Knarrande ljud vid låg fart och >90 graders rattning - VW Golf 2011 - 2.0 TDI

molnen
27 augusti 2019 · 30 Inlägg

Hej!

När jag exempelvis kör ut från en parkering och rattar ungefär 90 grader eller mer så knarrar det där fram på bilen vid låg hastighet där fram på den.

När jag köpte bilen så sa han att han själv kollat upp det på en verkstad och dom sa att det inte va något större märkvärdigt, allt såg ut som det skulle. (Något som måste smörjas??).

Bilen är i bra form och fungerar hur bra som helst att köra och har bara gått över 13 000 mil, jag är den 3:e ägaren på den. Service och sådant har gjorts sedan tidigare också såväl. Alla besiktningar är godkända också utan problem.

Jag brydde mig inte så mycket i början, men nu har det blivit riktigt irriterande haha..

Vad kan felet potentielt vara tro? Har läst lite om detta, men vad brukar det mest vanliga problemet vara när det kommer till detta knarrande ljud?

Så jag frågar er experter här på forumet och hoppas på att kunna ta saken i egna händer sedan och fixa det.

Tack som fan.

Senast redigerat av molnen (27 augusti 2019)

Skitungen
27 augusti 2019 · 199 Inlägg

Har du kollat drivknuten? Brukar vara ett knackande/smällande ljud.

mb_pucken
27 augusti 2019 · 5 087 Inlägg

Låter det när du vrider ratten och har bilen stillastående?
Ringer någon liten klocka att någon vag modell hade detta problem pga av materialet i damaskerna till drivknutarna gav oljud ifrån sig när man svängde under färd. Blir det bättre när det är blött ute?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
molnen
27 augusti 2019 · 30 Inlägg

mb_pucken skrev:
Låter det när du vrider ratten och har bilen stillastående?
Ringer någon liten klocka att någon vag modell hade detta problem pga av materialet i damaskerna till drivknutarna gav oljud ifrån sig när man svängde under färd. Blir det bättre när det är blött ute?

Tror du är på spåret här, och även förgående kommentar big_smile

Låter inte när jag står stilla med bilen och vrider på ratten. Minns att när jag kom hem från semestern så regnade det en hel del och jag hade då bilen ståendes lite ute på en parkering och då tänkte jag "vad fan nu låter det ingenting", sen kom det tillbaka när värmen kom igen.

Kan det vara då som så att dessa "damaskerna" då är torra och därav ljudet ges pga det?

Senast redigerat av molnen (27 augusti 2019)

zzr9409209
28 augusti 2019 · 716 Inlägg

Prova att spraya silicon på damaskerna

torsen
30 augusti 2019 · 7 234 Inlägg

Torra kulleder i framvagnen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang