Konstigt uppförande på motor..

NoVolvo
24 augusti · 14 Inlägg
#1

Nu ska jag försök skriva begripligt.
Har en Fiat Punto 2001 (lilla 8v-motorn, bensin) köpt billigt "som en utmaning"..Skulle vara "defekt"
Ska köra iväg, trycker först på på gasen. motorn varvar ledigt 5-6000varv..Dvs agerar normalt.
Lägger i ettan och iväg...
Inte.. Motorstopp, direkt..
En gång till, ingen ork alls
Får kommentaren av f ägaren, "du måste vara försiktig med gaspedalen"
Med ägg under högerfoten och ettans växel smyger jag hem, i 10kmh..
Uppförsbacke på tomten, då morrar motorn till och drar motorn påtagligt bra och problemfritt i uppförsbacken. Vadan??
Ställer bilen och där har den stått, i två år.. (Har t o m investerat i en exakt lika bil att ha som jämförelseobjekt..
Så nu j-ar..
Hittade felkoder är (har glömt exakt) men ngt med bränsletillförseln. Gula motorlampan lyser..
Bensinpumpen tycks fungera, 3 bar (=korrekt värde) på trycket in...
Ingen känner igen felsymtomen?

Tror inte på något Fiat-specialfel utan detta är, tror jag, nåt fel som kan uppstå på vilken motor som helst..
Senaste tipset (från England) var hoppad kamrem?
Gnugga geniknölarna och hjälp mig! Nu har detta blivit en prestigefråga! ska jag som pysslat bil i många år bli slagen av en - Fiat?
(Tyvärr är tändnyckeln fn på avvägar men den SKA hittas!)

Senast redigerat av NoVolvo (24 augusti )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 augusti · 12 094 Inlägg
#2

Bytt bränslefilter?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Svarte_Orm
24 augusti · 2 170 Inlägg
#3

Eller tät katalysator? Om man tomvarvar bildas inte så mycket avgaser så den kan funka då, men inte under belastning. Men prova med en stroboskoplampa hur tändningen står annars.

NoVolvo
24 augusti · 14 Inlägg
#4

Delade på bränsleröret, det sprutade soppa så filtret är nog OK.
Nåt med tändningen, kanske, kan ju kolla tändläget.
Just på denna motortyp är ECU:n i mycket nära förbindelse med motorn, blir varm..har funderat på den.
Den större motorn har, sunt nog, ECU:n monterad på innerskärmen....långt från motorn.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang