Min passat lade av under körning, startar inte efter det

Mack Forum- och sitemoderator
31 augusti 2019 · 26 113 Inlägg

Xebers76 skrev:
Jag är jättenöjd med våra moderatorer och fastnar inte på någon enstaka kommentar som någon kanske kan hänga upp sig på.

Dem gör så gott dem kan att stå ut med oss. Ganska säker på att ingen av dem har betalt heller? Osäker där.

Att påstå att alla måste bytas ut låter lite galet.

Tänk också på att vi är människor, individer. Vi är inga programmerade robotar som aldrig gör fel.

Nej, inget betalt.
Vi gör detta ideellt.


Ser för övrigt heller inget konstigt med någon moderators kommentar.

Till TS: Trist att läsa om vad som har hänt, och jag hoppas att det ändå kommer att ordna sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Nybergrobin
31 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

men fyfan vad tråkigt!   Har du någon möjlighet alls att kolla/skruva själv?  I många fall så räcker det att renovera toppen efter kamremshaveri! Det behöver inte bli lika dramatiskt som att byta motorn...

panda666
31 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Så med andra ord det är en till problem att oroa sig för och det verkar vara kamremmen är en till grej att tänka på me vag, bara in o kontrollera vid varje service om remmen är fin o sitter som den ska. Skriv in den på faq tråden. Hoppas det löser sig för ts och vore intressant o höra hur det gick. Vad är chansen över att få goodwill? kan man hota med att gå till aftonbladet eller nått?^^

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Man får uttrycka sin åsikt även som moderator så klart. Men då skall man ha sådan självbehärskning att man avstår helt från att moderera just den specifika tråden, man skriver enkom som "vanlig användare", och överlåter således bedömningar i meningsskiljaktigheter mm till andra mer lämpade individer. Just detta är förmodligen mer än karaktärsfråga, man behöver ha viss självinsikt för att dra denna slutsats.

Jag har själv varit moderator på en numera nedlagd sajt. Skrev jag i en tråd där jag hade en stark åsikt medans andra hade en annan motsatt lika stark åsikt så valde jag helt enkelt att inte moderera alls utan kallade helt enkelt på en annan moderator  om jag ansåg att det hade spårat ut. Är man "partisk" i diskussionen så är man oxå en del av "problemet".

Panda: Den kollen kan bör man göra på alla fabrikat, oavsett intervall. I fallet med VAG så verkar det som att okulär kontroll av remmen ingår från 12000 mil?  Det kan inte ta många sekunder o lyfta lite på en kåpa för att se hur remmens tänder/kanter ser ut. Naggade tänder och eller fransig metallglansig rem kan tyda på att nåt inte är 100, samma sak om remmen är oljig eller så. Nu finns det väl remmar som går i oljebad iofs, har läst att Ford har dessa med intervall på optimistiska 24000 mil, något som det redan nu flaggas för att det är för långt?

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti 2019)

panda666
1 september 2019 · 4 228 Inlägg

Lockwood skrev:
Man får uttrycka sin åsikt även som moderator så klart. Men då skall man ha sådan självbehärskning att man avstår helt från att moderera just den specifika tråden, man skriver enkom som "vanlig användare", och överlåter således bedömningar i meningsskiljaktigheter mm till andra mer lämpade individer. Just detta är förmodligen mer än karaktärsfråga, man behöver ha viss självinsikt för att dra denna slutsats.

Jag har själv varit moderator på en numera nedlagd sajt. Skrev jag i en tråd där jag hade en stark åsikt medans andra hade en annan motsatt lika stark åsikt så valde jag helt enkelt att inte moderera alls utan kallade helt enkelt på en annan moderator  om jag ansåg att det hade spårat ut. Är man "partisk" i diskussionen så är man oxå en del av "problemet".

Panda: Den kollen kan bör man göra på alla fabrikat, oavsett intervall. I fallet med VAG så verkar det som att okulär kontroll av remmen ingår från 12000 mil?  Det kan inte ta många sekunder o lyfta lite på en kåpa för att se hur remmens tänder/kanter ser ut. Naggade tänder och eller fransig metallglansig rem kan tyda på att nåt inte är 100, samma sak om remmen är oljig eller så. Nu finns det väl remmar som går i oljebad iofs, har läst att Ford har dessa med intervall på optimistiska 24000 mil, något som det redan nu flaggas för att det är för långt?

så du vill att folk ska moderera men endå inte, och sen ge fan i att moderera. Men endå moderera på nått sätt. Och sen be nån annan moderator moderera istället. Kanske ts kan skylla på vag eller där han brukar serva sin bil att det är deras fel som inte har upptäckt nått fel på remmen o därför har den gått av. Men det här gör mig mycket förvirrad.

norrlandsskogen
1 september 2019 · 37 Inlägg

Lockwood skrev:
Nej detta är inget att ta med FAQ. Kamremmar går dessvärre av, ibland. Inte VAG specifikt. Jag är inte "personlig" alls utan noterar bara hur det ligger till med saker o ting. Som moderator så anser jag att man man skall försöka hålla sig så långt ifrån det bara är möjligt att uttrycka sig på det sätt som skett här "Ops. Jo, VAG har lite problem där", man kan alltså fortfarande få tycka att det är ett VAG problem med remmar som går av (vilket det inte är vad jag kunnat googla), men låta bli att skriva som man gjort, eller skrivit "Ops. Remmar går sällan av men det händer". Det är förmodligen dags för nya moderatorer, eller i vart fall hemliga moderatorer som kan moderera osynligt o på så vis hålla sig "till synes" mer neutrala, just neutraliteten borde väl vara ett av grundkraven på en moderator. Det blir konstigt att moderera en tråd där man i allra högst grad är delaktig i diskussionen, blir svårt med att vara neutral.

Fakta är alltså att det är max 21000 mil på remmen utan år (vissa påstår max 8 år). Vissa VW verkstäder rekommenderar byte efter 12000 mil, andra 18000 mil. Det bör ingå en kontroll av remmen från 12000 mil, på vissa efter 9000 mil. Med andra ord, sett ur en synvinkel så kan man kanske ha missat byta remmen efter 8 år, eller inte, det är oklart. En 15 år gammal rem som gått 19000 mil tror jag ni alla håller med om att den är helt slut, helt oavsett rekommendationer. Inget av detta hjälper TS. Det man kan lära sig är således: är du osäker på om/när något vitalt skall bytas så ligger det i ditt intresse att ta reda på fakta. Nästa gång så är det nån annan som skriver att remmen gått av på hens bil av annat fabrikat än VAG, kommer det låta likadant då? Förmodligen inte, då är det bara otur, vilket är närmast sanningen, under förutsättning att remmen inte suttit där mer än 8 år eller gått mer än det till synes rekommenderade mil antalet.

Till TS: Är du nöjd med bilen så byt motor, montera ny kamrem på "nya" motorn. Är du trött på skiten, så sälj möget o köp nåt annat.

Nu är jag ny här och egentligen nybörjare på bilar, men visst har du rätt i sak angående det du säger. Däremot är det såklart inte som så att moderatorer bör bytas ut helt, men definitivt måste en moderator kunna hålla sig neutral och framföra objektiva åsikter som just moderator. Däremot är ju nästan alltid moderatorerna "privatpersoner" och måste få kunna svara i diskusar och komma med personliga argument som just privatpersoner, när dessa svarar i trådar - men då kanske inte bestämma att si och så är på det här sättet...

norrlandsskogen
1 september 2019 · 37 Inlägg

Xebers76 skrev:
Jag är jättenöjd med våra moderatorer och fastnar inte på någon enstaka kommentar som någon kanske kan hänga upp sig på.

Dem gör så gott dem kan att stå ut med oss. Ganska säker på att ingen av dem har betalt heller? Osäker där.

Att påstå att alla måste bytas ut låter lite galet.

Tänk också på att vi är människor, individer. Vi är inga programmerade robotar som aldrig gör fel.

Håller helt med.

Alla människor gör fel ibland (inte sagt att någon gjort fel här). Jag tror att forumet alltid kommer att gagnas av konstruktiv kritik. Är någon missnöjd med hur en eller flera moderatorer hanterar något så bör man framföra detta, på ett humant sätt. Något personligt agg behöver aldrig ens starta. 

Därför tycker jag att kommentaren som skrevs är nyttig. Alla åsikter räknas. Uppenbarligen tycker en eller fler användare att moderatorerna gjort fel, då får man kika på detta och se om det finns fog till missnöjet.

Själv är jag ny här, dock jättenöjd med moderatorerna av det jag sett, även fått bra svar i trådar av en moderator.

M123
1 september 2019 · 962 Inlägg

Lockwood skrev:
Man får uttrycka sin åsikt även som moderator så klart. Men då skall man ha sådan självbehärskning att man avstår helt från att moderera just den specifika tråden, man skriver enkom som "vanlig användare", och överlåter således bedömningar i meningsskiljaktigheter mm till andra mer lämpade individer. Just detta är förmodligen mer än karaktärsfråga, man behöver ha viss självinsikt för att dra denna slutsats.

Jag har själv varit moderator på en numera nedlagd sajt. Skrev jag i en tråd där jag hade en stark åsikt medans andra hade en annan motsatt lika stark åsikt så valde jag helt enkelt att inte moderera alls utan kallade helt enkelt på en annan moderator  om jag ansåg att det hade spårat ut. Är man "partisk" i diskussionen så är man oxå en del av "problemet".

Panda: Den kollen kan bör man göra på alla fabrikat, oavsett intervall. I fallet med VAG så verkar det som att okulär kontroll av remmen ingår från 12000 mil?  Det kan inte ta många sekunder o lyfta lite på en kåpa för att se hur remmens tänder/kanter ser ut. Naggade tänder och eller fransig metallglansig rem kan tyda på att nåt inte är 100, samma sak om remmen är oljig eller så. Nu finns det väl remmar som går i oljebad iofs, har läst att Ford har dessa med intervall på optimistiska 24000 mil, något som det redan nu flaggas för att det är för långt?

Jag tycker även att någonstans bör man som användare också ha ett filter.
I mina ögon är det ett jävla gnälla hela tiden och detta börjar mer likna en jävla syjunta mer än det forumet ska handla om.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
candyweiss
1 september 2019 · 863 Inlägg

Masterlarsson skrev:
Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Lider med dig, verkligen trist. En följdfråga, var den motoroptimerad eller hade den trimbox?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Myhran
1 september 2019 · 452 Inlägg

Är det bara jag som undrar mest över är varför har remmen gått av! Är det remmen? Är det vattenpumpen? Är det något löphjul? Eller är det något helt annat? Har där kommit något främmande objekt som äntrat kamremskåpan och och gjort att remmen gått av, har TS haft några andra indikationer ex oljud, vattenläckage eller liknande?
Men rätt verkstad är jag övertygad om att de reparerar motorn billigare än byte om man inte får tag på en beg väldigt billigt,

Med vänlig hälsning, C

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2019 · 17 380 Inlägg

Lockwood skrev:
Det är två saker som är anmärkningsvärda. Det första och absolut primära är att kamremmen går av inom (?) utsatt intervall, men flera tillverkare har nyligen sänkt tiden milen för byte av kamrem.

Det andra är att en moderator väljer att uttrycka så som en moderator inte bör göra i ett så "känsligt" ämne, dessutom hittills den ende som uttryckt sig så tydligt i den riktningen, speciellt när just remmar som går av inte verkar vara mer vanligt förekommande än hos andra fabrikat? På detta vis "supporterar" man indirekt de som anser att VAG är absolut skit oavsett vad o ger alltså ena sidans "trams" större legitimitet, detta verkar vara modereringen i ett nötskal, inte mycket man kan göra mer än att inse att man borde kanske införa nån form av lathund för hur en moderator kan bör uttrycka sig? Det blir ju konstigt när moderatorerna delvis är en del av problematiken?

Jag ser fram emot en tråd i stil med "Min VAG sliter ut bromsbeläggen på 10000 mil, ska det vara så?" Jo men det är ju en VAG de har problem med det med...

Rent privat får jag tycka vad jag vill. Även om någon som är född på 90-talet tar illa upp.

I egenskap av moderator har jag ingen åsikt om huruvida vilken/vilka bilar som är bäst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
1 september 2019 · 394 Inlägg

Du missar poängen helt, medvetet antar jag. Har inget att göra med om man tycker att ett visst fabrikat/åsikt/annat är bra eller dåligt.

"På detta vis "supporterar" man indirekt de som anser att VAG är absolut skit oavsett vad o ger alltså ena sidans "trams" större legitimitet".

caromania Forummoderator
1 september 2019 · 9 296 Inlägg

Nu räcker det med offtopic i denna tråd. Vill Lockwood fortsätta en sidodiskussion så sker det i PM.
Punkt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Masterlarsson
16 november 2019 · 5 Inlägg

Hej! Lite uppdatering i ämnet. Det blev motorbyte. Fick en offert på 52000:- från verkstaden som felsökte bilen, då ingick också byte av koppling. Ratade den offerten och köpte en motor själv via bildelsbasen som gått 14800 mil för 10000:-. Beställde alla delar från Tyskland, koppling, kamremssats m vattenpump, diverse filter, olja och en del packningar. Hittade en mindre verkstad som gjorde jobbet för 10000:-, behövde även fylla på köldmedium för ac:n.  Landade på 29000:- när allt var klart och betalt, tog ca 2 månader från haveri tills bilen var tillbaka. Bilen hade gått 15000 mil när kamremmen gick av, inte 13000 som jag angav tidigare.

panda666
16 november 2019 · 4 228 Inlägg

Masterlarsson skrev:
Hej! Lite uppdatering i ämnet. Det blev motorbyte. Fick en offert på 52000:- från verkstaden som felsökte bilen, då ingick också byte av koppling. Ratade den offerten och köpte en motor själv via bildelsbasen som gått 14800 mil för 10000:-. Beställde alla delar från Tyskland, koppling, kamremssats m vattenpump, diverse filter, olja och en del packningar. Hittade en mindre verkstad som gjorde jobbet för 10000:-, behövde även fylla på köldmedium för ac:n.  Landade på 29000:- när allt var klart och betalt, tog ca 2 månader från haveri tills bilen var tillbaka. Bilen hade gått 15000 mil när kamremmen gick av, inte 13000 som jag angav tidigare.

jävlar det var lite grejer bytta där och en rejäl pris dump från vad verkstan ville ha. Du fick ner priset rejält. Hoppas på att bilen rullar problemfritt nu och att du får lite vila efter all skit. Önskar dig en trevlig fortsättning och lycka till.

caromania Forummoderator
16 november 2019 · 9 296 Inlägg

Håller med Panda, hoppas du slipper bekymmer nu. Beklagar ändå en stor utgift, aldrig skoj. sad

För övrigt, tack för uppdateringen. Forumet blir mer komplett när så sker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
16 november 2019 · 863 Inlägg

Masterlarsson skrev:
Hej! Lite uppdatering i ämnet. Det blev motorbyte. Fick en offert på 52000:- från verkstaden som felsökte bilen, då ingick också byte av koppling. Ratade den offerten och köpte en motor själv via bildelsbasen som gått 14800 mil för 10000:-. Beställde alla delar från Tyskland, koppling, kamremssats m vattenpump, diverse filter, olja och en del packningar. Hittade en mindre verkstad som gjorde jobbet för 10000:-, behövde även fylla på köldmedium för ac:n.  Landade på 29000:- när allt var klart och betalt, tog ca 2 månader från haveri tills bilen var tillbaka. Bilen hade gått 15000 mil när kamremmen gick av, inte 13000 som jag angav tidigare.

52000:-, då handlade det väl om en ny eller ivf renoverad motor?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
16 november 2019 · 10 244 Inlägg

candyweiss skrev:

Masterlarsson skrev:
Hej! Lite uppdatering i ämnet. Det blev motorbyte. Fick en offert på 52000:- från verkstaden som felsökte bilen, då ingick också byte av koppling. Ratade den offerten och köpte en motor själv via bildelsbasen som gått 14800 mil för 10000:-. Beställde alla delar från Tyskland, koppling, kamremssats m vattenpump, diverse filter, olja och en del packningar. Hittade en mindre verkstad som gjorde jobbet för 10000:-, behövde även fylla på köldmedium för ac:n.  Landade på 29000:- när allt var klart och betalt, tog ca 2 månader från haveri tills bilen var tillbaka. Bilen hade gått 15000 mil när kamremmen gick av, inte 13000 som jag angav tidigare.

52000:-, då handlade det väl om en ny eller ivf renoverad motor?

52000:- inkl. montering för en ny motor låter väldigt billigt...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (16 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
16 november 2019 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Masterlarsson skrev:
Hej! Lite uppdatering i ämnet. Det blev motorbyte. Fick en offert på 52000:- från verkstaden som felsökte bilen, då ingick också byte av koppling. Ratade den offerten och köpte en motor själv via bildelsbasen som gått 14800 mil för 10000:-. Beställde alla delar från Tyskland, koppling, kamremssats m vattenpump, diverse filter, olja och en del packningar. Hittade en mindre verkstad som gjorde jobbet för 10000:-, behövde även fylla på köldmedium för ac:n.  Landade på 29000:- när allt var klart och betalt, tog ca 2 månader från haveri tills bilen var tillbaka. Bilen hade gått 15000 mil när kamremmen gick av, inte 13000 som jag angav tidigare.

52000:-, då handlade det väl om en ny eller ivf renoverad motor?

52000:- inkl. montering för en ny motor låter väldigt billigt...

//Brådhis

känns som skitmycket pengar, liknande pengar vad min f10 manuella lådan skulle kosta, minns att ja ej kunde hitta nått för under 25.000-30.000 för en beggad eller renoverad låda. Bmw solna ville också ha exakt 52.000 för byte av lådan men minns inte ifall det var ny eller gammal låda men ja tror inte på helt ny..fyfan vad det är dyrt ifall man har otur.

granadadr
16 november 2019 · 7 268 Inlägg

synd det hände överhuvudtaget,, men bra att det vart billigare iaf,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang