Volvo 740 -86 surrar vid start??

Generalarn
22 juli 2019 · 12 Inlägg

Hej, har precis bytt växellåda på min 740 -86 (b230k med A fögge) den startade fint innan men nu efter lådbyte så bara surrar den när jag vrider om nyckeln, tog loss startmotorn och bytte till en fungerande. Men samma sak händer nu med.. Misstänker jordfel men har varken hittat någon jordfläta eller något dylikt, någon som haft samma problem?

Tog loss jorden från batteriet och gjorde rent så den får bra med jord i chassit men ändå ingen framgång..

Kan dra runt motorn för hand utan problem och koppling samt växlar går att lägga i hur fint som helst..

Senast redigerat av snuspojk (22 juli 2019)

Utmarks-Loke
22 juli 2019 · 5 791 Inlägg

Har du provat med ett friskt batteri? Har du provat att tvångsköra starten genom att koppla spänning direkt på den lilla anslutningen?

Generalarn
22 juli 2019 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har du provat med ett friskt batteri? Har du provat att tvångsköra starten genom att koppla spänning direkt på den lilla anslutningen?

Friskt batteri sitter i, hur menar du med tvångsköra? Anslutningen på solenoiden menar du? (Koppla spänning från + på startmotorn till solenoiden)

Utmarks-Loke
22 juli 2019 · 5 791 Inlägg

snuspojk skrev:

Svarte_Orm skrev:
Har du provat med ett friskt batteri? Har du provat att tvångsköra starten genom att koppla spänning direkt på den lilla anslutningen?

Friskt batteri sitter i, hur menar du med tvångsköra? Anslutningen på solenoiden menar du? (Koppla spänning från + på startmotorn till solenoiden)

Just precis så. Lägg ur växeln först, annars kan du köra över dig själv.

Generalarn
22 juli 2019 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

snuspojk skrev:

Svarte_Orm skrev:
Har du provat med ett friskt batteri? Har du provat att tvångsköra starten genom att koppla spänning direkt på den lilla anslutningen?

Friskt batteri sitter i, hur menar du med tvångsköra? Anslutningen på solenoiden menar du? (Koppla spänning från + på startmotorn till solenoiden)

Just precis så. Lägg ur växeln först, annars kan du köra över dig själv.

Bilen är upp pallad så det är lugnt, du vet inte om det kan vara något jordfel? Låter dock konstigt att bara för jag bytt låda så ska detta inträffa..

Xebers76
22 juli 2019 · 2 246 Inlägg

Vart sitter jordkabeln mellan motor och chassie på dessa?

Generalarn
22 juli 2019 · 12 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vart sitter jordkabeln mellan motor och chassie på dessa?

Väldigt bra fråga, på vanliga F sitter den väl bakom servopumpen? Ska gå ut och slänga ett snabbt öga och se vad jag hittar

Edit: den sitter under generatorn, inte alls tänkt på att kolla den, får lossa den och göra rent den ordentligt, återkommer med resultat

Senast redigerat av snuspojk (22 juli 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Undrar hur han vet att det är ett friskt batteri..
Det låter ju precis som ett halvt urladdat på  beskrivningen. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Generalarn
22 juli 2019 · 12 Inlägg

insidan skrev:
Undrar hur han vet att det är ett friskt batteri..
Det låter ju precis som ett halvt urladdat på  beskrivningen. .

Batteriet är helt nytt? Vet inte hur du har det men jag har aldrig köpt ett halvt urladdat nytt batteri? smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Tror du verkligen att nyköpta batterier är fulladdade ?
Det tror inte jag..
Såvida man inte har underhållsladdning påkopplad hela tiden.
Batterier tappar 1% av laddningen om dagen om inte laddning tillförs.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, man blir inte klok på vad han menar, så därför gissade jag på batteriet, men där fick jag tydligen tji..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Generalarn
23 juli 2019 · 12 Inlägg

snuspojk skrev:

Xebers76 skrev:
Vart sitter jordkabeln mellan motor och chassie på dessa?

Väldigt bra fråga, på vanliga F sitter den väl bakom servopumpen? Ska gå ut och slänga ett snabbt öga och se vad jag hittar

Edit: den sitter under generatorn, inte alls tänkt på att kolla den, får lossa den och göra rent den ordentligt, återkommer med resultat

Jordkabeln som hade gått av, på med ny kabelsko och problemet är löst, tackar för hjälp!

Ivel skrev:
"Surrar"?
Drar startmotorn runt motorn eller roterar den utan att drevet greppar eller är det bränslepumpen du hör surra?

Jag vet inte riktigt vad som hände men problemet är löst nu, Jordkabeln in i blocket som hade lossat.

insidan skrev:
Ja, man blir inte klok på vad han menar, så därför gissade jag på batteriet, men där fick jag tydligen tji..sad

Ursäktar mig om jag uttryckte mig drygt! Uppskattar din hjälp även om batteriet var helt nytt (satte i ett nytt för bara någon dag sedan) så den har inte stått still länge med det.

Generalarn
23 juli 2019 · 12 Inlägg

Problem löst, Jordkabel till blocket som va av. sitter under generatorn på dessa modeller (B230K)

Generalarn
24 juli 2019 · 12 Inlägg

Ivel skrev:
Strålande bra att du återkopplade med lösningen och givetvis lika bra att bilen fungerar och det var en gratis fix.

Ja alltid kul när det kan gå hyfsat smärtfritt och inte ta så stor skada på plånboken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang