Volvo 240 diff

VolvoRydberg
4 september 2019 · 4 Inlägg


Hej. Jag har kollat runt och letat reda på en diff till min Volvo 245 från 1991 men har inte hittat någon. Har ringt alla skotar men har inte hittat någon så jag tänkte kolla om någon vet om man kan få plats med en diff från en 740?

Min första tråd så rätta mig om jag är helt ute och cyklar😂

VolvoRydberg
4 september 2019 · 4 Inlägg

Diffen som sitter i nu är ju svetsad och hade tänkt att besikta den

Skitungen
4 september 2019 · 199 Inlägg

VolvoRydberg skrev:
Diffen som sitter i nu är ju svetsad och hade tänkt att besikta den

Besiktningen brukar väl inte säga något om svetsdiff? Kanske om det är en sur gubbe som besiktar isf. smile

Senast redigerat av Skitungen (4 september 2019)

Steff240
4 september 2019 · 1 017 Inlägg

Svetsdiff ger garanterat ombesiktning, förutsatt att den "sura" besiktningspersonen gör sitt jobb ordentligt roll

För övrigt är det oftast mindre jobb att byta hela bakaxeln istället för att byta diff, och en komplett bakaxel till en 240 kan inte vara svårt att få tag i smile

VolvoRydberg
6 september 2019 · 4 Inlägg

Jag har hittat än bakaxel äntligen😊 tack för svaren

VolvoRydberg
7 september 2019 · 4 Inlägg

Tja. Jag fick fel bakaxel så det funkar inte men min kompis sa att en diff till 940 kanske kan passa. Någon som vet om det stämmer? Måste få snabba svar då den står nerplockad på uppfarten för tänkte att jag skulle fixa det på en dag men nu kanske det tar en månad.

Taunuus
7 september 2019 · 263 Inlägg

att bara slänga in en annan diff i befintlig bakaxel funkar inte riktigt, dels måste det vara från en med samma utväxling och även då behöver den schimsas in, dock så har den nötit in sig på en annan pinjong så det kommer inte hålla länge. Annars kan man skifta över kronhjulet också men då är det mycket lättare att bara byta hela axeln. Vad är det som inte passar med nya axeln då? bara hastighetsmätaren som visar fel? isåfall är det bara att leta upp en med korrekt hastighetsmätarkrans för din bil, samma problem kan fås om man bara byter ut diffen.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang