Två olika styrboxar i en bil?

Snabbajonny
22 juli 2019 · 1 Inlägg

Tjena! Av ren nyfikenhet undrar jag om det går att ha två olika styrboxar i en bil? Till exempel ena styrboxen inställd på mer ekonomisk körning och en för maximal prestanda. Om ja, nackdelar? Och hur jobbigt kan det vara att koppla? Inte helt insatt och hittade inget på Google, kan vara helt ute och cykla också, men är som sagt bara nyfiken.
Tack på förhand.

Utmarks-Loke
22 juli 2019 · 5 791 Inlägg

En gammal bil med L-jet eller tidig motronic skulle det nog gå att göra på. Eller ännu hellre bara ha en liten brytare som ändrar någon givare till olika värden. Men dagens bilar är matchade mellan styrbox och andra komponenter i bilen, tex. startspärr och det är inte enkelt alls. Enklare då med en liten sprint på gaspedalen som gör att man inte kan trampa hela vägen ner big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2019 · 17 345 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En gammal bil med L-jet eller tidig motronic skulle det nog gå att göra på. Eller ännu hellre bara ha en liten brytare som ändrar någon givare till olika värden. Men dagens bilar är matchade mellan styrbox och andra komponenter i bilen, tex. startspärr och det är inte enkelt alls. Enklare då med en liten sprint på gaspedalen som gör att man inte kan trampa hela vägen ner big_smile

jag har en gummimatta som åker in under gaspedalen. När man har bråttom så drar man tillbaka den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2019 · 17 345 Inlägg

Vad pratar vi om för bil? Årsmodell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
23 juli 2019 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:
En gammal bil med L-jet eller tidig motronic skulle det nog gå att göra på. Eller ännu hellre bara ha en liten brytare som ändrar någon givare till olika värden. Men dagens bilar är matchade mellan styrbox och andra komponenter i bilen, tex. startspärr och det är inte enkelt alls. Enklare då med en liten sprint på gaspedalen som gör att man inte kan trampa hela vägen ner big_smile

jag har en gummimatta som åker in under gaspedalen. När man har bråttom så drar man tillbaka den...

Jag hade på en bil, Jeep Liberty 2.8 CRD automat -06, en gummimatta som gled under gaspedalen så att gaspedalen hamnade i läge "plattan i mattan".
Mycket mycket obehagligt med stark turbodiesel som endast med uppbringande av maximal kraft på bromspedalen förmåddes ge sig.
Inträffade vid en kickdown på en av Stockholms infarter.
Incidenten orsakade ingen olycka och generalagenten gick ut med recall/varning för att lägga gummimattan, som följde med bilen ny, ovanpå den extra textilmattan, som således skulle ersätta textilmattan - inte kombineras med textilmattan.
Bilen köptes ny i det skicket.

caromania Forummoderator
23 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:
En gammal bil med L-jet eller tidig motronic skulle det nog gå att göra på. Eller ännu hellre bara ha en liten brytare som ändrar någon givare till olika värden. Men dagens bilar är matchade mellan styrbox och andra komponenter i bilen, tex. startspärr och det är inte enkelt alls. Enklare då med en liten sprint på gaspedalen som gör att man inte kan trampa hela vägen ner big_smile

jag har en gummimatta som åker in under gaspedalen. När man har bråttom så drar man tillbaka den...

Haha den känner man till! Motsatsen är väl som när Reodor Felgen trycker foten igenom golvet och drar ifrån fältet!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
23 juli 2019 · 399 Inlägg

Snabbajonny skrev:
Tjena! Av ren nyfikenhet undrar jag om det går att ha två olika styrboxar i en bil? Till exempel ena styrboxen inställd på mer ekonomisk körning och en för maximal prestanda. Om ja, nackdelar? Och hur jobbigt kan det vara att koppla? Inte helt insatt och hittade inget på Google, kan vara helt ute och cykla också, men är som sagt bara nyfiken.
Tack på förhand.

Det beror helt på vilken bil du hade tänkt dig och hur gammal den är, men 2st styrboxar
går inte köra med samtidigt, om det är en nyare bil... så kan du kanske lägga in en swapMap
som du styr med via spak eller en extra knapp på ratten.

vilken bil pratar du om och vet du vilken ECU som sitter i den bilen.

Släng ut bilens nuffror, så kan vi föröka list ut vilken ECU du har.

Annars kan du göra som mig. en eko mappning med 3bar och injektors 315cc
ett stycke laptop och en vassare mappning med 4bar och 346cc för banan.

Senast redigerat av Greenhorn (23 juli 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang