Mercedes Benz slk 230 cab problem

mrtmontana
24 juli 2019 · 125 Inlägg

Hej, köpte en slk 230 men caben fungerar inte. När jag trycker på cab knappen så går förar och passagerar rutor ner men knappen blinkar bara (sidorutorna bak är nere hela tiden, dem ska väl vara uppe tills man trycker på cab knappen?) nivån är ok, har testat relät och de klickar, tyget i bakluckan ligger på sin plats.

Hur ska man lista ut vart problemet sitter? Och vilket är det vanligaste problemet när knappen blinkar?

Mvh

doktorduett
25 juli 2019 · 345 Inlägg

läste fel

Senast redigerat av doktorduett (25 juli 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Det har varit en del inlägg som varit obesvarade ang cab.
Själv så har jag ingen cab på riskokarn min, så nedanstående är lite gissning, förutom vad man ska mäta.
Men som jag ser det så beror det lite på konstruktionen var man ska felsöka.
Har man en mätare och kan mäta spänning så kommer man långt.
Om det är eldriven motor så kan man ju kolla om den får spänning t ex.
Det kanske finns säkerhetsbrytare som ställer till det..
Anledningen till att det blinkar kan bero på att det finns någon form av övervakning som märkt att något inte är i rätt läge, så att cabben inte får manövreras.

Senast redigerat av insidan (25 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MrPalsson
15 april 2020 · 1 Inlägg

mrtmontana skrev:
Hej, köpte en slk 230 men caben fungerar inte. När jag trycker på cab knappen så går förar och passagerar rutor ner men knappen blinkar bara (sidorutorna bak är nere hela tiden, dem ska väl vara uppe tills man trycker på cab knappen?) nivån är ok, har testat relät och de klickar, tyget i bakluckan ligger på sin plats.

Hur ska man lista ut vart problemet sitter? Och vilket är det vanligaste problemet när knappen blinkar?

Mvh

Hej, fick du någon rätsida på problemet?
Jag har samma problem med min SLK230 -97.

Hade ursprungligen problem att få låst bagageluckan. Som du säkert vet, så går inte taket ner om bagaget ej låst (om luckan går lyfta utan att trycka in knappen menar jag alltså).

När jag lämnade in bilen på verkstad för att fixa bagageluckan så fick de fixat luckan, men efter det slutade både cabben och larmet att funka. Så vet ej om de gjort någon omkoppling i systemet för att få låst bagageluckan eller varför dessa slutade funka i samma veva.
De såg även över alla relän i flera timmar (enligt verkstaden) utan att hitta felet till cabben.
Dock var det en dålig verkstad, som jag ej går tillbaka till igen (Autocenter - ligger mellan Bohus & Nödinge). Håll er borta från den verkstaden, då de missbrukar både din tid och pengar utan något vidare resultat.

De har även tagit av taket vid ett tillfälle då jag ej fick upp cabben, tror eventuellt att de satte den fel när de satte tillbaka den, för två plastskydd bröts efter att jag cabbat ner 5-10 gånger efter att de åtgärdat problemet.

Så i dagsläget sitter jag i samma båt som dig, så om du fått fram någon lösning så vore jag tacksam för svar 🙏🏽
Detsamma gäller om jag får rätsida på problemet.
Mvh MrPalsson

Weaksauce
15 april 2020 · 158 Inlägg

Blinkar eller pulserar knappen? Får du någon ljudsignal också eller bara blinkar det?

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang