8A säkringen går så fort bilen startas

MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Hej!

Som titeln lyder så går min 8A säkring så fort bilen slås på.

Säkringen går till:
Värmefläkt motor (för luften inne i bilen?)
Backljus
Indikeringslampa el. bakrutedefroster
Manöverström el. bakrutans relä

Detta har hänt: Först slog jag på fläkten och den fungerade i nån sekund på båda mellan läge och full effekt. Sedan for säkringen.
Jag bytte säkring och efter det for den så fort tändningen slogs på på bilen.
Bytte igen och med bilen helt av kunde jag slå på värmen till bakrutan i nån sekund, och tänkte att just det fungerade iaf. Startade bilen och for en bit, sedan såg jag att även det hade slutat så fungera. Säkringen for alltså av det också. Vad kan problemet vara om den far av två olika saker?

Manöverström vet jag inte ens vad det är.

Är det dåliga kablar någonstans eller vad tror ni?

Bilen är en Lada 2107

Tacksam för alla sorts tips!

/Tommy

Senast redigerat av MLVMullvad (18 augusti 2019)

Lada 21074 (1987)
Utmarks-Loke
18 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

Har du en multimeter? Plocka ur säkringen och mät resistans mellan den pol i säkringshållaren som inte går till batteriet, och bilens kaross. Du borde få en väldigt låg resistans om du har kortslutning. Om den inte är superlåg kan du prova att sätta på tändningen, bakrutevärme och så vidare. Men spontant tror jag det är fläkten som är kass, sånt som snurrar slits snabbare.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Ta ur reläerna som angivet ovan och därefter sätt i dom en i taget.
När säkringen går så har du hittat vilken av objekten som trilskas.
Dendär svarte_orm var mej en snabb rackare..
Jag trodde inte att han var vaken redan..

Senast redigerat av insidan (18 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Ok! Jag har multimeter på jobbet så far dit idag och kollar lite med den. Återkommer med bilder och så då!

Tack för svar!

Senast redigerat av MLVMullvad (18 augusti 2019)

Lada 21074 (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Lada 2107. Poäng för årets ovanligaste bil smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218726/218726-5d18509247c490b91055d2ed6dc37abf.jpg

Blästrad, spacklad, grundad och garage lackad runt hela bilen från övre svarta listen på bilen och neråt i somras. Endast det här problemet med säkringen. Annars går den som en sovjetisk klocka smile

Hybrid_ skrev:
Lada 2107. Poäng för årets ovanligaste bil smile

Lada 21074 (1987)
Utmarks-Loke
18 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

Jag förmodar att de har ett ganska enkelt och lättfixat elsystem

MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Det är nummer 1 som brinner av hela tiden. Jag tar alltså ut den, mätar från sidan mot reläna och bilens kaross? Sen ska jag också prova att ta ut reläna som sitter ovanför på bilden, och sätter tillbaka dom igen en och en. När säkringen far så kan jag konstatera vad som var felet genom vilket relä som jag senast pluggade i?

Har jag uppfattat korrekt? BIlel är inte min starkaste sida.. hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218726/218726-dd1e32d15bef93a5625b30e5163ee1e7.jpg

Lada 21074 (1987)
Utmarks-Loke
18 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

Ungefär så ja.

torsen
18 augusti 2019 · 7 189 Inlägg

VAZ/LADA har "konstiga" elsystem.
Har jag erfarit efter 3 år med en NIVA.
TS, ställ frågan på lada-niva.se
Där finns erfarenhet av LADA.

MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Ingen vidare succé. Multimetern var såklart borta på jobbet så har inte kunnat kolla med den.

Men, jag har tagit ut kontakterna för både varmluft motorn och slingorna i bakrutan, och säkringen far ändå så fort jag slår på tändningen. En som kunde lite mer här på jobbet kollade reläna, dom va bra enligt han. Vi testade både med och utan reläna och säkringen for direkt ändå.

Vad kan det då vara? Nån kabel måste ju vara nött och ligga i störa nånstans?

Har ställt frågan på lada Forum också men inte fått svar ännu.

Lada 21074 (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Reläplatta?
Säkringsplatta?

Kan vara något som smält ihop där bakom/under. Som nämnts ovan så bör det vara en mycket tacksam bil att skruva el i.

Biltema/jula? Har du nära till något av dessa? En multimeter kostar 120-150:- och de duger alldeles utmärkt. Använder själv en sådan på jobbet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
18 augusti 2019 · 962 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Reläplatta?
Säkringsplatta?

Kan vara något som smält ihop där bakom/under. Som nämnts ovan så bör det vara en mycket tacksam bil att skruva el i.

Biltema/jula? Har du nära till något av dessa? En multimeter kostar 120-150:- och de duger alldeles utmärkt. Använder själv en sådan på jobbet.

Du är nog något på spåret här.
Skulle det vara så vill jag tro att det är någon källa som kräver konstant ström som är orsaken.
Dvs inget som har ett kort tillslag utan en belysning, fläkt osv.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Reläplatta?
Säkringsplatta?

Kan vara något som smält ihop där bakom/under. Som nämnts ovan så bör det vara en mycket tacksam bil att skruva el i.

Biltema/jula? Har du nära till något av dessa? En multimeter kostar 120-150:- och de duger alldeles utmärkt. Använder själv en sådan på jobbet.

Inte riktigt nära till en sådan butik. Men jag tror multimetern på jobbet var inne på kontoret, och det är låst på helger. Jag ska kolla om jag kan hitta åt den imorgon.

Som sagt så har ju fläkten funkat några sekunder förr på båda lägen, och efter som vi tog bort kablarna till den och till knappen som startar fläkten inne i bilen, så borde det väll inte vara just fläkten?

Men kanske nån kabel till den som är skavd och ligger o spökar, eller att det smält ihop någonstans.

Måste undersöka lite vidare på något sätt. Känns inte som att det är värt att lämna in den just ännu till den lokala bil elektrikern. Ska försöka kolla lite elschema till den och försöka luska lite själv innan dess.

Tack för tipset med att kolla om det smält ihop någonstans!

Lada 21074 (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Har bilen halvljusautomatik?
Ja, jag har något i kikaren...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har bilen halvljusautomatik?
Ja, jag har något i kikaren...

Mycket riktigt så har den det!

Lada 21074 (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

MLVMullvad skrev:

Hybrid_ skrev:
Har bilen halvljusautomatik?
Ja, jag har något i kikaren...

Mycket riktigt så har den det!

Spånar rejält här nu men den är troligen eftermonterad i Sverige och jag har sett en del taffliga installationer av sådana efterinstallationer. Även på nya bilar av 2020 års modell! Spänningen till denna tas ofta från någon konstant plusmatning då bilen startat.

Men, en teori, en mycket luddig sådan. När du fått lagt vantarna på multimeter så jagar vi vidare! Jag älskar att pilla med el och jobbar med fordonsel...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MLVMullvad skrev:

Hybrid_ skrev:
Har bilen halvljusautomatik?
Ja, jag har något i kikaren...

Mycket riktigt så har den det!

Spånar rejält här nu men den är troligen eftermonterad i Sverige och jag har sett en del taffliga installationer av sådana efterinstallationer. Även på nya bilar av 2020 års modell! Spänningen till denna tas ofta från någon konstant plusmatning då bilen startat.

Men, en teori, en mycket luddig sådan. När du fått lagt vantarna på multimeter så jagar vi vidare! Jag älskar att pilla med el och jobbar med fordonsel...

Alla teorier är viktiga! Imorgon går jag direkt över till en butik mittemot där jag bor och frågar efter en multimeter och fler säkringar! Dom har förhoppningsvis!

En kompis med en Lada skrev att tydligen så går den säkringen till kylarfläkten till motorn också, så kanske nån kabel till den kan ligga och jorda mot karossen nånstans :S

Undersöker imorgon! smile

Lada 21074 (1987)
zzr9409209
18 augusti 2019 · 716 Inlägg

Kan det vara så att det inte räcker med en 8A säkring,?Mät med multimeter hur mycket som verkligen går åt,men tänk på att dom enklare multimeter bara klarar 10A....

MLVMullvad
18 augusti 2019 · 20 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Kan det vara så att det inte räcker med en 8A säkring,?Mät med multimeter hur mycket som verkligen går åt,men tänk på att dom enklare multimeter bara klarar 10A....

Hur mätar jag det isåfall? Bryggar jag bara emellan med multimätaren? Eftersom säkringen brinner direkt så kan väll inte den vara på plats då iaf? :S

Lada 21074 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang