Audi A3 2010 1.6 TFSI - 8100 mil - Bensinare - Låter som en diesel/traktor vid start

Jeppeyo
28 augusti 2019 · 1 Inlägg

Hej!

Tänkte höra med er här på garaget om ni skulle ha någon som helst aning om vad som kan ha hänt med min bil.

Jag köpte bilen i våras ifrån en snubbe på blocket. Inga problem till en början. 120 mil och 2 månader senare så kom ljudet som ett brev på posten;

https://drive.google.com/open?id=1u9e6Z … jJWc8pi_Np

Genast gissade jag på att kamkedjan eller kedjespännaren hade tröttnat då det brukar vara ett problem med dessa motorer.

Bilen har varit inne på verkstad 2 vändor, kamkedja, kedjespännare, kedjehjul, kamaxel insug samt bränslepump har bytts ut utan någon lycka...

Vad skjutton tror ni att det kan vara för fel på den? Bilen varvar ner efter typ 30s till normalt ljud och sen fungerar bilen helt normalt. Inga varningslampor lyser eller någonting annat än just ljudet.

Vill sälja bilen men vill inte hamna i blåsväder för att jag puttar över detta problem till någon annan.

• Bilmodell
Audi A3 2010 1.6 TFSI - AUDI 8P

• Miltal
8100 mil

• Modifikationer på bilen 
Standardmodell

Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg

Händer det vid ALLA starter? Eller bara om bilen stått X antal timmar?

Spontant: Byt olja, förslagsvis till en annan sort (jag hade kört helsyntet 0W40, tex Aral SuperTronic). Oljudet kommer pga att oljetrycket för "kamaxeljusteringen"  och eller ventiltryckare/lyftare  är för lågt de 2-3 första sekunderna, därav ljudet. Att tomgången är något högre de 20-30 första sekunderna är inget fel, inte heller att det låter annorlunda, det annorlunda ljudet kan bero på att luftpumpen går just dessa 20-30 sek vid kallstart, under tiden som luftpumpen går så brukar tomgången vara liiite högre. Luftpumpens uppgift (om sådan finnes) är att pumpa in mer luft/syre i avgaserna o på så vis få katalysatorn varm snabbare. Ett oljebyte bör fixa oljuden vilka kommer från kamjustering och eller ventiltryckare.

Senast redigerat av Lockwood (28 augusti 2019)

jaka54
28 augusti 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är möjligt att det är ventillyftarna, men det låter mer som ett skrapljud...
Har haft slitna ventillyftare på min Audi 100 2,0E -89 vid två tillfällen under de 26 år jag haft min Audi 100 och då är det mer ett knattrande ljud som hörs och så upplever jag inte ditt ljud, men det är ju alltid svårt att avgöra via dator. Har du kollat att inget sitter löst och ligger emot något som roterar? -Det som talar emot att det skulle vara något som sitter löst är att ljudet upphör efter ett tag...
Öppna huven och spela in en ny film där du inte "svirrar" med kameran så mycket, så ljudet blir tydligare!

Senast redigerat av jaka54 (28 augusti 2019)

spillolja
28 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

kan uppså om motorn är "midsommaljummen"  det som sker är gaspådrag med framställd tändning för att motors snabbare ska komma upp i arbetstemperatur, min golf gör likadant, oljebyte varje <1500mil är att föredra, använd en 5W-40 olja 
(eller som någon i tråden föreslår 0W-40)

finns verkligen 1,6 Tfsi ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg

Lyftarna är inte slitna men alldeles i början tycker jag mig höra ett visst "lyftar-knack". Det andra ljudet som låter därefter låter mer som en halvt-om-halvt löst sittande värmesköld eller liknande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang