15 augusti 2019
Trådstartare
Modell: Ford Mondeo MK3
År: 2004
Miltal: 14000
Det hela började i går när jag på väg hem från jobbet, var lite lat och åkte med växel 4 i en sväng. Märkte att det gick tungt så la i 3:an, bilen hostade till som om den höll på att dö. Körde vidare och tänkte inte mer på det, men efter kanske 500 meter började den hosta till igen. När jag körde uppför sista backen i 2:an hostade den flera gånger där det vanligtvis inte är några som helst problem.
Nu idag la jag märke till att motorlampan lyste och efter att felsökt med OBD-II sa den P0303 misfire detected in cylinder 3.
Att starta bilen är inga större problem, den startar nästan direkt. På tomgång hoppar den till lite nu och då men om jag gasar upp till 2000rpm går den jämt utan några som helst problem. Om jag startar med lågt gaspådrag hoppar den till men om jag gasar upp till 3000rpm innan jag lägger i 1:an går det bra. Likaså idag när jag tog sista uppförsbacken på 1:an gick det bra men om jag lägger i 2:an börjar den hosta.
Vad kan det vara? Något säger mig att det inte är tändspole/tändkablar/tändstift för då borde det väl kvitta om det går tungt eller lätt?