Demontera fabriksmonterad elektrisk drag

kral0001
29 augusti · 10 Inlägg
#1

Jag har en VW Passat 2013 med fabriksmonterad elektronisk infällbar dragkrok. Den strular och jag har haft den på felsökning två gånger. Efter andra gången lyckades de få fart på den efter att ha kollat kablar, gjort rent osv, men dagen efter la den av igen och är fast i utfällt läge.

Besiktningen gav ombesiktning. Jag har inget behov av dragkrok. Kan jag helt enkelt ta bort den? Har inte lust att lägga ytterligare 1500kr på felsökning (redan betalat 3000kr).

Läste nånstans att vissa bilar med fabriksmonterad dragkrok inte går demontera, då går elektroniken bananas?

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 augusti · 3 584 Inlägg
#2

Jag undrar hur himla svårt det kan vara att få den i ordentligt skick..

kral0001
30 augusti · 10 Inlägg
#3

malus skrev:
Jag undrar hur himla svårt det kan vara att få den i ordentligt skick..

Kostar tydligen upp mot 20k att byta ut styrenhet m.m.

granadadr
30 augusti · 5 880 Inlägg
#4

alla avtagbara el eller man är skit å rappel,, fast drag is the shit smile krånglar aldrig smile jag själv funderar på att byta ut min avtagbara,, krångligt att få på å av med nyckel i speciellt ordning osv,, nää blää

torsen
30 augusti · 3 329 Inlägg
#5

kral0001 skrev:
Jag har en VW Passat 2013 med fabriksmonterad elektronisk infällbar dragkrok. Den strular och jag har haft den på felsökning två gånger. Efter andra gången lyckades de få fart på den efter att ha kollat kablar, gjort rent osv, men dagen efter la den av igen och är fast i utfällt läge.

Besiktningen gav ombesiktning. Jag har inget behov av dragkrok. Kan jag helt enkelt ta bort den? Har inte lust att lägga ytterligare 1500kr på felsökning (redan betalat 3000kr).

Läste nånstans att vissa bilar med fabriksmonterad dragkrok inte går demontera, då går elektroniken bananas?

Står det i "instrumentet" att bilen har draganordning?
Om inte så kan väl besiktningsorganet inte ha synpunkter på om det finns "drag" eller inte.
Men finns det så ska det ovillkorligen fungera tillfredsställande!
På min CR-V -16, som har infällbar draganordning, står inget om "drag" i pappren.
Således bör man kunna demontera "draget" om man så önskar.
Eller hur?
Beträffande elinstallationen är det väl bara att lämna elkablarna kvar, men väl isolerade.
Håller med om att "fast" draganordning är att föredra.
Nackdelen är att man kan slå knäna i kulan, och smutsar ner kläderna om inte kulskyddet är på.
Bra preventivmedel för andra att inte köra emot bilen.
Fast draganordning fanns inte som alternativ = bilen hade redan som ny infällbart "drag" i standardutrustningen.
Den s k "A3:an" försvann väl redan 2012?
EU-direktiv!

granadadr
30 augusti · 5 880 Inlägg
#6

man får ta bort det,, utan regbes, dem tar bra bort det i papper,, ungefär som om man lackar om en bil i en annan kulör,

kral0001
30 augusti · 10 Inlägg
#7

Hur blir det med eventuella felkoder om jag tar bort draget? För i elektronikkontrollen hos besiktningen varnar den i bromssystemet för styrningsdon till släpvagn.

mb_pucken
30 augusti · 4 281 Inlägg
#8

Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
kral0001
30 augusti · 10 Inlägg
#9

mb_pucken skrev:
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Ivel
30 augusti · 638 Inlägg
#10

kral0001 skrev:

mb_pucken skrev:
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
30 augusti · 745 Inlägg
#11

Ivel skrev:

kral0001 skrev:

mb_pucken skrev:
Tar man bort hela draget så bör man definitivt montera en ny krockbalk till en för bilar utan dragkrok.

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
granadadr
30 augusti · 5 880 Inlägg
#12

M123 skrev:

Ivel skrev:

kral0001 skrev:

Låter dyrt.

Hur kommer jag billigast undan?

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

ring bilprovningen å fråga,, men är ganska enkelt å få den utan drag

M123
31 augusti · 745 Inlägg
#13

granadadr skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Krasst sett, med en kapskiveförsedd vinkelslip och kapa av kroken där den inte syns.
Inga felkoder, ingen dragmöjlighet, bibehållen krocksäkerhet.
Det är det absolut billigaste sättet.

Är det verkligen så enkelt på en helbilsgodkänd bil i verkligheten? Den är väl ju typad i komplett utförande med draget på?
Ditt förslag känns alldeles för enkelt i byråkratiska Sverige.

ring bilprovningen å fråga,, men är ganska enkelt å få den utan drag

Det kan man naturligtvis göra om man har så fördjupat intresse i frågan. Det har jag faktiskt inte, tyckte dock att det var lite väl motsägelsefullt att kunna så lätt göra ändringar på ett sådant nytt fordon som omfattas av helbilsgodkänd bil.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang