Audi 80 (1988, 1.8s) Kamrem slitage?

00Zeb
7 augusti · 8 Inlägg
#1

Hej!

Sommaren 2018 byttes kamrem. Dock inte vattenpump då mekanikern sade att den var så fin så behövdes inget byte. Senaste byte av kamrem+vattenpump var 2006. Bilen gick bra däremellan och går bra även nu.

Lade märke till något, som jag identifierat till nr 8 i följande bild.

https://lh3.googleusercontent.com/-86UwQqYixzI/XUqu4VffkTI/AAAAAAAADCs/dLuqiv8qf6QvkAyaxAis3rSedJaQzCiVACK8BGAs/s0/2019-08-07.jpg

Länk till sidan med bilden: https://www.gatestechzone.com/en/proble … r-symptoms

Egna foton från under huven:

https://drive.google.com/open?id=1-YZZz … kCemVKBEP2

Tycker remmen ser väldigt fin ut förutom "tråden". Från beskrivningen på webbsidan ovan så får jag uppfattningen att detta behöver åtgärdas omgående.

Har ni några tankar?

Mvh
Sebastian

Senast redigerat av 00Zeb (7 augusti )

Mack Forum- och sitemoderator
7 augusti · 24 586 Inlägg
#2

Fast..det där är väl inte kamremmen?
Den du visar verkar ju vara någon form av fläkt/generatorrem.
När byttes den senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
00Zeb
7 augusti · 8 Inlägg
#3

Mack skrev:
Fast..det där är väl inte kamremmen?
Den du visar verkar ju vara någon form av fläkt/generatorrem.
När byttes den senast?

ah, jag var först inne på att det var fläktrem, men efter att ha hittat länken blev jag lite mer orolig.

Vad jag kan hitta i min Haynes service manual så är det en "alternator belt". På svenska får jag fram att det blir växelströmsgeneratorrem - kan det vara en sådan här:

https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ … 2000025750

Är det något som bör åtgärdas snarast, dvs inte köra med den innan det är fixat?

Jag tänkte lära mig pilla lite själv i bilen, först med en egenutförd service. Om det är generator rem enligt ovan så är det enligt Haynes bok en enkel reparation (1/5 skiftnycklar i svårighetsskala).  Tänker att det ändå är bäst att börja med service.

Mack Forum- och sitemoderator
7 augusti · 24 586 Inlägg
#4

Tolkar i alla fall jag som en generatorrem då, vilket gör det hela mycket enklare än om det hade varit en kamrem.
Men bara för sakens skull, eftersom Audi verkligen inte är min "avdelning", så får någon fler gärna kommentera och möjligen rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ivel
7 augusti · 1 023 Inlägg
#5

Mack skrev:
Tolkar i alla fall jag som en generatorrem då, vilket gör det hela mycket enklare än om det hade varit en kamrem.
Men bara för sakens skull, eftersom Audi verkligen inte är min "avdelning", så får någon fler gärna kommentera och möjligen rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

Du har helt rätt.
Det är en aggregatrem, generatorrem, fläktrem eller vad man nu vill kalla den.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
00Zeb
7 augusti · 8 Inlägg
#6

Tack för era snabba svar!

Några frågor till:

1. Tror ni det är OK att köra några bil med bilen? Tänkte få den varm och sen köra till besiktning, kanske hittas fler saker som behöver åtgärdas.
2. Kan jag göra något med remmen för att minska risk för fel? Tex klippa av "tråden" som hänger med nagelsax? Tänker att det kan trassla sig.
3. Om den skulle gå sönder under körning, vad händer? Går det att köra bilen till närmsta verkstad eller behövs bärgning?

Lockwood
7 augusti · 394 Inlägg
#7

Om remmen driver även vattenpumpen så kan du inte köra vidare. Driver den bara generatorn och eller styrservopumpen så kan du köra vidare tills batteriet dörr. Kan vara allt mellan 2 till 15 mil, beroende på batteriets skick och kapacitet.

M123
7 augusti · 828 Inlägg
#8

Byt den.

Varför ens ta risker?
Så som en bil som går för varm om den inte får kyling, skevt topplock som på posten.
Eller att den sliter sönder något, så som spännrullar, axel till generator eller servopump.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Lockwood
7 augusti · 394 Inlägg
#9

Det lär vara en kilrem på en 1.8s från -88, inte ribbrem. Remmen klarar sannolikt "ett antal mil til". Börjar batterilampan lysa rött så stannar du o stänger av motorn, gäller främst om den driver vattenpumpen. Är det separat rem till vattenpumpen (tror inte det!) så kan du köra vidare, under förutsättning att remmen till vattenpumpen inte är den som gått av.

gubben57
21 september · 5 Inlägg
#10

Hej!
Lägger mig i lite.....
Remmen är en tandad kilrem som driver vattenpump och generator.
Lätt att byta och kostar nästan inga pengar.
Du spänner remmen med generatorn.

00Zeb
22 september · 8 Inlägg
#11

Tack, det är åtgärdat! smile

Precis som du säger, billig fix. 100kr i material.

Senast redigerat av 00Zeb (22 september )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
22 september · 11 983 Inlägg
#12

gubben57 skrev:
Hej!
Lägger mig i lite.....
Remmen är en tandad kilrem som driver vattenpump och generator.
Lätt att byta och kostar nästan inga pengar.
Du spänner remmen med generatorn.

Ja, även andra saker som styrservo och AC/ECC. Jag kallar den för "Multirem". En kamrem ser ut som ett kugghjul/kuggdrev på insidan, man måste ha en rem som ser ut så. Den måste ju hålla samma position på kamaxeln/kamaxlarna och veven.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang