Vw lupo 1.4 16v säkring 3 till sprutet går hela tiden

Phippos
28 augusti · 5 Inlägg
#1

Hej.
Säkring nummer 3 går ibland och gjorde precis det nu påväg hem ifrån jobbet mitt på 110vägen.
Provade köra in ny säkring men gick efter någon sekund igen. Lät den svalna och sen funkade det så jag tog mig hem.
Har felsökt lupon och får coderna:
p0201 injector circuit open cylinder fast på alla fyra cylindrar.
När jag köpte bilen så satt en 30a säkring där de egentligen ska va en 10a och låg även en hel påse med 30a i handsfacket. Men när man har 30a så börjar de ryka o lukta fruktsnsvärt. (Se bild vart)
Har skruvat bort allt och kollat sladdar och hittade två som var lite skavda så jag tejpade dem och bytte till 10a säkring.
Någon som vet vad orsaken kan va eller har erfarenheter av detta bekymmer ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233018/233018-679e1b77081edfab0562691415ca93be.jpg

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
28 augusti · 3 583 Inlägg
#2

Mät på injektorerna och jämför resistansen dem sinsemellan.
Om någon avviker från de andra så har du hittat felet.

spillolja
28 augusti · 2 153 Inlägg
#3

Det som ser ut att vara boven är just den inringade delen, det är någon form av uppvärming av vehusventilationen, man man koppla bort kontakten och testa igen, gissar att det är en 99 till 01:a ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Phippos
28 augusti · 5 Inlägg
#4

spillolja skrev:
Det som ser ut att vara boven är just den inringade delen, det är någon form av uppvärming av vehusventilationen, man man koppla bort kontakten och testa igen, gissar att det är en 99 till 01:a ?

2002a.
Jag anar att det är något med den uppvärmaren för den går på samma säkring som sprutet ju.
Ska montera ner hela skiten o felsöka imorgon.

Phippos
28 augusti · 5 Inlägg
#5

malus skrev:
Mät på injektorerna och jämför resistansen dem sinsemellan.
Om någon avviker från de andra så har du hittat felet.

Ska kika på det imorgon med!

spillolja
28 augusti · 2 153 Inlägg
#6

Phippos skrev:

spillolja skrev:
Det som ser ut att vara boven är just den inringade delen, det är någon form av uppvärming av vehusventilationen, man man koppla bort kontakten och testa igen, gissar att det är en 99 till 01:a ?

2002a.
Jag anar att det är något med den uppvärmaren för den går på samma säkring som sprutet ju.
Ska montera ner hela skiten o felsöka imorgon.

den är kopplad på samma säkring som till insprutningsventilerna om det är en tidig 02:a  (uttagen 2001)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Phippos
28 augusti · 5 Inlägg
#7

spillolja skrev:

Phippos skrev:

spillolja skrev:
Det som ser ut att vara boven är just den inringade delen, det är någon form av uppvärming av vehusventilationen, man man koppla bort kontakten och testa igen, gissar att det är en 99 till 01:a ?

2002a.
Jag anar att det är något med den uppvärmaren för den går på samma säkring som sprutet ju.
Ska montera ner hela skiten o felsöka imorgon.

den är kopplad på samma säkring som till insprutningsventilerna om det är en tidig 02:a  (uttagen 2001)

Den typgodkändes 2001 09 28. Men står som 2002a dock står det tillverkningsår 200201

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti · 9 835 Inlägg
#8

förvärmaren till vevhusventen är ju ingen viktig sak så slit ur kontakten och prova och se om säkringarna fortsätter att gå.. jag tror inte det..  sen skaffar du en ny innan vintern kommer.. för den är viktig vintertid då dessa motorer är kända för att ha problem med frusen vevhusvent som oftast resulterar i att ena kammen skär och rycker av lilla kamremmen lagat flera sånna med det felet.. inkl min Audi a2 med BBY   8ventiler av 16 var tokskrot smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Phippos
8 september · 5 Inlägg
#9

Growe skrev:
förvärmaren till vevhusventen är ju ingen viktig sak så slit ur kontakten och prova och se om säkringarna fortsätter att gå.. jag tror inte det..  sen skaffar du en ny innan vintern kommer.. för den är viktig vintertid då dessa motorer är kända för att ha problem med frusen vevhusvent som oftast resulterar i att ena kammen skär och rycker av lilla kamremmen lagat flera sånna med det felet.. inkl min Audi a2 med BBY   8ventiler av 16 var tokskrot smile

Har gjort det. Någon dag efter gick bränslepumpen men nu är den bytt och funkar bra förutom att bilen tycker vid gaspådrag på 2an och lite på 3an.
Vet du vart man hittar den förvärmaren? Har letat precis överallt och sökt på allting men finner ingenting..

valle22 Smidd i rostigt stål
fredag 14:35 · 828 Inlägg
#10

Finns inte i ETKA utan det är en ombyggnad som är gjord efter en rapport ifrån tyska VW bl.a sk FÄLTAKTION/ÅTERKALLNING

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang