Audi A3 Startar endast en splittsekund

Sockerkakan
25 juli 2019 · 2 Inlägg

Min Audi A3 årsmodell 05 2.0 Vägrar starta 9 av 10 gånger, motorn går igång nån splittsekund innan den lägger av igen, batteri är fullladdat och även provat 2 olika batterier men samma problem. Det enda som har fått det att funka 3,4 gånger är att ta loss plus-polen i några minuter, koppla på den igen sen starta, det har även blivit så att vissa gånger när den väl har startat så har hela instrumentpanelen med hastighetsmätaren, varvräknaren och tankmätaren slocknat också, är inte alls kunnig på bilar så tar gärna tips på vad det skulle kunna vara för fel och svarar även på frågor så gott jag kan.

panda666
25 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Hej och välkommen!

Jag misstänker kanske generatorn, glapp i nån kontakt vid batteriet eller nått annat elfel. är kontakterna vid batteriet fräscha? kollat kanske nån felkod annars?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juli 2019 · 13 742 Inlägg

startspärren..  då startar den och dör igen..     mest troligen är felet ditt mätarhus. eftersom startspärren sitter i mätarhuset

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2019 · 17 477 Inlägg

Growe skrev:
startspärren..  då startar den och dör igen..     mest troligen är felet ditt mätarhus. eftersom startspärren sitter i mätarhuset

Japp. Låter som den. Då går bilen igång någon sekund och under tiden pratar nyckeln med startspärren om det är rätt nyckel i låset. Sen stänger den av sig... Något fel där alltså. Jag skulle nog inte köra bilen i det tillståndet för risken finns att TS blir stående med en död bil någonstans.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
25 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
startspärren..  då startar den och dör igen..     mest troligen är felet ditt mätarhus. eftersom startspärren sitter i mätarhuset

Japp. Låter som den. Då går bilen igång någon sekund och under tiden pratar nyckeln med startspärren om det är rätt nyckel i låset. Sen stänger den av sig... Något fel där alltså. Jag skulle nog inte köra bilen i det tillståndet för risken finns att TS blir stående med en död bil någonstans.

hmm känns som många problem med startspärrar senaste veckorna här på gorg eller är det bara jag?^^

Sockerkakan
26 juli 2019 · 2 Inlägg

Ska imorgon försöka felsöka eventuella dåliga connections mellan batteri och bil, men om det skulle vara mätarhuset samt startspärren hur går jag tillväga då för att testa eller fixa det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang