BMW 118i 2008 Ryckig motor

texaspete
17 augusti · 20 Inlägg
#1

Hej!

Nu de senaste dagarna vid start av bilen så har motorn börjat rycka riktigt ordentligt och även lagt av vid körning i låg hastighet. Problemet har försvunnit efter man kört någon minut. Hade detta problem i våras och bytte då alla tändspolare. Bilen har fungerat felfritt sedan dess men nu när det blivit lite fuktigt och regnat mycket har detta dykt upp. Inget felmeddelande kommer upp.

Kan det vara tändspolarana igen som spökar?

Hoppas nån kan hitta någon ev lösning här smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti · 12 094 Inlägg
#2

Byte av tändkablar kanske?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Lockwood
17 augusti · 394 Inlägg
#3

Det är lågspänningskablar vilka ofta är integrerade i "motorhärvan" på bilar med separata spolar, de är rätt svåra att byta av förklarliga skäl. Separat spolar (en per cylinder) är så gott som "default" sedan 15-20 år tillbaka, undantag finns. Kolla om du har olja i tändstiftsbrunnarna, läckande ventilkåpspackning kan skapa liknade fenomen. Lågspänningskablarna till spolarna kan (kan!) ha jordkablar, brukar jordas nånstans i närheten av spolarna, ofta väl synligt. Kolla så dessa sitter som de skall?

zzr9409209
17 augusti · 74 Inlägg
#4

Kinaspolar?

texaspete
21 augusti · 20 Inlägg
#5

Tydligen var det Nox-sensorn som var kass och behöver bytas. Någon med erfarenhet av detta och vilken sensor man bör köpa?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang