Golf 2,0 tdi svårstartad

johan-vw
18 augusti 2019 · 3 Inlägg

Har en golf plus 2,0 tdi dsg -08 som plötsligt blivit svår att starta. Hände dagen efter jag körde en längre sträcka. Står bilen i 1 dygn eller mer så är den svår att starta. Går först igång nån halvsekund innan den dör, efter det tar det cirka 30-45 sek innan den startar (sammanlagd tid när jag vrider nyckeln) Panelen indikerar på lågt oljetryck men inga varningslampor tänds. När bilen väl startar så går den felfritt och fortfarande inga lampor som tänds. Låter jag bilen stå några timmar så startar den direkt.

problemen kom dagen efter jag kört, tankade även på vägen. Kan det vara dåligt bränsle jag fått?


har bytt följande nyligen:

motorolja+filter
4 glödstift
Har även slagit i medel för eventuella alger i tank, ska även byta bränslefilter i dagarna.
Batteriet är okej


någon som haft problem med något liknande?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Som vanligt så gäller att glödstift på en direktinsprutad diesel inte har med saken att göra. De gör ordentlig nytta först när temperaturen kryper ner mot -10 grader.

Kör diesel ibland och glöder aldrig.
Tror den suger in luft i bränslesystemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2019 · 13 644 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som vanligt så gäller att glödstift på en direktinsprutad diesel inte har med saken att göra. De gör ordentlig nytta först när temperaturen kryper ner mot -10 grader.

Kör diesel ibland och glöder aldrig.
Tror den suger in luft i bränslesystemet.

min är jättesvår startad om jag vrider på bilen för fort.. men visst den ska inte starta först.. låter mer som ett bränsle läckage..   eftersom man får stå och gnugga ett tag..    lätt att märka gå in med datorn och köra pumpen manuellt ett tag och se om den startar direkt då.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
johan-vw
18 augusti 2019 · 3 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Som vanligt så gäller att glödstift på en direktinsprutad diesel inte har med saken att göra. De gör ordentlig nytta först när temperaturen kryper ner mot -10 grader.

Kör diesel ibland och glöder aldrig.
Tror den suger in luft i bränslesystemet.

min är jättesvår startad om jag vrider på bilen för fort.. men visst den ska inte starta först.. låter mer som ett bränsle läckage..   eftersom man får stå och gnugga ett tag..    lätt att märka gå in med datorn och köra pumpen manuellt ett tag och se om den startar direkt då.

men körs inte pumpen om man har tändningen igång ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

johan-vw skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Som vanligt så gäller att glödstift på en direktinsprutad diesel inte har med saken att göra. De gör ordentlig nytta först när temperaturen kryper ner mot -10 grader.

Kör diesel ibland och glöder aldrig.
Tror den suger in luft i bränslesystemet.

min är jättesvår startad om jag vrider på bilen för fort.. men visst den ska inte starta först.. låter mer som ett bränsle läckage..   eftersom man får stå och gnugga ett tag..    lätt att märka gå in med datorn och köra pumpen manuellt ett tag och se om den startar direkt då.

men körs inte pumpen om man har tändningen igång ?

Bra fråga. Growe? Men dieselpumpen till motorn går väl bara om motorn snurrar. Tänkte att den får in luft eller tappar trycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
18 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

En hel del av våra bilar har faktiskt glödning även vid många plusgrader för att underlätta start och minska knackningar. Däremot låter det för trådskaparens del som om någon backventil i bränslesystemet inte längre håller tätt och släpper tillbaks dieseln till tanken.

Edit;
Pumpen ska bygga tryck så fort förardörren öppnas.

Något av ett elände när folk tankar fel!
Även om man inte kört bilen så pumpas fortfarande det felaktiga bränslet runt i systemet bara dörren öppnas roll

Senast redigerat av Cuefa (18 augusti 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2019 · 17 345 Inlägg

Cuefa skrev:
En hel del av våra bilar har faktiskt glödning även vid många plusgrader för att underlätta start och minska knackningar. Däremot låter det för trådskaparens del som om någon backventil i bränslesystemet inte längre håller tätt och släpper tillbaks dieseln till tanken.

Edit;
Pumpen ska bygga tryck så fort förardörren öppnas.

Något av ett elände när folk tankar fel!
Även om man inte kört bilen så pumpas fortfarande det felaktiga bränslet runt i systemet bara dörren öppnas roll

Jo. Säga vad man vill om VAG:s dieslar men det måste jag erkänna: Det startar glatt även om glödning inte fungerar vid noll grader. Må vara att de låter som maskin ska rasa ett par sekunder. Men startar snällt gör de. Haft några TDi i mitt liv. Startsvårigheter har inte förekommit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang