Ford Anglia "Lillbusen"

Anglia som skall busas till med enkla medel. Tanken är att använda volvosaker till största delen. Så att om någonting går sönder i framtiden så kan man köpa delarna över disk. Istället för stå massvis med timmar på jobbet och tillverka delarna.
  • 15 Följare
  • 4 063 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 augusti 2019
Rostens-garage
10 augusti 2019 · 545 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-06acfca9ab6f6bf2a1c73088609fcdc2.jpg
Ford Anglia som skall busas till.
1. Första delen blir att plocka isär allt. Sen skall det iväg på blästring. Så man slipper hålla på med skitiga saker.
2. Sen behöver ramen förstärkas ordentligt. Original är det ca 25 hk. Siktar på en bit över hundra hk.
3. Montera Amazon framvagn. Tidigare ägare försökte montera Volvo 940 framvagn. Det skall plockas bort.
4. Montera Amazon bakaxel.
5. Styrning från Amazon.
6. Motor och låda är ännu inte bestämt. Endera blir det rakställd B230 med automat men helst skulle jag vilja ha en Passatdiesel med Volvo automatlåda. Men är osäker på om det är något problem att få dieselpumpen att fungera. Samt om det blir något strul att docka den mot Volvo automaten.
7. Tusen småsaker som kommer att behövas lösas under tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-c71089783ca99d9b3ab225fc61276e90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-ba3f5dba043f74de46a4bf211181f5cc.jpg

Senast redigerat av rosten1000 (10 augusti 2019)

Ford Tudor "Shorty" (1927)
Volkswagen 1200 "Lilla grodan" (1960)
Ford T-23 "Lillebror" (2002)
doktorduett
10 augusti 2019 · 342 Inlägg

euro rod är häftigt
men varför använda framvagn med fjäderben, det blir snyggare med typ pv / 140 / mustang II framvagn
använder du sån framvagn har du möjligheten att köra skärmlöst fram

Senast redigerat av doktorduett (10 augusti 2019)

torsen
10 augusti 2019 · 7 230 Inlägg

I "Wheeler Dealer" på TV-kanalen Discovey fixade Ed China till ett "Korvstånd" rätt så fint.

Rostens-garage
10 augusti 2019 · 545 Inlägg

doktorduett skrev:
euro rod är häftigt
men varför använda framvagn med fjäderben, det blir snyggare med typ pv / 140 / mustang II framvagn
använder du sån framvagn har du möjligheten att köra skärmlöst fram

Om du läste första inlägget så ser du att jag skall använda Amazon framvagn. Det är den tidigare ägaren som försökt montera dit en Volvo 940 framvagn med fjäderben. Allt det skall skäras bort. Bilen kommer att byggas skärmlös.

Rostens-garage
10 augusti 2019 · 545 Inlägg

torsen skrev:
I "Wheeler Dealer" på TV-kanalen Discovey fixade Ed China till ett "Korvstånd" rätt så fint.

Jag vet. Har sett det programmet. Om inte jag minns fel så är det säsong 10 avsnitt nr 8 som den var med i.

Baldrik
10 augusti 2019 · 296 Inlägg

Kul projekt!
Ska det besiktigas som ombyggt?

Rostens-garage
10 augusti 2019 · 545 Inlägg

Baldrik skrev:
Kul projekt!
Ska det besiktigas som ombyggt?

Japp. Har pratat med Testa i Ludvika och fått grönt ljus av dom.

Rostens-garage
10 augusti 2019 · 545 Inlägg

Letar delar förtvivlat. Har skickat ut massa annonser och kontaktat folk jag vet som har stort kontaktnät. Men ännu är det ingen som har nappat.

doktorduett
11 augusti 2019 · 342 Inlägg

rosten1000 skrev:

doktorduett skrev:
euro rod är häftigt
men varför använda framvagn med fjäderben, det blir snyggare med typ pv / 140 / mustang II framvagn
använder du sån framvagn har du möjligheten att köra skärmlöst fram

Om du läste första inlägget så ser du att jag skall använda Amazon framvagn. Det är den tidigare ägaren som försökt montera dit en Volvo 940 framvagn med fjäderben. Allt det skall skäras bort. Bilen kommer att byggas skärmlös.

javist fan ser det nu, läste nock lite slarvigt sorry
det blir häftigt iallafall

Rostens-garage
11 augusti 2019 · 545 Inlägg

volvoqq skrev:
Coolt projekt, hade jag inte behövt ha bilen rullande så hade det funnits en framvagn här iallafall. Kanske går att lösa ändå dock wink

Jag har fått tag på framvagn, fälgar, pedalställ styrning, mm. Letar just nu efter torpedplåten, hela plåten i kofferten mm. Men mest letar jag efter regpapper. Sen kan jag inte göra så mycket med den ännu. Verkstaden är full med bilar och jag måste bli klar med Mercuryn. Men lite tur är den klar i dag. Så jag kan besiktiga den i veckan.

volvoqq Lastbilsmekaniker
11 augusti 2019 · 5 135 Inlägg

rosten1000 skrev:

volvoqq skrev:
Coolt projekt, hade jag inte behövt ha bilen rullande så hade det funnits en framvagn här iallafall. Kanske går att lösa ändå dock wink

Jag har fått tag på framvagn, fälgar, pedalställ styrning, mm. Letar just nu efter torpedplåten, hela plåten i kofferten mm. Men mest letar jag efter regpapper. Sen kan jag inte göra så mycket med den ännu. Verkstaden är full med bilar och jag måste bli klar med Mercuryn. Men lite tur är den klar i dag. Så jag kan besiktiga den i veckan.

Papper blir säker inte lätt att få tag i, har den fallit ur registret eller hur blev det så?  För det går om man har tur att få fram papper igen på den om den nu inte är stulen eller något annat dumt då wink
Om det nu finns något chassinummer på den eller en reggplåt

Senast redigerat av volvoqq (11 augusti 2019)

corve
30 augusti 2019 · 2 Inlägg

Hej.
Jag har en Ford anglia tudor från 1952 med papper. vill väl endast ha betalt för papperna, då bilen är väldigt dålig.

Baldrik
30 augusti 2019 · 296 Inlägg

corve skrev:
Hej.
Jag har en Ford anglia tudor från 1952 med papper. vill väl endast ha betalt för papperna, då bilen är väldigt dålig.

Är den helt bortom räddning? Jag hade varit intresserad av karossen annars.

corve
30 augusti 2019 · 2 Inlägg

Japp. Ingenting kvar typ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang