Dags för elbil?

elektronikfreak tummen mitt i handen
5 november 2019 · 161 Inlägg

När en ny elbil har kommit ner i pris med vad en ny Dacia kostar dvs runt 100K kronor och ett fulladdat batteri fixar vad en "vanlig" full bensintank klarar av dvs ca 75 mil och dessutom att man får någon form av garanti hur länge kapaciteten inte faller under ca 80% så kan jag också fundera på att gå över till elbil.

Men tills dess kör med mina gamla bensinare. Funderar starkt på att gå över rent skattebefriade bilar dvs bilar som har fyllt 30 år.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
5 november 2019 · 7 231 Inlägg

jompazx skrev:
Hur många fat soppa har du ståendes? du glömmer att pumparna på macken går på el. Dessutom meningslöst att ha för mycket på lager hemma eftersom bensinen passerar bäst före datum så hastigt numera.

Vad har du för belägg för det och vad är i så fall tiden innan bensinen blir "otjänlig"?
Hur klarar försvaret/miltären att deras stora lager av bensin inte blir oanvändbart efter en viss tid?

viccoA
5 november 2019 · 3 109 Inlägg

elektronikfreak skrev:
När en ny elbil har kommit ner i pris med vad en ny Dacia kostar dvs runt 100K kronor och ett fulladdat batteri fixar vad en "vanlig" full bensintank klarar av dvs ca 75 mil och dessutom att man får någon form av garanti hur länge kapaciteten inte faller under ca 80% så kan jag också fundera på att gå över till elbil.

Men tills dess kör med mina gamla bensinare. Funderar starkt på att gå över rent skattebefriade bilar dvs bilar som har fyllt 30 år.

Du räknar helt fel.
Du kör inte en ny Dacia för 2kr per mil i drivmedel. Svaret är, när månadskostnaden (inkl bränsle, skatt, reparationer, underhåll etc) går ner på en ny enkel elbil till motsvarande kostnad på en ny Dacia bensinbil då ska jag köpa elbil.
Att sen Dacia Duster är kända för växellådshaverier och har mängder med rörliga delar som en elbil saknar är en annan diskussion.

Dacia Duster 182.000kr (2wd, 130hk, wltp 0,7l/mil), tillkommer bensinvärmare för 12.000, saknar automatlåda och är lite halvslö men annars ganska likt tex Nissan Leaf 40kw förutom att Dacian saknar app-styrning, rattvärme och 3 års gratis service etc.

Pris Dacia: ca 200.000kr. Skatt: 5013kr/per år första 3 åren. Service Dacia: 5000kr per år (service+däck).

Bilens pris:
200 000 kr
Fordonsskatt:
5 013 kr
Ägandetid:
36 månader
Ränta:
3%
Restvärde:
50% (100 000 kr)
Körsträcka privat:
3500 mil per år
Bensin (0,7/l per mil)
11,20 kr per mil (39 200 kr per år)
Försäkring:
3 000 kr per år
Servicekostnad:
5 000 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta):
3 158 kr per månad

Privat kostnad per månad:
7 509 kr per månad


Pris Nissan Leaf: 400.000, skatt 350kr/år, du får 60.000 i bidrag av staten.
Service Leaf: gratis, däck tillkommer: 2000kr per år. Värde efter 3 år: 150.000

Bilens pris:
400 000 kr
Miljöbonus:
60 000 kr
Fordonsskatt:
350 kr
Ägandetid:
36 månader
Ränta:
3%
Restvärde:
50% (200 000 kr)
Körsträcka privat:
3500 mil per år
Bränslekostnad:
2,00 kr per mil (7 000 kr per år)
Försäkring:
3 000 kr per år
Servicekostnad:
2 000 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta):
4 571 kr per månad

Privat kostnad per månad:
5 601 kr per månad

Senast redigerat av viccoA (5 november 2019)

viccoA
5 november 2019 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:

jompazx skrev:
Hur många fat soppa har du ståendes? du glömmer att pumparna på macken går på el. Dessutom meningslöst att ha för mycket på lager hemma eftersom bensinen passerar bäst före datum så hastigt numera.

Vad har du för belägg för det och vad är i så fall tiden innan bensinen blir "otjänlig"?
Hur klarar försvaret/miltären att deras stora lager av bensin inte blir oanvändbart efter en viss tid?

Har militären så stora lager nu för tiden? Konfiskerar de inte bara tankarna på Preem raf vid händelse av krig? Även bensin med miljöbränsle i klarar av att lagras i minst 5 år, tillsätter man biocid så går det kanske 10år även om bensinen kanske förlorar vissa egenskaper efter långtidslagringen.

Senast redigerat av viccoA (5 november 2019)

elektronikfreak tummen mitt i handen
6 november 2019 · 161 Inlägg

viccoA skrev:

elektronikfreak skrev:
När en ny elbil har kommit ner i pris med vad en ny Dacia kostar dvs runt 100K kronor och ett fulladdat batteri fixar vad en "vanlig" full bensintank klarar av dvs ca 75 mil och dessutom att man får någon form av garanti hur länge kapaciteten inte faller under ca 80% så kan jag också fundera på att gå över till elbil.

Men tills dess kör med mina gamla bensinare. Funderar starkt på att gå över rent skattebefriade bilar dvs bilar som har fyllt 30 år.

Du räknar helt fel.
Du kör inte en ny Dacia för 2kr per mil i drivmedel. Svaret är, när månadskostnaden (inkl bränsle, skatt, reparationer, underhåll etc) går ner på en ny enkel elbil till motsvarande kostnad på en ny Dacia bensinbil då ska jag köpa elbil.
Att sen Dacia Duster är kända för växellådshaverier och har mängder med rörliga delar som en elbil saknar är en annan diskussion.

Dacia Duster 182.000kr (2wd, 130hk, wltp 0,7l/mil), tillkommer bensinvärmare för 12.000, saknar automatlåda och är lite halvslö men annars ganska likt tex Nissan Leaf 40kw förutom att Dacian saknar app-styrning, rattvärme och 3 års gratis service etc.

Pris Dacia: ca 200.000kr. Skatt: 5013kr/per år första 3 åren. Service Dacia: 5000kr per år (service+däck).

Bilens pris:
200 000 kr
Fordonsskatt:
5 013 kr
Ägandetid:
36 månader
Ränta:
3%
Restvärde:
50% (100 000 kr)
Körsträcka privat:
3500 mil per år
Bensin (0,7/l per mil)
11,20 kr per mil (39 200 kr per år)
Försäkring:
3 000 kr per år
Servicekostnad:
5 000 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta):
3 158 kr per månad

Privat kostnad per månad:
7 509 kr per månad


Pris Nissan Leaf: 400.000, skatt 350kr/år, du får 60.000 i bidrag av staten.
Service Leaf: gratis, däck tillkommer: 2000kr per år. Värde efter 3 år: 150.000

Bilens pris:
400 000 kr
Miljöbonus:
60 000 kr
Fordonsskatt:
350 kr
Ägandetid:
36 månader
Ränta:
3%
Restvärde:
50% (200 000 kr)
Körsträcka privat:
3500 mil per år
Bränslekostnad:
2,00 kr per mil (7 000 kr per år)
Försäkring:
3 000 kr per år
Servicekostnad:
2 000 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta):
4 571 kr per månad

Privat kostnad per månad:
5 601 kr per månad

På vilket sätt "räknar" jag fel? Ärligt talat har jag inte räknat över huvud taget. Jag bara har konstaterat att man inte kan köpa en elbil för samma summa som man köper en bensinbil. Oavsett om den är fabriksny eller begagnad. Oavsett om det är en "lågprisbil" eller en "premiumbil". Dessutom är räckvidden för en elbil för begränsad samt även är livslängden på batteripacket allför luddig. Dvs vad köparen ska acceptera vad beträffar minskning av batterikapaciteten efter ett visst antal mil alt efter ett visst antal år.

Vad beträffar dina matematiska uträkningar så bör du nog utgå ifrån att bilköparen köper bilen kontant och inte på avbetalning. Detta gäller iof sig alla bilköp förutsatt att man inte tänker kvitta räntekostnaden med annan ränteinkomst och på det sättet hamnar på plus minus noll.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
6 november 2019 · 7 231 Inlägg

viccoA skrev:

torsen skrev:

jompazx skrev:
Hur många fat soppa har du ståendes? du glömmer att pumparna på macken går på el. Dessutom meningslöst att ha för mycket på lager hemma eftersom bensinen passerar bäst före datum så hastigt numera.

Vad har du för belägg för det och vad är i så fall tiden innan bensinen blir "otjänlig"?
Hur klarar försvaret/miltären att deras stora lager av bensin inte blir oanvändbart efter en viss tid?

Har militären så stora lager nu för tiden? Konfiskerar de inte bara tankarna på Preem raf vid händelse av krig? Även bensin med miljöbränsle i klarar av att lagras i minst 5 år, tillsätter man biocid så går det kanske 10år även om bensinen kanske förlorar vissa egenskaper efter långtidslagringen.

Vilka egenskaper KAN ha förlorats?

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

Största problemet nu är att det inte finns laddplats till alla, finns inga laddplatser hos mig än och det är flera parkeringsplatser här men inga laddplatser. Finns vissa hos mcdonalds och här o där men inte så många att man vågar köpa elbil. Batterikapaciteten har många sagt att den kommer vara bra efter tom 10 år men som sagt laddplatser och jag personligen har inget emot att äga en elbil så länge jag har en laddstation hemma. Sen är jag lite orolig att folk som vanligt  kommer försöka sno ens laddkabel osv.

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Största problemet nu är att det inte finns laddplats till alla, finns inga laddplatser hos mig än och det är flera parkeringsplatser här men inga laddplatser. Finns vissa hos mcdonalds och här o där men inte så många att man vågar köpa elbil. Batterikapaciteten har många sagt att den kommer vara bra efter tom 10 år men som sagt laddplatser och jag personligen har inget emot att äga en elbil så länge jag har en laddstation hemma. Sen är jag lite orolig att folk som vanligt  kommer försöka sno ens laddkabel osv.

Det finns redan nu fler laddplatser per elbil än det finns bensinpumpar per bensinbil, och antalet ökar snabbt.
Alla, jag menar verkligen alla, som bor i egen ägd bostad kan ladda sin bil hemma.
Men man kan ju undra i samma veva varför inte alla, egnahemsboende fossilbilsägare som gnäller om laddmöjligheter, har en farmartank utanför garaget för att fylla fossilbilen?

lägenhetsägare har inte laddplatser? iaf inte alla, jag har inte iaf och vet att föreningen/värden här har inte fixat platser än, bygger dom laddplatser här hos mig blir det inget problem med att skaffa elbil. Sen vore kul me nån elbil som håller 500km utan att behöva ladda igen. Alla villaägare kanske har möjlighet till laddplats.

zemet
6 november 2019 · 4 035 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Största problemet nu är att det inte finns laddplats till alla, finns inga laddplatser hos mig än och det är flera parkeringsplatser här men inga laddplatser. Finns vissa hos mcdonalds och här o där men inte så många att man vågar köpa elbil. Batterikapaciteten har många sagt att den kommer vara bra efter tom 10 år men som sagt laddplatser och jag personligen har inget emot att äga en elbil så länge jag har en laddstation hemma. Sen är jag lite orolig att folk som vanligt  kommer försöka sno ens laddkabel osv.

Det finns redan nu fler laddplatser per elbil än det finns bensinpumpar per bensinbil, och antalet ökar snabbt.
Alla, jag menar verkligen alla, som bor i egen ägd bostad kan ladda sin bil hemma.
Men man kan ju undra i samma veva varför inte alla, egnahemsboende fossilbilsägare som gnäller om laddmöjligheter, har en farmartank utanför garaget för att fylla fossilbilen?

lägenhetsägare har inte laddplatser? iaf inte alla, jag har inte iaf och vet att föreningen/värden här har inte fixat platser än, bygger dom laddplatser här hos mig blir det inget problem med att skaffa elbil. Sen vore kul me nån elbil som håller 500km utan att behöva ladda igen. Alla villaägare kanske har möjlighet till laddplats.

Inte heller alla villaägare som har. Vet flera på jobbet som bor i villor med bara trädgård på baksidan, typ som radhus. Flera av dem har velat skaffa plugin hybrid men går ej för dem kan inte ladda bilen.

Jag har för övrigt en framartank hemma på gården med fossilbränsle:) känns faktiskt ganska tryggt att ha bränsle för 1 års förbrukning tillgängligt:)

Jag är dock villig att hålla med Ivel, om man verkligen vill ladda sin elbil och äger sitt boende så kan man lösa det i de flesta fallen. Det finns ju ström i huset så är ju faktiskt bara dra fram en kabel..

Undantaget är väll om man måste parkera sin bil långt ifrån bostaden.

Ser fram emot dagen när det är ekonomiskt för mig att köra elbil. Skall bli rikitgt skönt att slippa allt jävla strul med fosildrivet. Inga mer bränslefilter byten för man fått vatten i tanken, inget mer kladd på händerna ifrån dieselpumpen, inga mer oljebyten, värme direkt man sätter sig i bilen utan strul med dieselvärmare som spyr ur sig avgaser mm.

Idag kopplar jag in en sladd varje dag för motor/kupevärmare, arbetet med att ladda elbilen blir således likvärdigt på den punkten och allt annat blir bättre utom räckvidden.

Senast redigerat av zemet (6 november 2019)

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

zemet skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Det finns redan nu fler laddplatser per elbil än det finns bensinpumpar per bensinbil, och antalet ökar snabbt.
Alla, jag menar verkligen alla, som bor i egen ägd bostad kan ladda sin bil hemma.
Men man kan ju undra i samma veva varför inte alla, egnahemsboende fossilbilsägare som gnäller om laddmöjligheter, har en farmartank utanför garaget för att fylla fossilbilen?

lägenhetsägare har inte laddplatser? iaf inte alla, jag har inte iaf och vet att föreningen/värden här har inte fixat platser än, bygger dom laddplatser här hos mig blir det inget problem med att skaffa elbil. Sen vore kul me nån elbil som håller 500km utan att behöva ladda igen. Alla villaägare kanske har möjlighet till laddplats.

Inte heller alla villaägare som har. Vet flera på jobbet som bor i villor med bara trädgård på baksidan, typ som radhus. Flera av dem har velat skaffa plugin hybrid men går ej för dem kan inte ladda bilen.

Jag har för övrigt en framartank hemma på gården med fossilbränsle:) känns faktiskt ganska tryggt att ha bränsle för 1 års förbrukning tillgängligt:)

Jag är dock villig att hålla med Ivel, om man verkligen vill ladda sin elbil och äger sitt boende så kan man lösa det i de flesta fallen. Det finns ju ström i huset så är ju faktiskt bara dra fram en kabel..

Undantaget är väll om man måste parkera sin bil långt ifrån bostaden.

Ser fram emot dagen när det är ekonomiskt för mig att köra elbil. Skall bli rikitgt skönt att slippa allt jävla strul med fosildrivet. Inga mer bränslefilter byten för man fått vatten i tanken, inget mer kladd på händerna ifrån dieselpumpen, inga mer oljebyten, värme direkt man sätter sig i bilen utan strul med dieselvärmare som spyr ur sig avgaser mm.

Idag kopplar jag in en sladd varje dag för motor/kupevärmare, arbetet med att ladda elbilen blir således likvärdigt på den punkten och allt annat blir bättre utom räckvidden.

javvist, jag har inte ens fått en vanlig parkering än här pga nyflyttad och allt är upptaget, får vänta tills jag får en parkering och sen ska ja fråga om laddplats men tror att isf det är hög efterfrågan här om laddplatser då kanske dom kommer börja bygga åt oss men annars så har ja inte hört nått om sånt via föreningen. Så ja ser att det inte alls är bråttom att bygga nått alls, inte heller hos mina kompisar osv så vart är laddplatserna och varför går det så segt? verkar som att regeringen inte bryr sig om att bygga laddstationer överallt.

zemet
6 november 2019 · 4 035 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Det finns redan nu fler laddplatser per elbil än det finns bensinpumpar per bensinbil, och antalet ökar snabbt.
Alla, jag menar verkligen alla, som bor i egen ägd bostad kan ladda sin bil hemma.
Men man kan ju undra i samma veva varför inte alla, egnahemsboende fossilbilsägare som gnäller om laddmöjligheter, har en farmartank utanför garaget för att fylla fossilbilen?

lägenhetsägare har inte laddplatser? iaf inte alla, jag har inte iaf och vet att föreningen/värden här har inte fixat platser än, bygger dom laddplatser här hos mig blir det inget problem med att skaffa elbil. Sen vore kul me nån elbil som håller 500km utan att behöva ladda igen. Alla villaägare kanske har möjlighet till laddplats.

Många som bor i lägenhet har eller har möjlighet att få en laddplats. Den bostadsrättsförening vi nu lämnar tillät mig att använda motorvärmarstolpen som laddplats, inte så effektfullt men det räckte för mitt laddbehov. Det har även äntligen börjats byggas för fyra fasta elbilsplatser. Där kan man antingen hyra en fast plats eller betala för laddningen...så länge inte alla fyra blir permanent uthyrda.
500km-tänket är lite som "Jag måste ha 4WD för jag jagar två dagar om året i jämtlandskogarna".
De få gånger majoriteten kör 500km i en riktning så finns det laddmöjligheter utmed resans gång.

Precis, för vardagspendlandet klarar sig nästan alla utom Cuefa med en elbil:)
Dessutom klarar ju high end elbilarna redan idag runt 500 km/laddning.

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

zemet skrev:

Inte heller alla villaägare som har. Vet flera på jobbet som bor i villor med bara trädgård på baksidan, typ som radhus. Flera av dem har velat skaffa plugin hybrid men går ej för dem kan inte ladda bilen.

Jag har för övrigt en framartank hemma på gården med fossilbränsle:) känns faktiskt ganska tryggt att ha bränsle för 1 års förbrukning tillgängligt:)

Jag är dock villig att hålla med Ivel, om man verkligen vill ladda sin elbil och äger sitt boende så kan man lösa det i de flesta fallen. Det finns ju ström i huset så är ju faktiskt bara dra fram en kabel..

Undantaget är väll om man måste parkera sin bil långt ifrån bostaden.

Ser fram emot dagen när det är ekonomiskt för mig att köra elbil. Skall bli rikitgt skönt att slippa allt jävla strul med fosildrivet. Inga mer bränslefilter byten för man fått vatten i tanken, inget mer kladd på händerna ifrån dieselpumpen, inga mer oljebyten, värme direkt man sätter sig i bilen utan strul med dieselvärmare som spyr ur sig avgaser mm.

Idag kopplar jag in en sladd varje dag för motor/kupevärmare, arbetet med att ladda elbilen blir således likvärdigt på den punkten och allt annat blir bättre utom räckvidden.

javvist, jag har inte ens fått en vanlig parkering än här pga nyflyttad och allt är upptaget, får vänta tills jag får en parkering och sen ska ja fråga om laddplats men tror att isf det är hög efterfrågan här om laddplatser då kanske dom kommer börja bygga åt oss men annars så har ja inte hört nått om sånt via föreningen. Så ja ser att det inte alls är bråttom att bygga nått alls, inte heller hos mina kompisar osv så vart är laddplatserna och varför går det så segt? verkar som att regeringen inte bryr sig om att bygga laddstationer överallt.

Bygger regeringen bensinstationer?

Finns massor me bensinstationer tror inte vi behöver mera iaf hos mig eller i stockholm. Har kollat upp lite med min förening och det står så här att det kostar lite att bygga laddstolpar speciellt vid uteparkering är det svårare då dom behöver gräva och dra kablar, det är lättare med garage osv eller ställen som redan har motorvärmare osv som du sa. Sen så hur ska det debiteras? och vem ska stå för kostnaden av bygget av stolparna? Hade regeringen bråttom och hade dom varit seriösa så skulle dom ha börjat bygga och inte bara sitta och betala politikerna massa miljoner men tydligen finns det viktigare saker än att vi ska börja köra elbilar, så verkar det vara. Förresten så tror ja inte regeringen har så bråttom med att bygga ut dom mer utsatta områdena så som stockholms olika förorter och liknande. Men iaf så känner jag och ja känner inte att det är så bråttom som dom verkar vilja att vi ska tro på. Kanske om 50-100 år kommer det att bli en skillnad men inte nu.

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

zemet skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:

lägenhetsägare har inte laddplatser? iaf inte alla, jag har inte iaf och vet att föreningen/värden här har inte fixat platser än, bygger dom laddplatser här hos mig blir det inget problem med att skaffa elbil. Sen vore kul me nån elbil som håller 500km utan att behöva ladda igen. Alla villaägare kanske har möjlighet till laddplats.

Många som bor i lägenhet har eller har möjlighet att få en laddplats. Den bostadsrättsförening vi nu lämnar tillät mig att använda motorvärmarstolpen som laddplats, inte så effektfullt men det räckte för mitt laddbehov. Det har även äntligen börjats byggas för fyra fasta elbilsplatser. Där kan man antingen hyra en fast plats eller betala för laddningen...så länge inte alla fyra blir permanent uthyrda.
500km-tänket är lite som "Jag måste ha 4WD för jag jagar två dagar om året i jämtlandskogarna".
De få gånger majoriteten kör 500km i en riktning så finns det laddmöjligheter utmed resans gång.

Precis, för vardagspendlandet klarar sig nästan alla utom Cuefa med en elbil:)
Dessutom klarar ju high end elbilarna redan idag runt 500 km/laddning.

skulle nog säga att typ bara tesla klarar 500km och vem har råd för en sån nu igen? men skitsamma om det dom flesta elbilarna klarar runt kanske 250-300km eller hur? men man skulle kunna säga att man måste ha bilen på laddning varje dag för att vara säker på att man kan åka till jobbet varje dag. Men skulle min laddplats börja strula nån dag och alla andra laddplatserna är upptagna då är ja lite illa ute. samma problem finns inte med bensinstationer, alla kommer inte vara upptagna eller trasiga, men har du lite el kvar i din elbil och din station är trasig då blir det lite stress att hitta en station och börja ladda, speciellt om man har familj med sig och skrikande barn samt ska handla osv osv.

candyweiss
6 november 2019 · 875 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Det finns redan nu fler laddplatser per elbil än det finns bensinpumpar per bensinbil, och antalet ökar snabbt.
Alla, jag menar verkligen alla, som bor i egen ägd bostad kan ladda sin bil hemma.
Men man kan ju undra i samma veva varför inte alla, egnahemsboende fossilbilsägare som gnäller om laddmöjligheter, har en farmartank utanför garaget för att fylla fossilbilen?

lägenhetsägare har inte laddplatser? iaf inte alla, jag har inte iaf och vet att föreningen/värden här har inte fixat platser än, bygger dom laddplatser här hos mig blir det inget problem med att skaffa elbil. Sen vore kul me nån elbil som håller 500km utan att behöva ladda igen. Alla villaägare kanske har möjlighet till laddplats.

Många som bor i lägenhet har eller har möjlighet att få en laddplats. Den bostadsrättsförening vi nu lämnar tillät mig att använda motorvärmarstolpen som laddplats, inte så effektfullt men det räckte för mitt laddbehov. Det har även äntligen börjats byggas för fyra fasta elbilsplatser. Där kan man antingen hyra en fast plats eller betala för laddningen...så länge inte alla fyra blir permanent uthyrda.
500km-tänket är lite som "Jag måste ha 4WD för jag jagar två dagar om året i jämtlandskogarna".
De få gånger majoriteten kör 500km i en riktning så finns det laddmöjligheter utmed resans gång.

Jag känner ingen som bor i lägenhet, hyres eller bostadsrätt som har eller har möjlighet till laddplats.
Vet två personer på jobbet som har elbilar, båda bor i bostadsrätter. Finns bara McDonalds och några köpcentrum som de kan ladda på. De säger att det är besvärligt men det fungerar. Iofs så kör de inte bil till jobbet utan åker kollektivt smile
Vi är långt över 100 personer på vår arbetsplats och detta med elbilar diskuteras ofta.
Vi är alla överens om att det är mycket svårt att hitta laddplatser, bara ett fåtal har laddstation hemma i villan. I tex Malmö finns även många gamla villor där det inte finns möjlighet till laddplats. I så fall får man dra en lång förlängningssladd ut på gatan, vilket inte känns speciellt optimalt.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
zemet
6 november 2019 · 4 035 Inlägg

panda666 skrev:

zemet skrev:

Ivel skrev:

Många som bor i lägenhet har eller har möjlighet att få en laddplats. Den bostadsrättsförening vi nu lämnar tillät mig att använda motorvärmarstolpen som laddplats, inte så effektfullt men det räckte för mitt laddbehov. Det har även äntligen börjats byggas för fyra fasta elbilsplatser. Där kan man antingen hyra en fast plats eller betala för laddningen...så länge inte alla fyra blir permanent uthyrda.
500km-tänket är lite som "Jag måste ha 4WD för jag jagar två dagar om året i jämtlandskogarna".
De få gånger majoriteten kör 500km i en riktning så finns det laddmöjligheter utmed resans gång.

Precis, för vardagspendlandet klarar sig nästan alla utom Cuefa med en elbil:)
Dessutom klarar ju high end elbilarna redan idag runt 500 km/laddning.

skulle nog säga att typ bara tesla klarar 500km och vem har råd för en sån nu igen? men skitsamma om det dom flesta elbilarna klarar runt kanske 250-300km eller hur? men man skulle kunna säga att man måste ha bilen på laddning varje dag för att vara säker på att man kan åka till jobbet varje dag. Men skulle min laddplats börja strula nån dag och alla andra laddplatserna är upptagna då är ja lite illa ute. samma problem finns inte med bensinstationer, alla kommer inte vara upptagna eller trasiga, men har du lite el kvar i din elbil och din station är trasig då blir det lite stress att hitta en station och börja ladda, speciellt om man har familj med sig och skrikande barn samt ska handla osv osv.

Visst, tesla är dyra. Även model 3 är riktigt dyr.
Men det är ju all teknik i början, priserna går ner mer och mer ju mognare tekniken blir.
Du vet jag inte vad du lägger på drivmedel men 500 kr i veckan? Som du kan spara genom att koppla i en sladd. Precis som du gör med din telefon varje kväll.

Hur ofta har man elproblem i hus nu för tiden? typ aldrig?
Men säg att den situationen du beskriver uppstår 1 gång/år. Hyr en bil den dagen då? Då har du ändå sparat en hel del pengar.

Men så fungerar inte de felesta människor, man vill ha en stor SUV med 4wd för man skall ju till fjällen 1 gång om året... När man hade klarat sig med en polo resterande 51 veckor.

Men Elbil är dyrt nu. Elbil måste laddas. Så nej, dem är inte lika enkla som fossilbilar ännu.
men redan nu sparar du ju massa pengar om du köper en sådan. Det kan vara värt lite extra besvär med tanke på hur mycket pengar du sparar.

Sen har du många fördelar med EL också.

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

zemet skrev:

panda666 skrev:

zemet skrev:

Precis, för vardagspendlandet klarar sig nästan alla utom Cuefa med en elbil:)
Dessutom klarar ju high end elbilarna redan idag runt 500 km/laddning.

skulle nog säga att typ bara tesla klarar 500km och vem har råd för en sån nu igen? men skitsamma om det dom flesta elbilarna klarar runt kanske 250-300km eller hur? men man skulle kunna säga att man måste ha bilen på laddning varje dag för att vara säker på att man kan åka till jobbet varje dag. Men skulle min laddplats börja strula nån dag och alla andra laddplatserna är upptagna då är ja lite illa ute. samma problem finns inte med bensinstationer, alla kommer inte vara upptagna eller trasiga, men har du lite el kvar i din elbil och din station är trasig då blir det lite stress att hitta en station och börja ladda, speciellt om man har familj med sig och skrikande barn samt ska handla osv osv.

Visst, tesla är dyra. Även model 3 är riktigt dyr.
Men det är ju all teknik i början, priserna går ner mer och mer ju mognare tekniken blir.
Du vet jag inte vad du lägger på drivmedel men 500 kr i veckan? Som du kan spara genom att koppla i en sladd. Precis som du gör med din telefon varje kväll.

Hur ofta har man elproblem i hus nu för tiden? typ aldrig?
Men säg att den situationen du beskriver uppstår 1 gång/år. Hyr en bil den dagen då? Då har du ändå sparat en hel del pengar.

Men så fungerar inte de felesta människor, man vill ha en stor SUV med 4wd för man skall ju till fjällen 1 gång om året... När man hade klarat sig med en polo resterande 51 veckor.

Men Elbil är dyrt nu. Elbil måste laddas. Så nej, dem är inte lika enkla som fossilbilar ännu.
men redan nu sparar du ju massa pengar om du köper en sådan. Det kan vara värt lite extra besvär med tanke på hur mycket pengar du sparar.

Sen har du många fördelar med EL också.

Som sagt ännu en gång så har inte alla tillgång till laddplats och min förening har inte ens det på gång, blir det tillräckligt med intresse så kommer dom börja tillkalla till möte med styrelsen och börja planera, så det är inte ens i närheten på att komma till att ja får tillgång till laddplats på ett bra tag, och så är det med många tyvärr. Har absolut ingen nytta till elbil just nu och bara när jag får en laddplats annars äre bara o glömma. Så hade regeringen varit seriösa skulle dom åka runt överallt och börja bygga men ja ser tyvärr ingen här som ens tagit upp frågan om det. Dom har börjat bara bygga på ställen där man kan gå shoppa eller vid vanliga tankstationer där man kan tanka bensin/diesel. Men dom har inte börjat bygga vid hyresrätter eller bostadsrätter osv.

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

zemet skrev:

Visst, tesla är dyra. Även model 3 är riktigt dyr.
Men det är ju all teknik i början, priserna går ner mer och mer ju mognare tekniken blir.
Du vet jag inte vad du lägger på drivmedel men 500 kr i veckan? Som du kan spara genom att koppla i en sladd. Precis som du gör med din telefon varje kväll.

Hur ofta har man elproblem i hus nu för tiden? typ aldrig?
Men säg att den situationen du beskriver uppstår 1 gång/år. Hyr en bil den dagen då? Då har du ändå sparat en hel del pengar.

Men så fungerar inte de felesta människor, man vill ha en stor SUV med 4wd för man skall ju till fjällen 1 gång om året... När man hade klarat sig med en polo resterande 51 veckor.

Men Elbil är dyrt nu. Elbil måste laddas. Så nej, dem är inte lika enkla som fossilbilar ännu.
men redan nu sparar du ju massa pengar om du köper en sådan. Det kan vara värt lite extra besvär med tanke på hur mycket pengar du sparar.

Sen har du många fördelar med EL också.

Som sagt ännu en gång så har inte alla tillgång till laddplats och min förening har inte ens det på gång, blir det tillräckligt med intresse så kommer dom börja tillkalla till möte med styrelsen och börja planera, så det är inte ens i närheten på att komma till att ja får tillgång till laddplats på ett bra tag, och så är det med många tyvärr. Har absolut ingen nytta till elbil just nu och bara när jag får en laddplats annars äre bara o glömma. Så hade regeringen varit seriösa skulle dom åka runt överallt och börja bygga men ja ser tyvärr ingen här som ens tagit upp frågan om det. Dom har börjat bara bygga på ställen där man kan gå shoppa eller vid vanliga tankstationer där man kan tanka bensin/diesel. Men dom har inte börjat bygga vid hyresrätter eller bostadsrätter osv.

Vem har byggt bensinmackarna?

Det är säkert massor med företag men det har absolut inget med mig att göra, ska jag kunna ha användning av en elbil så måste jag ladda den nånstans eller hur? jag kan väl inte stoppa kabeln i röven eller hur? det är inte samma sockel antar jag. Innan vi kan köpa en elbil måste man hitta nånstans där man kan ladda den annars så får den stå nånstans bara. Sen vem som bygger laddstolparna är helt orelevant för mig då det inte är jag som ska stå för det.

zemet
6 november 2019 · 4 035 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Som sagt ännu en gång så har inte alla tillgång till laddplats och min förening har inte ens det på gång, blir det tillräckligt med intresse så kommer dom börja tillkalla till möte med styrelsen och börja planera, så det är inte ens i närheten på att komma till att ja får tillgång till laddplats på ett bra tag, och så är det med många tyvärr. Har absolut ingen nytta till elbil just nu och bara när jag får en laddplats annars äre bara o glömma. Så hade regeringen varit seriösa skulle dom åka runt överallt och börja bygga men ja ser tyvärr ingen här som ens tagit upp frågan om det. Dom har börjat bara bygga på ställen där man kan gå shoppa eller vid vanliga tankstationer där man kan tanka bensin/diesel. Men dom har inte börjat bygga vid hyresrätter eller bostadsrätter osv.

Vem har byggt bensinmackarna?

Det är säkert massor med företag men det har absolut inget med mig att göra, ska jag kunna ha användning av en elbil så måste jag ladda den nånstans eller hur? jag kan väl inte stoppa kabeln i röven eller hur? det är inte samma sockel antar jag. Innan vi kan köpa en elbil måste man hitta nånstans där man kan ladda den annars så får den stå nånstans bara. Sen vem som bygger laddstolparna är helt orelevant för mig då det inte är jag som ska stå för det.

Staten kommer aldrig bygga laddstolpar åt någon på privat mark. Däremot kanske dem skulle kunna bevilja bidrag för det någon gång i framtiden.

Varför skall inte du stå för kostnaden om du vill ha en laddstolpe? Är ju knappast någon mänsklig rättighet att ha laddstolpar....

Jag tycker du kan testa vilken sockel det är innan du dömmer ut din egen ide:D

panda666
6 november 2019 · 4 250 Inlägg

zemet skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Vem har byggt bensinmackarna?

Det är säkert massor med företag men det har absolut inget med mig att göra, ska jag kunna ha användning av en elbil så måste jag ladda den nånstans eller hur? jag kan väl inte stoppa kabeln i röven eller hur? det är inte samma sockel antar jag. Innan vi kan köpa en elbil måste man hitta nånstans där man kan ladda den annars så får den stå nånstans bara. Sen vem som bygger laddstolparna är helt orelevant för mig då det inte är jag som ska stå för det.

Staten kommer aldrig bygga laddstolpar åt någon på privat mark. Däremot kanske dem skulle kunna bevilja bidrag för det någon gång i framtiden.

Varför skall inte du stå för kostnaden om du vill ha en laddstolpe? Är ju knappast någon mänsklig rättighet att ha laddstolpar....

Jag tycker du kan testa vilken sockel det är innan du dömmer ut din egen ide:D

lol, köper nog en sån där multisockel grej från clas ohlson som passar med flera olika modeller som en adapter^^ Läste på min hyresvärds hemsida att en laddstolpe hos oss i framtiden kommer kosta runt 10-15.000kr och arbete inte inkluderat så om ja ska stå för min egen stolpe och även köpa elbil är det bara o glömma direkt kan ja säga^^ blir o köra bensin/diesel tills ja dör. Ifall dom tänker börja bygga nått sånt så antar ja att dom kommer baka in det på priset som föreningen tar varje månad. Men fortfarande folk måste ju ha nånstans att ladda.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 november 2019 · 14 039 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Största problemet nu är att det inte finns laddplats till alla, finns inga laddplatser hos mig än och det är flera parkeringsplatser här men inga laddplatser. Finns vissa hos mcdonalds och här o där men inte så många att man vågar köpa elbil. Batterikapaciteten har många sagt att den kommer vara bra efter tom 10 år men som sagt laddplatser och jag personligen har inget emot att äga en elbil så länge jag har en laddstation hemma. Sen är jag lite orolig att folk som vanligt  kommer försöka sno ens laddkabel osv.

Det finns redan nu fler laddplatser per elbil än det finns bensinpumpar per bensinbil, och antalet ökar snabbt.
Alla, jag menar verkligen alla, som bor i egen ägd bostad kan ladda sin bil hemma.
Men man kan ju undra i samma veva varför inte alla, egnahemsboende fossilbilsägare som gnäller om laddmöjligheter, har en farmartank utanför garaget för att fylla fossilbilen?

Det tar väl inte två minuter att ladda en elbil men för att tanka en bensinbil/dieselbil gör du på ungefär den tiden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang