mätaren att det är fulladdat? I så fall skulle jag kunna pröva med jump starter.

Jag har haft exakt det symptomet på en Prius 3 och det var låg volt i signalbatteriet.
Prova att känna om polerna är åtdragna, det är inte heller otänkbart.
Start med kablar direkt på signalbatteriet fungerar ypperligt om du inte har möjlighet och tiden att ladda det som vanligt. Just signalbatteriet är en svag punkt då det inte används så mycket och är väldigt litet.

Exakt samma problem med vår för några år sedan. Startbatteriet visade fullt men... Startades med kablar och köpte ett nytt batteri sen. Har fungerat ua. sedan dess. Som Ivel nämner är det inte ovanligt efter så många år.

Börja med det. Med tanke på att bilen inte rullat så mycket kanske den gått många korta sträckor? Då kan det vara huvudrelät som inte slår till men det tar vi sen i så fall.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
BjornPrius
20 juli · 3 Inlägg
#6

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

BjornPrius skrev:

Tack för svaret! Batteriet i fjärrkontrollen är nytt, och jag testade för säkerhets skull med reservnyckeln också, med samma resultat.

Kan startbatteriet vara slut om det visar på mätaren att det är fulladdat? I så fall skulle jag kunna pröva med jump starter.

Jag har haft exakt det symptomet på en Prius 3 och det var låg volt i signalbatteriet.
Prova att känna om polerna är åtdragna, det är inte heller otänkbart.
Start med kablar direkt på signalbatteriet fungerar ypperligt om du inte har möjlighet och tiden att ladda det som vanligt. Just signalbatteriet är en svag punkt då det inte används så mycket och är väldigt litet.

Exakt samma problem med vår för några år sedan. Startbatteriet visade fullt men... Startades med kablar och köpte ett nytt batteri sen. Har fungerat ua. sedan dess. Som Ivel nämner är det inte ovanligt efter så många år.

Tack för svaren, jag tror ni har rätt. Den gick igång med boostern. Det blir nog att byta batteriet, för andra gången hmm

Ivel
21 juli · 537 Inlägg
#7

BjornPrius skrev:

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

Jag har haft exakt det symptomet på en Prius 3 och det var låg volt i signalbatteriet.
Prova att känna om polerna är åtdragna, det är inte heller otänkbart.
Start med kablar direkt på signalbatteriet fungerar ypperligt om du inte har möjlighet och tiden att ladda det som vanligt. Just signalbatteriet är en svag punkt då det inte används så mycket och är väldigt litet.

Exakt samma problem med vår för några år sedan. Startbatteriet visade fullt men... Startades med kablar och köpte ett nytt batteri sen. Har fungerat ua. sedan dess. Som Ivel nämner är det inte ovanligt efter så många år.

Tack för svaren, jag tror ni har rätt. Den gick igång med boostern. Det blir nog att byta batteriet, för andra gången hmm

De nada.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli · 12 048 Inlägg
#8

Ivel skrev:

BjornPrius skrev:

Hybrid_ skrev:

Exakt samma problem med vår för några år sedan. Startbatteriet visade fullt men... Startades med kablar och köpte ett nytt batteri sen. Har fungerat ua. sedan dess. Som Ivel nämner är det inte ovanligt efter så många år.

Tack för svaren, jag tror ni har rätt. Den gick igång med boostern. Det blir nog att byta batteriet, för andra gången hmm

De nada.

Dolgo banka!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
panda666
21 juli · 3 026 Inlägg
#9

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

BjornPrius skrev:

Tack för svaren, jag tror ni har rätt. Den gick igång med boostern. Det blir nog att byta batteriet, för andra gången hmm

De nada.

Dolgo banka!

Dōitashimashite  =^_^=

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang