Fabia 1.4 är slö och har börjat dra mer bensin

Kingmaker
22 juli 2019 · 1 Inlägg

Skodan min, som är slö till vardags, upplevs lite slöare än vanligt samtidigt som jag upplever att bränsleförbrukningen ökat lite. Kan det vara luftintag eller bränslefilter tro?
Det är en fabia 2008 med 1.4 bensin.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2019 · 17 345 Inlägg

En service gör nog gott. Luftfilter? Absolut möjligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
22 juli 2019 · 962 Inlägg

Är bränslefiltret så dåligt att den ger en mer generellt dålig gång mer än bara att vara lite slö kan man nog utesluta det sålänge, är det ett överhängande slöeri så visst påverkar det förbrukningen om man måste hålla åt den mer på gas för att få gensvar.

Rätta vägen med så ny bil är inte att sitta och gissa utan ta sig till någon som kan via diagnos titta på värdena och titta efter ev felkoder.

Men vad kan utlösa detta då da?

Ja som du skrev luftfilter men det måste va bra dåligt förs du märker det på att den blir slö, förbrukningen är väl mer talande så sett.

Jag sätter nog hellre mina på ev fel så som möjligt.

Syresensorn.

Läckande avgassystem före denna givare.

Dålig katalysator som skapar mottryck och stör värdet för syresensorn, igensatt eller att cellerna delat på sig och spapat en propp.

Dåliga tänddelar, här vet jag inte form av tändspolar eller avvarande av fördelare men någon form av av ev problem.
Kanske en dålig Lmm eller allmänt äckligt och kladdig.

Möjlighet till temperatursensor fel så bilen inte vet om den är kall eller varm, eller vad för temperatur det är ute.

Eller någon annan form av störning i styrsystemet.

Listan kan tyvärr göras oändligt lång och kan fyllas på.

Mitt råd är börja inte byta delar på måfå utan ta hjälp med avläsning av bilen. Sen utgå därifrån.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
22 juli 2019 · 5 791 Inlägg

Ja, det är nog någon elektronisk komponent i insprutningen som börjar ge upp. Börja med felkodsavläsning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2019 · 17 345 Inlägg

Ivel skrev:
Jag har "lagat" en Volvo 164 med samma symptom förutom ökning av  bränsleförbrukningen genom att dra tillbaka gummimattan som hade fastnat under gaspedalen. Det syns garanterat inte vid en felkodsavläsning.

Haha! Får göra detta någon gång i veckan när kick-down slutar fungera. (Nej, jag ska inte byta mattor)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Jag har sett en del förare under de 50 åren jag kört som betett sig på ovanstående sätt.
Och nu äntligen fått en formidabel förklaring på händelserna .
Och, ja, en del högljudda ångerfulla  eder har förekommit när detta skett...

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juli 2019 · 13 644 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:
Jag har "lagat" en Volvo 164 med samma symptom förutom ökning av  bränsleförbrukningen genom att dra tillbaka gummimattan som hade fastnat under gaspedalen. Det syns garanterat inte vid en felkodsavläsning.

Haha! Får göra detta någon gång i veckan när kick-down slutar fungera. (Nej, jag ska inte byta mattor)

På en Volvo 245 -80 blev det motsatt effekt (om man nu kan uttrycka det så när det gäller en B21A) när gaspedalen istället fastnade i gummimattan och bilen skenade iväg med alla 101hk till förfogande. De första millisekunderna överraskades jag lite i omkörningen för att sedan, till skillnad på hur det löses i Hollywoods kulisser, lade jag i friläget och stängde av motorn. Det var givetvis lite pinsamt att sakta ner precis efter omkörningen och moloket rulla in på första avtagsväg med den nyligen omkörda signalerandes bakom både visuellt medelst ljussignal tillika handsignaler och ljudsignaler, jag tror den föraren även levererade verbala okvädningsord.
Sorry TS för anekdoten.

haha gjorde en rullande burnis bakom en trög j-vel i trafiken och fick gashäng med min 855turbo atech steg3..  det var en spännande sec kan jag säga smile tog en halv sec att förstå att man kanske ska stänga av bilen..  för att bromsa hjälpte inte ett skit smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang