BMW X1 bromsproblem

robbilibbobban
28 augusti 2019 · 12 Inlägg

Hejsan nu börjar jag bli riktigt trött på min BMW X1a som snart gått 23500mil.
Jag har nu bytt till helt nya Bromsok,Bromsbelägg och nya bromsskivor men det känns som det forfarande knasar när jag bromsar, trycker jag lite lätt på bromspedalen så känns det som att det skakar lite, men trycker jag hårt på pedalen så känner man inte av det. På något sätt känns det som om bromsarna är skeva IGEN?. Men vad kan problemet vara? Har snart bytt allt? Kan också tillägga att när jag kör i väldigt låg hastighet så som, 5km till 40km så känns det som om bilen gungar lite lätt, och det blir ingen skön körning vid 120km heller för då småskakar bilen lite, vi har balanserat hjulen. Gjorde en hjulinställning för 1,5 år sedan. Vi är lite inne på att byta länkarmbussningen så jag har beställt hem delar från autodoc där jag köpt bromsskivorna oken och beläggen också.
Min mekaniker som inte jobbar i verkstad men är väldigt kunnig med bilar har gjort jobbet, han snackade med en BMW vän och han tror det kan vara länkarmbussningen. Vad tror ni? Kan det påverka bromsarna? Har ni någon erfarenhet om detta fenomen?

MVH Robin

Skitungen
28 augusti 2019 · 199 Inlägg

Har du kollat hjullagret? Hissa upp bilen och se om hjulet vickar på sig.

robbilibbobban
28 augusti 2019 · 12 Inlägg

Har bytt hjullager på båda framhjulen.

Sabang
28 augusti 2019 · 170 Inlägg

Har du bytt bromsvätska? Luftat dom ordentligt??

robbilibbobban
28 augusti 2019 · 12 Inlägg

ikke, har också funderat på om det är bromsslangarna det är fel på,

torsen
28 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Gjorde ni rent naven noga på anliggningsytan mot skivorna?
Behövs inte mycket "skit" mellan skiva och nav innan skivan "kastar".

robbilibbobban
29 augusti 2019 · 12 Inlägg

Yes det är givet när man byter bromsar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang